Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten hebben als functie om het eerste half jaar te monitoren. Door analyses op school, groep en individueel niveau te maken kunnen we acties voortzetten of bijstellen.
In januari van ieder jaar nemen wij de toetsen af van het LOVS systeem. Deze worden afgenomen, geanalyseerd en verwerkt in de groepsplannen voor het tweede half jaar.
Het voorlopig schooladvies wordt gegeven tussen 10 en 31 januari 2014. Op 15 en 16 februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. De leerlingen krijgen uiterlijk 15 maart uitslag van deze toets.
Mochten de leerlingen de toets boven het schooladvies hebben gemaakt, dan kan het advies worden herzien. Kind, ouders en leerkrachten gaan hierover in gesprek.
Daarna wordt er een definitief advies gegeven.
De aanmelding bij het voortgezet onderwijs vindt plaats tussen 25 en 31 maart.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We werken met het programma van KIVA. Een wetenschappelijk bewezen methode om de school veiliger te maken. Kiva gaat uit van het groepsgebeuren. Het is goed om regelmatig aandacht te hebben voor dit anti-pest programma. Zo zorgen we ervoor dat er niet gepest wordt.
De school werkt hard aan de adviezen van de inspectie.
Het lesgeven is sterk verbeterd door het volgen van een aantal cursussen door het team. Dit geeft nieuwe energie aan de mensen die er werken.
De schoolontwikkeling wordt aangestuurd door een nieuwe directeur. De benadering van de teamleden voor het onderwijs wordt versterkt door de open houding van dezelfde mensen.
We werken handelingsgericht en opbrengstgericht. Door het systematische krijgen teamleden zicht op leerlingen en kunnen daardoor effectiever handelen.