Montessorischool Elzeneind

Staringstraat 6-10 5343 GH Oss

  • Schoolfoto van Montessorischool Elzeneind
  • Onderzoekend en ontdekkend leren met creatief onderwijs dat aansluit bij ons thematisch onderwijs.
  • Schoolfoto van Montessorischool Elzeneind

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

 



Wij werken op onze school met de doorstroomtoets van Route 8.  Zoals landelijk is gebleken zijn er grote verschillen geconstateerd in de resultaten van kinderen op de doorstroomtoetsen van verschillende aanbieders. Voor het eerst waren de resultaten  voor 40% van onze kinderen in 2024 niet passend bij de schooladviezen.  Wij volgen de landelijke ontwikkelingen omtrent de doorstroomtoets en zullen mogelijk onze keuze voor Route 8 heroverwegen. Onze kinderen worden gelukkig toch geplaatst op de VO scholen van hun keuze en wij zien dat ze het daar doorgaans prima doen. Behalve taal en rekenen leren ze natuurlijk nog veel meer over zichzelf en de wereld. Wij wensen onze kinderen veel plezier en succes in het VO. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken vanaf leerjaar drie met het leerlingvolgsysteem van BOOM. Dit LVS geeft ons meer mogelijkheden om met de kinderen gericht te kijken naar hun resultaten en met hen nieuwe doelen te stellen. Het vermindert de toetsbelasting en de ervaren toetsdruk en er blijft meer onderwijstijd over. De uitvoering van ons onderwijs vatten we samen in groepsplannen, waar nodig aangevuld met individuele handelingsplannen. Als de onderwijsbehoeften en ontwikkeling van leerlingen daar aanleiding toe geven, worden de plannen tussentijds bijgesteld. 



De kinderen ontwikkelen zich op onze school natuurlijk breder dan enkel op het didactische vlak. Ook die ontwikkeling willen we volgen en vastleggen. In het schoolplan 2020-2024 is vastgelegd dat we gaan werken met de methodiek van Triband Verantwoorden. Het kind verantwoordt aan zichzelf, de individuele resultaten worden op groeps- en schoolniveau verantwoord en dat gebeurt op drie terreinen:



Kwalificatie>weten en doen: Ontwikkeling van kennis en vaardigheden op didactisch gebied. Wat kan ik en wat doe ik.



Socialisatie > Een sociaal mens worden : Een persoonlijke, creatieve, onafhankelijke en verantwoordelijke rol te leren vervullen in de samenleving van nu en morgen. Vaardig, waardig en aardig voor jezelf en de omgeving.



Subjectwording > Een uniek mens worden: Ontwikkeling van bewustzijn, identiteit, zelfrespect en wil. Wie ben ik en hoe sta ik in het leven.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Zowel uit de feedback die we vanuit het VO onderwijs krijgen op onze adviezen als uit de gesprekken met onze oud-leerlingen over hoe het gaat op het VO blijkt, dat we goede passende adviezen geven. De hier gepubliceerde cijfers laten hetzelfde zien, voor alle schooltypen zijn onze cijfers ruimschoots beter dan de vergelijkingsgroep (grijze balk). Het grotere percentage leerlingen dat na drie jaar op een schooltype boven advies zit, is te verklaren door adviezen voor een gecombineerde brugklas. Als kinderen van daaruit naar het hoogste niveau uitstromen, wordt dat in DUO meegerekend bij de leerlingen die boven advies doorstromen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij bieden kinderen graag een veilige en uitdagende omgeving, waar leren wordt beschouwd als een vanzelfsprekende en plezierige activiteit. Waar oog is voor de kwaliteiten van het kind op allerlei terreinen, zodat elk kind met plezier naar school komt en zich gekend en gewaardeerd voelt; “Leer mij het zelf te doen” is daarbij ons motto. Leren in brede zin om onze leerlingen op onze school, thuis en in de maatschappij hun steentje te laten bijdragen; zelfbewust en zorgvuldig in de omgang met anderen, zorgzaam en respectvol.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen leven
  • samen leren
  • samen zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectieonderzoeken vinden op bestuursniveau plaats. De verwachting is dat er komend schooljaar of het schooljaar daarna weer een inspectieonderzoek plaatsvindt. Naast de onderwijsinspectie wordt onze kwaliteit ook gemonitord door de Nederlandse Montessorivereniging door middel van een audit. Deze vindt in schooljaar 2024-2025 plaats. 

Terug naar boven