Kindcentrum De Regenboog

Ruige Hoek 10 4731 VW Oudenbosch

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Regenboog
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Regenboog
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Regenboog
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Regenboog
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school presteert prima op het niveau dat op basis van de leerlingenpopulatie verwacht mag worden. 

Opmerking gemiddelde score Eindtoets 2017: Het afgelopen schooljaar scoorden onze schoolverlaters bij de Centrale Eindtoets boven het landelijke gemiddelde (score 80,6). De Regenboog behaalde een score van 81,3.

Drie leerlingen mochten we door bijzondere omstandigheden uitsluiten bij de reguliere score. Dit betekende dat we een score hebben gehaald van 82.2. 

Opmerking gemiddelde score Eindtoets 2018: De schoolscore van de eindtoets is 80,5. Deze score ligt iets onder het landelijk gemiddelde (81). Gelet op de populatie leerlingen van onze school dient de score minimaal 76,8 zijn om als voldoende aangemerkt te worden. Hier zitten we ruim boven. 

Opmerking gemiddelde score Eindtoets 2019: Het afgelopen schooljaar scoorden onze schoolverlaters bij de Centrale Eindtoets PO ruim boven het landelijk gemiddelde (score 81,8). De Regenboog behaalde een score van 85,1. Een score waarop we wederom trots op zijn!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Conclusies medio toetsen:

  • We zijn tevreden over de tussenopbrengsten, maar zien nog voldoende mogelijkheden tot verdere groei;
  • In nagenoeg alle leerjaren liggen de opbrengsten van de verschillende vakgebieden op of boven het landelijk gemiddelde;
  • In de leerjaren 3, 4, 5 en 7 zien we relatief veel leerlingen met een I en II niveau op de verschillende vakgebieden;
  • We zien dat de opbrengst van rekenen verbetert in de loop van de jaren;
  • Een belangrijke interventie was en is dat er veel aandacht besteed is aan de automatisering van de basisbewerkingen;
  • Dit schooljaar is gestart met een nieuwe rekenmethode in de leerjaren 3 t/m 6, waarin veel aandacht besteed wordt aan de basisbewerkingen en met 1 oplossingsstrategie;
  • Dagelijkse ondersteuning door onderwijsassistenten.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In onderstaande overzichten ziet u een analyse van de schooladviezen, waarmee onze leerlingen hun onderwijscarriere in het middelbaar onderwijs voortzetten.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Niet apart, maar samen

De Regenboog is een openbare school. Wij willen met onze school een ontmoetingsplaats vormen voor alle kinderen, ongeacht hun geestelijke en culturele achtergronden. Onze overtuiging is dat wij met elkaar en voor elkaar de verantwoordelijkheid dragen voor de wereld waarin we leven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Prettig en veilig voelen
  • Respect en waardering
  • Samen werken en samen leven

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft eind 2012 onze school bezocht. De kwaliteit van ons onderwijs is conform de verwachtingen van de inspectie. Hun beoordeling was over het algemeen positief. De Regenboog valt daarom bij de inspectie onder het basistoezicht.

Terug naar boven