Wat is de klachtenregeling?
Informatie over de klachtenregeling/meldcode
Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. SAAM hecht waarde aan een zorgvuldige klachtenafhandeling. We vertrouwen erop dat we klachten in de meeste gevallen in onderling overleg binnen de school kunnen oplossen. Wij nodigen u dan ook uit om bij ontevredenheid met direct betrokken collega in gesprek te gaan. Meer over het indienen van klachten kunt u lezen in onze klachtenprocedure. https://www.saamscholen.nl/p/klachtenprocedure
Ongewenste omgangsvormen
Als extra ondersteuning daarbij zijn binnen iedere school van SAAM interne contactpersonen werkzaam. Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school zoals pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen kinderen, ouders en medewerkers van de school een beroep doen op de ondersteuning van deze contactpersonen. Zij luisteren en geven advies en informatie over mogelijke vervolgstappen en kunnen helpen bij het maken van een stappenplan voor het stoppen van ongewenst gedrag.
Klacht indienen bij het bestuur
Als, na het contact met de schoolleiding, de klacht naar uw mening onverhoopt niet naar tevredenheid is opgelost, kunt u het voorval voorleggen aan de Collega’s van Bestuur van SAAM. U kunt dat doen door een e-mail te sturen aan algemeen@saamscholen.nl. We verzoeken u om in de onderwerpregel op te nemen dat het gaat om een klacht.
Vertrouwenspersoon
Indien nodig of gewenst kunt u zich ook wenden tot de vertrouwenspersoon die voor SAAM werkzaam is. De vertrouwenspersoon kan bemiddelen om tot een oplossing te komen. Als dat niet mogelijk is kan zij de klager begeleiden in de verdere klachtprocedure. De vertrouwenspersoon is te bereiken via GGD Hart voor Brabant, telefoon 088 – 3686759.
Klacht extern
Klachten die u desondanks onvoldoende vindt opgelost, kunt u voor een objectief onderzoek voorleggen aan de klachtencommissie. SAAM is daarvoor aangesloten bij de landelijke klachtencommissie onderwijs (www.onderwijsgeschillen.nl, telefoon: 030-2809590, e-mail: info@onderwijsgeschillen.nl). Dit is een onafhankelijke landelijke klachtencommissie die kennis neemt van de klachten over gedragingen of beslissingen die spelen bij de desbetreffende stichting. De commissie onderzoekt de ingediende klacht en brengt advies uit over de gegrondheid ervan. De commissie kan in haar advies een aanbeveling doen over te nemen maatregelen.
Meldcode
Als school kunnen we te maken krijgen met slachtoffers van huiselijk geweld of kindermishandeling. Dat brengt altijd schrik en zorg met zich mee. Daarom is de ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ ontwikkeld. Wij zijn verplicht deze meldcode te gebruiken bij signalen van geweld. Een verplichte meldcode is iets anders dan een meldplicht. Bij een meldplicht moet de professional zijn vermoeden van geweld melden bij andere instanties. Die verplichting bestaat niet bij een meldcode. De beslissing om vermoedens van huiselijk geweld wel of niet te melden, neemt de school. Het stappenplan van de meldcode biedt ons houvast bij die afweging. De meldcode is opgenomen in de klachtenprocedure. De persoon die bij ons op school de meldcode bewaakt is Willeke de Bresser (willekedebresser@saamscholen.nl)