Basisschool Mozaïek

Oude Litherweg 18 5346 RT Oss

  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek
  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek
  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek
  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek
  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen in groep 8 nemen deel aan de landelijk digitale eindtoets Route 8. Hiermee toetsen we de domeinen taal en rekenen opgedeeld in verschillende deeltoetsen. Daarnaast kijken we of het gegeven schooladvies passend is bij de leerling.

Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Zo hebben al onze leerlingen op het gebied van lezen en taalverzorging 1F niveau behaald. Op het gebied van rekenen zien we dat een kleine 92,3% 1F niveau haalt en 7,7% nog niet.

Kijkend naar de resultaten van de landelijke eindtoets zien we dat de leerlingen van Mozaïek de afgelopen drie jaar een lage frequentie 1S/2f behaald hebben. Het komend schooljaar zetten wij verder in op het verbeteren van de basisvaardigheden van onze leerlingen.

Dit doen wij door onderzoek te doen naar literatuur, relevante informatie wat betrekking heeft op de referentieniveaus.

De resultaten van de toets worden besproken in het team. Bij onze jaarlijkse schoolevaluatie nemen we daarom, naast andere gegevens zoals tussentijdse toetsen, de analyse van de eindtoets mee. Alle informatie bij elkaar is het uitgangspunt voor onze verbeterprogramma’s op schoolniveau.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden (maandelijks) en methodeonafhankelijke toetsen (twee keer per jaar). Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. De intern voert opbrengstgesprekken met de leerkrachten en de resultaten worden in een teambijeenkomst gepresenteerd. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze, maar ook realistische doelen voor de komende periode vastgesteld en een plan van aanpak opgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets welke in de maand februari door de leerlingen uit groep 8 gemaakt wordt. Door deze wijziging wordt er bijgedragen aan een soepele overgang van leerlingen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs en functioneert de toets beter als instrument voor kansengelijkheid.

Tussen 25 en 31 maart komt er een centrale aanmeldweek voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau.

Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

  • Leerlingen ontvangen eind groep 7 hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun (eventueel bijgesteld) schooladvies.
  • Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

*Voor leerlingen uit het po, het so en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet.

De schooladviezen worden gegeven aan de hand van kindkenmerken en LIB toetsen. Er vindt een warme overdracht plaats met voortgezet onderwijs over de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leerlingen worden na plaatsing op het VO drie jaar gevolgd om na te gaan of er passende adviezen zijn gegeven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leraren van onze school zorgen voor een veilig en gestructureerd pedagogisch klimaat, door:

  • Zorgvuldig te zijn in het eigen taalgebruik.
  • Het respect tussen kinderen te bevorderen en een prettige sfeer te creëren in de groep en de school in het algemeen.
  • Het zelfvertrouwen van de kinderen te vergroten door het geven van positieveFeedback.
  • Het uitspreken van positieve verwachtingen en beschikbaar te zijn bij problemen.
  • Pestgedrag bespreekbaar te maken en pesten tegen te gaan.
  • Op schoolniveau en op klassenniveau besproken gedragsregels te hanteren.
  • Een uitdagende leeromgeving te creëren in een ordelijk en opgeruimd lokaal.
  • De zelfstandigheid van leerlingen te stimuleren.

De school wil graag dat leerkrachten bewust worden van hun eigen leerkrachtgedrag en de invloed daarvan op het leerproces van kinderen. Hierdoor staat het leerkrachtgedrag in ieder verandertraject centraal en zeker in de trajecten die betrekking hebben op het pedagogisch klimaat aangezien hier de rol van de leerkracht cruciaal is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Betrokkenheid
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Basisscholen moeten zich aan bepaalde regels houden. De onderwijsinspectie houdt die regels in de gaten. De inspectie houdt toezicht op de resultaten en komt regelmatig de school bezoeken. Het bestuur is verantwoordelijk voor alle scholen. De inspectie bespreekt de scholen met het bestuur.

Er zijn verschillende manieren om contact op te nemen met de onderwijsinspectie. Op www.onderwijsinspectie.nl/contact vindt u hier meer informatie over.

Terug naar boven