Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Tandem hebben we een aantal jaar geleden bewust gekozen om te gaan lesgeven volgens de EDI methode. Het uitgangspunt is om leerlingen doelgericht te onderwijzen én als leerkracht zicht te houden op het leerproces.
Lesgeven via EDI betekent verder dat er geen vaste groep is die meer of minder instructie krijgt; de samenstelling kan per les verschillen. Dat een leerling goed is in rekenen, betekent niet dat hij of zij alle stof binnen een bepaald vak snel beheerst: optellen en aftrekken vergt immers een andere vaardigheid dan kunnen klokkijken. Er is dus meer oog voor de ontwikkeling van de individuele leerling.
We besteden veel tijd aan de basisvakken. Maar er is meer in het leven dan taal en rekenen. Daarom krijgen kinderen bijvoorbeeld ook muzieklessen en filosofie en besteden we vanaf de kleuters aandacht aan mediawijsheid binnen het onderdeel wereldorientatie en de methode van De Vreedzame School.
Alle kinderen zijn uniek en hebben hun eigen onderwijs- en opvoedingsbehoeften en hun eigen talenten.
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In ons schoolondersteuningsprofiel staat welke ondersteuning onze school kan bieden. Dit profiel bestaat uit basisondersteuning en extra ondersteuning.
Het fundament van onze basisondersteuning wordt gevoed door onze visie. Op De Tandem weten we dat de elementen autonomie, competentie en relatie van groot belang zijn voor kinderen om tot optimale ontwikkeling te komen.
Wanneer de ondersteuning die wij binnen school kunnen bieden niet meer toereikend is, hebben wij de mogelijkheid externe deskundigen in te schakelen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven de kwaliteit van ons didactische handelen in de breedte verdiepen. Daarmee komen we tegemoet aan de overall kwaliteit. Er zijn geen concrete plannen om ten behoeve van andere specifieke ondersteuningsbehoefte extra expertise te ontwikkelen of in huis te halen.
De peuteropvang De Driewieler is een gezamenlijk initiatief van de school en Kivido. Hier wordt met de peuters al deels gewerkt met het programma van de Vreedzame School. Een waardevolle doorgaande lijn.
Door de inhoudelijke samenwerking realiseren we echt een warme overdracht wanneer de peuters de overstap maken naar de groep 1.