Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden (maandelijks) en methodeonafhankelijke toetsen (twee keer per jaar). Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. De intern voert opbrengstgesprekken met de leerkrachten en de resultaten worden in een teambijeenkomst gepresenteerd. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze, maar ook realistische doelen voor de komende periode vastgesteld en een plan van aanpak opgesteld.
Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets welke in de maand februari door de leerlingen uit groep 8 gemaakt wordt. Door deze wijziging wordt er bijgedragen aan een soepele overgang van leerlingen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs en functioneert de toets beter als instrument voor kansengelijkheid.
Tussen 25 en 31 maart komt er een centrale aanmeldweek voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau.
Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
- Leerlingen ontvangen midden groep 7 hun voorlopig schooladvies.
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun (eventueel bijgesteld) schooladvies.
- Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
*Voor leerlingen uit het po, het so en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet.
De schooladviezen worden gegeven aan de hand van kindkenmerken en LIB toetsen. Er vindt een warme overdracht plaats met voortgezet onderwijs over de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leerlingen worden na plaatsing op het VO drie jaar gevolgd om na te gaan of er passende adviezen zijn gegeven.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De leraren van onze school zorgen voor een veilig en gestructureerd pedagogisch klimaat, door:
- Zorgvuldig te zijn in het eigen taalgebruik.
- Het respect tussen kinderen te bevorderen en een prettige sfeer te creëren in de groep en de school in het algemeen.
- Het zelfvertrouwen van de kinderen te vergroten door het geven van positieveFeedback.
- Het uitspreken van positieve verwachtingen en beschikbaar te zijn bij problemen.
- Pestgedrag bespreekbaar te maken en pesten tegen te gaan.
- Op schoolniveau en op klassenniveau besproken gedragsregels te hanteren.
- Een uitdagende leeromgeving te creëren in een ordelijk en opgeruimd lokaal.
- De zelfstandigheid van leerlingen te stimuleren.
De school wil graag dat leerkrachten bewust worden van hun eigen leerkrachtgedrag en de invloed daarvan op het leerproces van kinderen. Hierdoor staat het leerkrachtgedrag in ieder verandertraject centraal en zeker in de trajecten die betrekking hebben op het pedagogisch klimaat aangezien hier de rol van de leerkracht cruciaal is.
Basisscholen moeten zich aan bepaalde regels houden. De onderwijsinspectie houdt die regels in de gaten. De inspectie houdt toezicht op de resultaten en komt regelmatig de school bezoeken. Het bestuur is verantwoordelijk voor alle scholen. De inspectie bespreekt de scholen met het bestuur.
Er zijn verschillende manieren om contact op te nemen met de onderwijsinspectie. Op www.onderwijsinspectie.nl/contact vindt u hier meer informatie over.