Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De leerkracht van uw kind volgt de resultaten van uw kind. Hij of zij ziet uw kind dagelijks in de klas en heeft zo een goed beeld van de ontwikkeling van uw kind, bijvoorbeeld op het gebied van taal en rekenen (cognitieve ontwikkeling), maar ziet ook of uw kind zich prettig voelt (sociaal emotionele ontwikkeling). De ontwikkeling van uw kind wordt ook gevolgd in het IEP leerlingvolgsysteem. Naast toetsen voor rekenen en taal heeft IEP ook meetinstrumenten voor leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Zo wordt er een compleet beeld van uw kind in kaart gebracht van zowel hoofd, hart én handen.
Methodegebonden toetsen
Om te meten of uw kind de methoden goed heeft begrepen en kan toepassen, worden om de vier à vijf weken toetsen afgenomen. Zo houdt de leerkracht inzicht in de cognitieve ontwikkeling van uw kind.
Het vaststellen van een schooladvies voor de kinderen in groep 8 is een zorgvuldig proces. Op basis van het leerling volgsysteem, de uitslag van de eindtoets en ervaringen van het onderwijsteam wordt het advies vastgesteld. Wij hebben zeer goede contacten met de scholen voor voortgezet onderwijs en werken gezamenlijk aan een succesvolle overdracht van de kinderen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren en ontwikkelen zich binnen ons Omnis Kindcentrum. Zij maken zich vaardigheden eigen die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn competenties zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen bij aan een positief en veilig klimaat, het verbeteren van leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
De Onderwijsinspectie heeft in schooljaar 2019-2020 een bezoek gebracht aan de Omnis scholenkoepel. Alle bezochte scholen en het bestuur kregen een goede beoordeling. De inspectie is zeer tevreden over de kwaliteit van het onderwijs.Volgens de inspectie maakt Omnis zijn kernwaarden ‘optimaal ontwikkel- en leerresultaat’, ‘klaar voor de toekomst’ en ‘samen’ waar in de praktijk. Zij zeggen hierover: “Het bestuur en de kindcentra werken goed samen aan het steeds verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Iedereen binnen Omnis onderschrijft de missie en visie en draagt zijn steentje bij. Men wil leren van elkaar en met elkaar. Daarnaast investeert Omnis in een goede samenwerking tussen onderwijs en opvang.”