Wat is de klachtenregeling?
De school hanteert de door het bestuur vastgestelde klachtenregeling en is aangesloten bij de landelijke klachtencommissie. Hier kunt u terecht voor klachten, beroepen en geschillen in het bijzonder onderwijs. Op de website kunt u terecht voor meer informatie: www.gcbo.nl. Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs: Postbus 82324 2508 EH Den Haag 070-3861697 Of 070-3020836 Email: [email protected] Op de website kunt u terecht voor informatie over GCBO, de (klachten)procedures, de samenstelling van de commissies, de wet- en regelgeving en de jurisprudentie. U leest er bijvoorbeeld welke stappen een ouder moet zetten voor het indienen van een klacht tegen de school en hoe in zijn werk gaat als een medewerker van de school en bezwaar indient over de waardering van zijn functie. Klachtenprocedure (procedure volgens landelijk vastgestelde klachtenregeling) Waar moet u zijn indien u een klacht heeft over zaken die de school betreffen? In de eerste plaats hopen wij, dat u de problemen met de betrokkene zelf bespreekt. Zijn de problemen niet op te lossen, dan kunt u uw beklag doen bij de schooldirecteur. Mocht het zo zijn dat u met de directie niet tot een oplossing van uw probleem/ klacht komt, dan kunt u zich in verbinding stellen met de contactpersoon van de school (zie onder); Zij zal u doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon. De Tjongerwerven CPO heeft de volgende persoon bereid gevonden deze taak op zich te nemen: Mw. Mr. J. Dijkstra, Paalakkers 12, 8426 GB Appelscha, 0516 - 433138 De vertrouwenspersoon kan de klacht via bemiddeling zelf proberen op te lossen, of u begeleiden bij een verdere procedure; U komt dan terecht bij de klachtencommissie. Deze commissie is verplicht om volgens onderstaand schema te werken: A. Mededeling aan (binnen vijf werkdagen na ontvangst van de klacht) a. klager b. aangeklaagde c. bevoegd gezag. B. Binnen vier weken na ontvangst van de klacht een hoorzitting organiseren. C. Binnen vier weken na de hoorzitting advies uitbrengen aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag neemt binnen vier weken na ontvangst van het advies (inclusief reactie mogelijkheid van de aangeklaagde) een besluit en doet mededeling daarvan aan: a. klager b. aangeklaagde c. klachtencommissie d. schooldirectie.
NB. Het bevoegd gezag kan de klacht ook zelf afhandelen. Wij raden u aan om uw klacht eerst op school uit te spreken. Dit kan bij de leerkracht van uw kind of bij de directeur van de school. Ook de MR kan hierin een rol spelen.