Basisschool TaLente

Schoolstraat 5 4751 CN Oud Gastel

  • Samen op weg naar de speeltuin.
  • Spelletjesmiddag groep 1-2 onder begeleiding van kinderen uit de bovenbouw.
  • Opname Kerstmusical.
  • Leren op locatie: in het Gastels speelbos.
  • Voorlezen in woonzorgcomplex Blankershof.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 maken de kinderen de Centrale eindtoets basisonderwijs van Cito. Deze toets meet de prestaties van ieder kind in taal, rekenen en informatieverwerking. De prestaties van alle kinderen in groep 8 bij elkaar zeggen iets over het resultaat dat onze school haalt. Het eindresultaat van alle scholen in Nederland ligt tussen 500 en 550; het landelijke gemiddelde ligt meestal rond 535. De afgelopen schooljaren scoorde bs TaLente boven het landelijk gemiddelde. In 2020 is er geen Centrale Eindtoets afgenomen vanwege de gevolgen van het Coronavirus.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Cito-toetsen die in het midden van het schooljaar worden afgenomen worden door de leerkrachten in samenwerking met de intern begeleiders gebruikt om de groepsplannen bij te stellen. Daarnaast worden de uitslagen van deze Cito-toetsen geanalyseerd door het team en verwerkt in een opbrengstanalyse. Vanuit deze analyse volgt dan weer een plan van aanpak op school- en groepsniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school streeft ernaar de kinderen uit te laten stromen naar een niveau en school die bij hen past. Daarbij wordt goed gekeken naar de leerlingkenmerken en inzet van het kind. De leerlingen worden in het Voortgezet Onderwijs gevolgd tot het behalen van hun diploma.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school zorgt voor een breed aanbod om te leren in vaardigheden, om zo bij te dragen aan de ontwikkeling van het kind als persoon. Zo zal ruim aandacht besteed worden aan het zelfbeeld, zelfvertrouwen, de sociaal-emotionele, de creatieve, de muzikale, de culturele, de technische en de sportieve ontwikkeling. Laat kinderen ontdekken welk TaLent bij hen hoort, maar zeker ook welk TaLent niet bij hen past. Daarnaast bieden we de kinderen de mogelijkheid om met hun TaLenten de diepte in te gaan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • welbevinden
  • TaLent ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste bezoek van de inspectie heeft in november 2020 digitaal plaatsgevonden. Het betrof een themabezoek over kwaliteitsverbetering en onderwijsaanbod i.c.m. leerlingpopulatie. De inspectie was tevreden over de ontwikkeling van TaLente en sprak het vertrouwen uit dat deze ontwikkeling een vervolg zal krijgen.

Terug naar boven