Basisschool Mozaïek

Oude Litherweg 18 5346 RT Oss

  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek
  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek
  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek
  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek
  • Schoolfoto van Basisschool Mozaïek

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Uiteraard kan het gebeuren dat er een leerkracht ziek wordt. In het hele onderwijs is vervanging een landelijk probleem. We zullen altijd eerst proberen een afwezige leerkracht te vervangen. Dit proberen we intern of via de invalpool op te lossen. Lukt het ons niet een adequate oplossing te vinden, dan kan het voorkomen dat de leerlingen verdeeld worden over de andere groepen of een dag thuis zullen werken aan school. Ouders worden hiervan altijd via een Parro-bericht op de hoogte gesteld. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op onze school willen we de leertijd effectief besteden om verlies van leertijd te voorkomen. We werken vanuit een urenberekening, jaarplanning, week- en dagrooster. In de kleutergroepen werken we vanuit thema's. Vanuit de kerndoelen wordt er m.b.v. het thema een rijke beredeneerde leeromgeving opgezet. We gebruiken de methodes integraal, maar vullen wel aan waar we dat nodig vinden. Het leerstofaanbod komt terug in kringen, hoeken, speelzaal en in werklessen. Jonge kinderen ontdekken de wereld om hen heen op basis van spel. Ze spelen situaties na, lopen daarbij tegen problemen aan die opgelost moeten worden en bedenken met hun fantasierijke brein de meest bijzondere oplossingen! Tijdens dit spelen hebben de kinderen plezier en is de betrokkenheid groot

Onze belangrijkste ambities zijn:

  • De leraren zorgen voor een effectief klassenmanagement.
  • Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland (lessentabel) .
  • De leraren beschikken over een expliciet week- en dagrooster .
  • De leraren variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wat is onderwijstijd?

Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.

Leraren en Pedagogisch medewerkers op Basisschool Mozaiek benaderen de kinderen respectvol en liefdevol. In de benadering naar kinderen is er ruimte en aandacht voor de ontwikkeling van de zelfstandigheid en de zelfredzaamheid van de kinderen. De school vindt het van belang dat kinderen zelfstandigheid ontwikkelen en zelf oplossingen leren bedenken. De kinderen worden betrokken bij het bedenken van deze activiteiten. Het onderwijs sluit aan bij de ontwikkelingsfase waar het kind zich in bevindt. Het kind wordt vanuit deze fase gestimuleerd en uitgedaagd om zich te ontwikkelen.

In de ochtenden ligt de nadruk op de basisvakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Wij vinden het van belang dat deze vakken vanuit de methode op een gestructureerde wijze worden aangeboden. De instructie wordt vormgegeven middels het EDI-model. Hierdoor sluiten we aan bij verschillen tussen kinderen. We passen de uitleg aan op de behoefte van het individuele kind. Sommige kinderen begrijpen een nieuw onderdeel van de leerstof zonder uitleg. Sommigen hebben genoeg aan een basisinstructie. Er zijn ook kinderen die na de basisinstructie bij de leraar aan de instructietafel komen voor extra uitleg.

Om de ontwikkeling van de kinderen te volgen, gebruiken we de methodegebonden toetsen en de methode onafhankelijke LIB-toetsen.

Groep 3: de uren van spelling en begrijpend lezen zijn geïntegreerd bij het onderdeel taal door de methode Veilig Leren Lezen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op basisschool Mozaïek streven we ernaar om onze leerlingen een stevige basis te geven voor een succesvolle start in het voortgezet onderwijs. We geloven in de kracht van een goed doordacht doorstroomprogramma en blijven ons continu inzetten om de overgangsperiode voor onze leerlingen zo soepel mogelijk te laten verlopen. We begrijpen dat deze overgang een belangrijke en spannende stap is, en we streven ernaar om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op de nieuwe uitdagingen die hen te wachten staan. In dit doorstroomprogramma krijgen de leerlingen groepsbegeleiding en individuele begeleiding en leggen we de focus op executieve vaardigheden, voorbereiden op het vo, rekenen, lezen en thuiswerk. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Bij basisschool Mozaïek streven we er voortdurend naar om onze ondersteuning aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften te verbeteren. We hebben de volgende ambities voor de komende jaren om onze begeleiding nog beter te kunnen afstemmen op de behoeften van deze leerlingen:

Versterken van expertise (Simon academie): We willen blijven investeren in de professionalisering van ons team en het vergroten van hun kennis en vaardigheden op het gebied van speciale ondersteuningsbehoeften. Simon academie zal trainingen en workshops aanbieden die gericht zijn op het verbeteren van de extra ondersteuning.

Intensievere samenwerking (Kentalis): We willen de samenwerking tussen speciaal onderwijs (Kentalis) en basisonderwijs verder versterken door een medium arrangement op school in te richten. Door regelmatige overlegmomenten en open communicatie streven we ernaar om een gecoördineerde aanpak te waarborgen en ervoor te zorgen dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de specifieke behoeften van de leerlingen.

Met deze ambities willen we onze begeleiding voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften verder versterken en ervoor zorgen dat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op basisschool Mozaïek geloven we dat de vroege jaren van een kind van cruciaal belang zijn voor de ontwikkeling en groei. We erkennen het belang van een sterke basis in de vroege kinderjaren en zijn verheugd om onze samenwerking met de peuterspeelzaal en kinderopvang AVEM te benadrukken, met als doel de vroege ontwikkeling van onze leerlingen te versterken. Samen met onze partner in de peuterspeelzaal werken we aan het implementeren van het VVE-programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie). Dit programma is speciaal ontworpen om de ontwikkeling van kinderen vanaf jonge leeftijd te stimuleren en te ondersteunen.  Door informatie en middelen te delen, workshops en bijeenkomsten te organiseren, bieden we de de best mogelijke start aan de kinderen die onze school binnenkomen.

Terug naar boven