Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij werken vanaf leerjaar drie met het leerlingvolgsysteem van BOOM. Dit LVS geeft ons meer mogelijkheden om met de kinderen gericht te kijken naar hun resultaten en met hen nieuwe doelen te stellen. Het vermindert de toetsbelasting en de ervaren toetsdruk en er blijft meer onderwijstijd over. De uitvoering van ons onderwijs vatten we samen in groepsplannen, waar nodig aangevuld met individuele handelingsplannen. Als de onderwijsbehoeften en ontwikkeling van leerlingen daar aanleiding toe geven, worden de plannen tussentijds bijgesteld.
De kinderen ontwikkelen zich op onze school natuurlijk breder dan enkel op het didactische vlak. Ook die ontwikkeling willen we volgen en vastleggen. In het schoolplan 2020-2024 is vastgelegd dat we gaan werken met de methodiek van Triband Verantwoorden. Het kind verantwoordt aan zichzelf, de individuele resultaten worden op groeps- en schoolniveau verantwoord en dat gebeurt op drie terreinen:
Kwalificatie>weten en doen: Ontwikkeling van kennis en vaardigheden op didactisch gebied. Wat kan ik en wat doe ik.
Socialisatie > Een sociaal mens worden : Een persoonlijke, creatieve, onafhankelijke en verantwoordelijke rol te leren vervullen in de samenleving van nu en morgen. Vaardig, waardig en aardig voor jezelf en de omgeving.
Subjectwording > Een uniek mens worden: Ontwikkeling van bewustzijn, identiteit, zelfrespect en wil. Wie ben ik en hoe sta ik in het leven.
Zowel uit de feedback die we vanuit het VO onderwijs krijgen op onze adviezen als uit de gesprekken met onze oud-leerlingen over hoe het gaat op het VO blijkt, dat we goede passende adviezen geven. De hier gepubliceerde cijfers laten hetzelfde zien, voor alle schooltypen zijn onze cijfers ruimschoots beter dan de vergelijkingsgroep (grijze balk). Het grotere percentage leerlingen dat na drie jaar op een schooltype boven advies zit, is te verklaren door adviezen voor een gecombineerde brugklas. Als kinderen van daaruit naar het hoogste niveau uitstromen, wordt dat in DUO meegerekend bij de leerlingen die boven advies doorstromen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij bieden kinderen graag een veilige en uitdagende omgeving, waar leren wordt beschouwd als een vanzelfsprekende en plezierige activiteit. Waar oog is voor de kwaliteiten van het kind op allerlei terreinen, zodat elk kind met plezier naar school komt en zich gekend en gewaardeerd voelt; “Leer mij het zelf te doen” is daarbij ons motto. Leren in brede zin om onze leerlingen op onze school, thuis en in de maatschappij hun steentje te laten bijdragen; zelfbewust en zorgvuldig in de omgang met anderen, zorgzaam en respectvol.
De inspectieonderzoeken vinden op bestuursniveau plaats. De verwachting is dat er komend schooljaar of het schooljaar daarna weer een inspectieonderzoek plaatsvindt. Naast de onderwijsinspectie wordt onze kwaliteit ook gemonitord door de Nederlandse Montessorivereniging door middel van een audit. Deze vindt in schooljaar 2024-2025 plaats.