Kindcentrum Sterrebos

Verdistraat 79 5343 VC Oss

Schoolfoto van Kindcentrum Sterrebos

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als u op " meer informatie" klikt, ziet u (als u naar beneden scrolt) per schooljaar 2x een eindscore vermeld van de Cito-eindtoets. De bovenste score is de weergave door Vensters PO, de onderste die welke de school heeft berekend op basis van een volledige herberekening conform inspectiecriteria. Dat leidt tot een klein verschil.

Voor de juistheid vinden wij het toch relevant dit te vermelden. Zie ook de website van de school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerkrachten volgen de ontwikkeling van uw kind op verschillende manieren en leggen dit vast door middel van:

Kijk!

In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van KIJK!, een observatie-instrument dat in Oss door peuterwerk en basisscholen wordt gebruikt. De KIJK! registratie wordt 2 keer per jaar met ouders besproken. In sommige gevallen neemt de leerkracht een Cito-toets af, omdat een leerkracht twijfelt in hoeverre een leerling het geleerde kan toepassen of hier in vooruit loopt. De Cito-toets nemen wij in groep 1-2 niet meer standaard af. Voor de overgang van groep 2 naar groep 3 neemt de leerkracht een test af waarin de lees- en rekenvoorwaarden in kaart worden gebracht. De uitkomst hiervan wordt gebruikt voor de overdracht. 

Cito en Methodegebonden-toetsen

In de groepen 3 t/m 8 worden alle leerlingen gedurende hun basisschoolperiode gevolgd op een aantal onderdelen van hun ontwikkeling. Daarvoor gebruiken we naast de methodegebonden toetsen ook toetsen van het Cito. Cito-toetsen meten in hoeverre leerlingen dat we ze geleerd hebben ook kunnen toepassen.  De normering van de methodegebonden toetsen zijn door het team van te voren vastgesteld.

Groepsplan

Leerkrachten analyseren de Cito-toetsen, samen met de uitkomsten van methodegebonden toetsen. De uitkomsten van beide analyse is de basis voor het groepsplan. In het groepsplan stelt de leerkracht doelen waaraan kleine groepjes leerlingen een kortere of langere periode gaan werken. Twee keer per jaar is er een groepsbespreking waarin leerkracht en Intern Begeleider, aan de hand van het groepsplan, de vorderingen van de groep op het gebied van lezen, spelling, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling bespreken.  

Daarnaast zijn er consultaties mogelijk tussen de groepsleerkracht, de intern begeleider en eventueel een extern adviseur.  Er wordt dan gesproken over die kinderen, die extra aandacht nodig hebben.

Op onze school wordt de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen op de voet gevolgd met behulp van observaties en toetsen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies Voortgezet Onderwijs

De adviezen voor vervolgonderwijs worden door de leraar van groep 8, intern begeleider en een lid van de directie opgesteld. De gegevens van een leerling in het leerlingvolgsysteem vormen de basis voor dit advies. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens over werkhouding en toets resultaten van een kind. Het schooladvies is voor het voortgezet onderwijs leidend bij de plaatsing van een kind. Communicatie over het schooladvies naar ouders vindt plaats door de basisschool. Als het voortgezet onderwijs vragen heeft over het schooladvies zal deze contact opnemen met de leraar groep 8 (en dus niet met de ouders) voor nadere uitleg of onderbouwing. De PO-Raad en VO-raad hebben afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat de overdracht van het onderwijskundig rapport digitaal, veilig en binnen het wettelijk kader kan plaatsvinden. Daarvoor is Overstapservice Onderwijs (OSO) ontwikkeld. Hierbij wisselen de scholen met elkaar het overstapdossier digitaal én veilig uit. 

De procedure zoals deze op Kindcentrum Sterrebos wordt gevolgd als bijlage toegevoegd.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven