Wijbrandischool

Schoterlandseweg 19 8413 NM Oudehorne

  • Lekker spelen in het klimrek.
  • Er is voldoende ruimte om lekker te bewegen.
  • Hier spelen de kinderen in de pauzes!
  • Hier kunnen groepjes kinderen samenwerken aan opdrachten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als Wijbrandischool nemen we de IEP eindtoets af in groep 8. De afgelopen schooljaren hebben we steeds gescoord volgens verwachting en hoger dan het landelijk gemiddelde. Rekenen is volgens verwachting en begrijpend lezen valt vaak hoger uit.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De LVS-toetsen (leerlingvolgsysteemtoetsen) zijn beschikbaar voor groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs en worden twee keer per jaar afgenomen: de M-toets (midden) in januari en de E-toets (eind) in juni. De uitkomsten geven een beeld van het niveau van leerlingen. Doordat de toetsen zijn genormeerd kan een school het niveau van een individuele leerling, en van de groep, vergelijken met het gemiddelde niveau van de normgroep, veelal leerlingen die in hetzelfde jaar zitten. De toetsen van één leergebied zijn aan elkaar gekoppeld waardoor de prestaties van een leerling, groep of zelfs een hele school over langere tijd gevolgd kan worden. De LVS-toetsen zijn in eerste instantie bedoeld als signaleringsinstrument: welke leergebieden en welke leerlingen vragen om extra aandacht? Sommige toetsen hebben ook diagnostische mogelijkheden om bijvoorbeeld vast te stellen of er specifieke onderdelen van een leergebied zijn waarop een leerling uitvalt.

Als school werken wij handelingsgericht. Een school die handelingsgericht werkt, zet zich planmatig in voor het verbeteren van de vorderingen van leerlingen. Dit gebeurt door hoge doelen te stellen, gericht hieraan te werken en leerlingen systematisch te volgen in hun vorderingen.

1. het formuleren van doelen en standaarden;

2. het verzamelen van gegevens

3. het registreren van gegevens

4. het analyseren en interpreteren van gegevens

5. het nemen van beslissingen De benodigde gegevens voor opbrengstgericht werken kunnen uit verschillende bronnen afkomstig zijn, bijvoorbeeld methodetoetsen, Cito-toetsen en observaties van de docent.

Als school kijk je ook altijd kritisch naar jezelf: wat gaat goed en wat kan beter? Als je de resultaten van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem bekijkt valt het volgende op:

  • Spelling, technisch lezen en woordenschat zijn op niveau en passend bij de verwachtingen en ambities;
  • Rekenen was een aandachtspunt vorig schooljaar (2022 - 2023). Hier hebben we goede stappen gezet. Deze stappen zijn positief zichtbaar in de tussenresultaten;
  • Begrijpend lezen is een belangrijk vakgebied. Hier zijn nog verschillen zichtbaar tussen de verschillende groepen. Het is onze wens en ambitie om gemiddeld genomen hoger te scoren op dit vakgebied. Dit is ook passend bij onze populatie. Wel is de gedane investering terug te zien in de eindopbrengsten van vorig schooljaar.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het algemeen kun je zeggen dat onze schooladviezen betrouwbaar zijn. Dit blijkt ook tijdens de jaarlijkse warme overdracht tussen de ons en de verschillende middelbare scholen in de omgeving. Via het cohortenonderzoek kunnen wij ook terugvinden waar de leerlingen zitten drie jaar na het advies. Mochten er wel bijzonderheden optreden, zullen wij contact opzoeken met de betreffende middelbare scholen. Dit om onze adviezen zo goed en betrouwbaar als nodig te houden. Elke leerling die onze school verlaat, wordt warm overgedragen. De leerlingen van onze basisschool gaan na acht jaar naar de verschillende middelbare scholen in Wolvega, Heerenveen en Gorredijk. De meeste leerlingen gaan naar het Bornego College in Heerenveen of de BHS in Gorredijk.

We kunnen de betrouwbaarheid van de adviezen volgen middels het cohortenonderzoek wat jaarlijks gepubliceerd wordt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het welbevinden is erg belangrijk voor het optimaal presenteren van de leerlingen. We besteden hier erg veel aandacht aan. Wanneer leerlingen met plezier naar school gaan zullen zij optimaal kunnen ontwikkelen. Twee keer per schooljaar (oktober en april) wordt het welbevinden, samen met de veiligheid, van de leerlingen gemeten. Eventuele bijzonderheden op school-, groep- of leerlingniveau worden gesignaleerd, aangepakt en geregistreerd. 

Elk schooljaar starten we met de zes gouden weken. Tijdens deze weken zijn er extra groepsvormende activiteiten en leg je als leerkracht, samen met de klas, de basis voor een goed schooljaar. Gedurende het schooljaar zijn er verschillende schoolactiviteiten waarin we oudere leerlingen koppelen aan jongere leerlingen (schoolbroertje en schoolzusje activiteiten). Samen zijn wij de Wijbrandischool.

Wij keuren als school pesten ten zeerste af. Wij spreken dit ook uit in de klassen. We helpen zowel de gepeste leerling als wel de leerling die pest. In ons anti-pest protocol (te vinden op onze website onder documenten) wordt beschreven hoe wij omgaan met pesten op school.

We zijn trots op de goede sfeer op school en doen er alles aan om dit zo te houden!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positief pedagogisch klimaat
  • Veiligheid en respect
  • Sociaal emotioneel leren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2016 is onze school voor het laatst bezocht door de Onderwijsinspectie. We vallen onder het basistoezicht.

Terug naar boven