Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school heeft een fijne open sfeer met verschillende ruimten. Deze ruimten nodigen uit om te leren, spelen en samen te werken. Zo hebben we een handenarbeidlokaal, een gymzaal, een Mienskip met bibliotheek, een directiekamer en een teamkamer. Al deze staan in dienst om zo effectief en goed mogelijk les te geven. Dankzij de ruimte kunnen kinderen samen werken, alleen werken en hebben we vieringen samen.
Samenwerking met ouders
De ondersteuningsroute van Nije Gaast zoals deze hieronder beschreven wordt, maakt duidelijk dat, om gezamenlijk tot een passende ondersteuning van de leerling te komen, een open communicatie en wederzijds vertrouwen tussen school en ouders van wezenlijk belang is. De school heeft de wettelijke plicht om te beoordelen of een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Bovenstaande route helpt ons deze plicht te vervullen. Het meedenken en meewerken van ouders hierin is essentieel. Gedurende dit proces wordt er afstemming gezocht met ouders en brengt de school de ouders op de hoogte van de voortgang. Anderzijds is het belangrijk dat ouders aan school de informatie verstrekken die nodig is om goede ondersteuning te kunnen bieden. Wanneer ouders om welke reden dan ook geen informatie aan de school willen verstrekken, kan dat de handelingsverlegenheid van de school vergroten. Het geven van gerichte begeleiding en onderwijs op maat wordt dan moeilijk tot onmogelijk met alle consequenties van dien. Hierbij willen we nogmaals benadrukken dat alle informatie met betrekking tot leerlingen strikt vertrouwelijk wordt behandeld volgens AVG-protocol. Uiteindelijk werken school en ouders aan één doel, namelijk dat de leerling passend onderwijs ontvangt en zich optimaal kan ontwikkelen.
Extra ondersteuning
Wanneer leerlingen ondersteuning nodig hebben die de basisondersteuning van de school overstijgt, spelen de bovenschoolse medewerkers van het ondersteuningsteam van Nije Gaast een belangrijke adviserende en ondersteunende rol. Dit betreft in eerste plaats de orthopedagoog en de psychodiagnostisch werkende. Daarnaast speelt de stafmedewerker passend onderwijs een monitorende rol. Voor ondersteuning op dit niveau (interventieniveau III) kan daarnaast ook gebruik gemaakt worden van externe expertise, zoals bijvoorbeeld de expertise van cluster 2 (Kentalis) of van SON (Steunpunt Onderwijs Noord) en zorgaanbieders vanuit de Jeugdzorg.
HGW
Wij vinden het belangrijk preventief en planmatig te werken. Daarom hanteren wij de HGW cyclus, wat staat voor handelingsgericht werken. Handelingsgericht werken wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast. Concreet betekent dit dat drie keer per jaar de HGW gesprekken ingepland op de school, waar alle betrokkenen bij aansluiten. Wanneer nodig worden in de tussenliggende periode ook zorggesprekken gevoerd (elke 6-8 weken) Op die manier blijven we in verbinding met elkaar, stemmen we af, werken we constructief samen, is ons handelen doelgericht en de werkwijze systematisch en transparant.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen onze school is een fijne samenwerking met de voorschoolse opvang. Deze samenwerking willen wij intensiveren om zo nog meer tot een betere afstemming te komen en de voorschoolse opvang te betrekken bij de schoolse activiteiten. Daarnaast zijn wij aan het kijken of het mogelijk is om logopedie bij ons op school te kunnen geven.
De jongste kinderen op onze school, in groep 1 en 2, leren vooral spelenderwijs. In het algemeen verloopt de ontwikkeling van de meeste kinderen voorspoedig, maar soms is er extra hulp en aandacht nodig. Het is belangrijk dat ouders, ketenpartners (zoals peuterspeelzalen en kinderopvang), de jeugdgezondheidszorg en het sociaal wijkteam samenwerken rondom het opgroeien, opvoeden en onderwijzen van het jonge kind. Zo willen wij als één team werken aan de ontwikkeling van kinderen, zodat er een sluitend aanbod ontstaat waardoor kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen naar hun mogelijkheden. Zo kunnen eventuele belemmeringen in de de ontwikkeling op tijd onderkend worden.
In het ons gebouw zit de Lytse Skeakel. Hier komen alle peuters twee ochtenden per week samen uit de dorpen Oudega, Elahuizen, Kolderwolde en Harich. Er zijn goede contacten tussen de Fluessen en de Lytse Skeakel. Het plein van onze school gebruiken we samen. Het plein is geschikt gemaakt voor de peuters.