IKC Klaver Fjouwer

Tsjerkemar 8 8614 XD Oudega (Gem. Súdwest-Fryslân)

  • Schoolfoto van IKC Klaver Fjouwer
  • Het lesplein is het hart van onze school. Hier presenteren we aan elkaar, vieren we samen of werken we aan gezamenlijke activiteiten.
  • De wereldoriënterende vakken worden thematisch schoolbreed aangeboden.
  • Jong en oud leren van elkaar.
  • Laten zien wat je hebt geleerd, je eigen leerproces vertellen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 is de bekende Eindtoets voor groep 8 vervangen en heet Doorstroomtoets. Het afnamemoment is niet meer in april maar gepland op de eerste twee schoolweken in februari. Dit betekent ook iets voor ons beleid op toetsing, het afnamemoment tussentoetsing groep 8, de momenten van het geven van de te verwachten uitstroomroute en het schooladvies. Na de Doorstroomtoets komt er naast het schooladvies ook een toetsadvies.

Hieronder het stroomlijnschema:

  • Midden groep 6, na IEP-toetsing 6a – leerkracht geeft aan alle ouders en leerlingen de te verwachten uitstroomroute door.
  • Eind groep 6, na IEP-toetsing 6b – alleen bij afwijkende uitstroomroute volgt er een gesprek met nogmaals een te verwachten uitstroomroute.
  • Midden groep 7, na IEP-toetsing 7a – Leerkracht geeft aan alle ouders en leerlingen uitstroomroute door waarbij de Plaatsingswijzer behulpzaam en voor ouders inzichtelijk is.
  • Eind groep 7, na IEP-toetsing 7b – alleen bij afwijkende uitstroomroute volgt er een gesprek met de uitstroomroute waarbij de Plaatsingswijzer behulpzaam en voor ouders inzichtelijk is.
  • Tweede helft november, na toetsafname 8a eerste helft november – Leerkracht(en), ib-er, schoolleider zijn betrokken bij het schooladvies waarna leerkracht aan ouders en leerling het schooladvies geeft.Bij uitstroomroutegesprekken en schooladviezen betrekt de leerkracht de leerling hierbij.
  • Begin februari Doorstroomtoets – IEP afname. Deze uitslag leidt ook tot een advies, dit noemen we het Toetsadvies.

Wanneer het toetsadvies afwijkt van het schooladvies volgt er eerst een interne bespreking tussen leerkracht, schoolleiding en ib-er. Toetsadviezen vanuit de Doorstroomtoets die hoger zijn dan de schooladviezen zullen worden heroverwogen en worden met ouders en leerling besproken. De school zal een nieuw advies afgeven indien dit wenselijk is. Valt het toetsadvies lager uit dan het eerder afgegeven schooladvies dan zal het schooladvies niet naar beneden worden bijgesteld. In de gesprekken tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs wordt de mening van de basisschool serieus genomen. De leerkracht van groep 8 kan zijn of haar mening geven over de persoonskenmerken van het kind. Deze samenwerking zorgt ervoor dat een kind op het niveau terechtkomt wat bij hem of haar past. Wanneer we het belangrijk vinden geven we aan dat we een ‘warme overdracht’ doen naar het V.O. Tot aan het derde jaar van het voortgezet onderwijs krijgen we nog een terugkoppeling van de resultaten die een leerling daar behaalt. Met deze bevindingen doen we ook ons voordeel. We krijgen zo beeldvorming of de afgegeven schooladviezen passend bleken of dat leerlingen te veel opstromen of afstromen.Op onze school houden bij het advies voor vervolgonderwijs rekening met toetsresultaten en baseren het advies ook op een compleet beeld. Gedurende de schoolloopbaan verzamelen wij zoveel mogelijk gegevens over de ontwikkeling van onze leerlingen om tot een compleet en onderbouwd advies te komen

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We leggen de resultaten en de ontwikkeling van het kind vast in het leerlingvolgysteem ParnasSys. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig. In principe stromen alle leerlingen aan het einde van het schooljaar door naar het volgende leerjaar. In uitzonderlijke gevallen is het verstandig om een andere keuze te maken. We streven er naar dat school samen met ouders tot een goede afweging komen, waarbij we als school uiteindelijk de eindbeslissing nemen. 

In groep 3 t/m 8 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met behulp van methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen (IEP). We vergelijken de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen en verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. Er wordt voor elke leerling vanaf groep 3 een planarrangement gemaakt op intensief, basis of verrijkend niveau. Leerlingen in groep 3 hebben een planarrangement voor taal en voor rekenen. Leerlingen van groep 4 t/m 8 hebben een planarrangement voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen.

In groep 1/2 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met het kleuterobservatiesysteem BOSOS. De leerkracht volgt de leerling en weet wanneer zij de leerling in de gaten moet houden of wanneer zij in actie moet komen. Met behulp van BOSOS komt de individuele leerling goed tot zijn recht en zijn er mogelijkheden om vanuit de rapportages en de analyse daarvan naast het individuele aanbod te komen tot een beredeneerd aanbod voor groepjes.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We hebben een goed overleg met de verschillende scholen in het vervolgonderwijs. Samen werken we met de zogenaamde Plaatsingswijzer. (www.plaatsingswijzer.nl ). Deze plaatsingswijzer is gebaseerd is op de laatste drie jaren van de basisschool. Op Klaver Fjouwer worden alleen de gegevens van de laatste twee jaar meegenomen. Klaver Fjouwer gebruikt het IEP-LVS voor methode onafhankelijke toetsing, dit volgsysteem levert pas gegevens af vanaf groep 7. In de gesprekken tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs wordt de mening van de basisschool serieus genomen. De leerkracht van groep 8 kan zijn of haar mening geven over de persoonskenmerken van het kind. Deze samenwerking zorgt ervoor dat een kind op het niveau terechtkomt wat bij hem of haar past. Tot aan het derde jaar van het voortgezet onderwijs krijgen we nog een terugkoppeling van de resultaten die een leerling daar behaalt. Met deze bevindingen doen we ook ons voordeel.

De resultaten van de eindtoets zeggen ons veel, maar zeker niet alles! Onze scholen houden bij het advies voor vervolgonderwijs rekening met toetsresultaten, maar baseren het advies daarom altijd op een completer beeld van kinderen. De eindtoets geeft een indicatie van passende schoolniveau, maar gedurende de schoolloopbaan verzamelen wij zoveel mogelijk gegevens over de ontwikkeling van kinderen om tot een compleet en onderbouwd advies te komen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Je veilig en prettig voelen op school, dat is voor iedereen belangrijk! Leerkrachten, ouders en kinderen kunnen samen zorgen voor een fijne en veilige schoolomgeving. We leren kinderen bewust respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging en besteden aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor een bepaalde opvatting. We zorgen ervoor dat kinderen elkaar goed leren kennen. We willen dat kinderen positief (leren) denken over zichzelf en een ander, een ander kunnen helpen en dat ze elkaar kunnen vertrouwen. Daarnaast leren we kinderen verantwoordelijk te zijn voor eigen gedrag.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De scholen van Palludara zien de onderwijsinspectie als een critical friend. Zo kunnen we bij het  schoolbezoek laten zien waar we trots op zijn. Ook de ontwikkelpunten van de inspectie nemen we ter harte: dit zijn immers weer kansen om te leren en ons onderwijs te blijven verbeteren. Dat is precies wat onze leerlingen verdienen!

Terug naar boven