Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Wij proberen kinderen uit te dagen om het beste uit zichzelf te halen en maken ze mede verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. We bieden onderwijs op niveau aan. Eventuele extra ondersteuning of uitdaging waar nodig. Dit doen wij gedurende de acht schooljaren en op basis van deze gegevens wordt in groep 8 een schooladvies gegeven. De eindtoets basisonderwijs kan eventueel een indicator zijn om het advies te ondersteunen of eventueel aan te passen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De Cito-LVS-toetsen (toetsen van het Leerlingvolgsysteem) die in het midden van het schooljaar worden afgenomen worden door de leerkrachten in samenwerking met de intern begeleiders gebruikt om de groepsplannen bij te stellen.
Daarnaast worden de uitslagen van deze toetsen geanalyseerd door directie en Ib-ers, besproken met de teamleden (groepsgewijs, individueel) en de bevindingen worden teruggekoppeld naar het team. Indien daar aanleiding voor i,s kunnen er aanpassingen komen in het onderwijsaanbod, een aanschaf van een andere methode, etc. .
De school vindt het belangrijk dat het kind terecht komt op het voor hem of haar hoogst haalbare niveau van het Voortgezet Onderwijs.
Het schooladvies is gebaseerd op de verschillende onderdelen:
- beeld vanuit de plaatsingswijzer
- leerprestaties in groep 8 en de voorgaande jaren
- de interesses, de lerende houding en motivatie van de leerling
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Bukehof wil met het onderwijs en de inzet van de leerkrachten, de schoolbetrokkenen en de ouders het optimale uit de kinderen halen op cognitief en sociaal emotioneel gebied. De Inspectierapportage laat zien dat de school op de goede weg is.