Wat is het toelatingsbeleid?
Elke school heeft een eigen verbinding met de wijk of het dorp. Elke school geeft een eigen invulling aan schoolconcept en profilering. We hechten aan keuzevrijheid van ouders. We helpen dus graag bij het maken van een weloverwogen keuze. De school staat open voor een oriënterend gesprek en rondleiding tijdens schooltijd. Zo kunt u de sfeer in de school het beste ervaren.
Nieuwe Kinderen
Het kiezen van een school is voor ouders een belangrijke beslissing. Een kennismaking vooraf met de school vinden wij vanzelfsprekend. Vanaf het moment dat uw kind tweeënhalf jaar oud is, kunt u contact opnemen met Montessorischool Elzeneind voor een rondleiding en een oriënterend gesprek. De rondleiding is altijd onder schooltijd, zodat ouders ook de sfeer in de school kunnen ervaren. In het gesprek komen onder andere het ontwikkelen en leren op een montessorischool, de relatie tussen onderwijs en opvoeding en de wederzijdse verwachtingen aan de orde. Wij willen graag dat ouders bewust kiezen voor ons onderwijs en dus de tijd nemen om na te denken over hun keuze. Wij adviseren dan ook om op andere scholen te gaan kijken.
Voor kinderen die vier jaar worden en voor het eerst naar de basisschool mogen, bestaat de mogelijkheid om enkele dagdelen te wennen aan de kinderen en de leerkracht(en) van hun groep. Ongeveer 2 maanden voordat een kind 4 jaar wordt, nemen de leerkrachten hierover contact op met de ouders. Ouders ontvangen daarnaast een welkomstenvelop die alle relevante informatie bevat. Na de 4e verjaardag mag uw kind iedere dag naar school komen. Samen met de leerkracht van uw kind stemt u de tijd af dat uw kind aanwezig is op school. In de praktijk blijkt dat de allerjongsten nog af en toe een paar uurtjes per week nodig hebben om alle indrukken te verwerken, de wet staat dit ook toe. Na ongeveer zes weken krijgt u een uitnodiging voor een \"vertel eens gesprek\". Doel is om samen te kijken hoe de start geweest is en of ons beeld van uw kind overeenkomt met uw beeld. Wij willen u erop attenderen dat uw kind overdag zindelijk dient te zijn zodra het als 4-jarige naar school komt/gaat.
Zij-instroom
SAAM* wil verandering van school zoveel mogelijk beperken. Voor kinderen betekent dat verlies van leer- en ontwikkeltijd, verlies van een vertrouwde schoolomgeving, verlies van vertrouwde volwassenen en van vriendjes en vriendinnetjes. Het van school wisselen kan betekenen dat een traject met een kind, dat eigenlijk extra hulp nodig heeft, steeds op een andere school opnieuw begint. Daardoor gaat kostbare tijd verloren.
De fasen van aanmelding:
- Contact door de ouders met de directie van de school.
- Verzamelen van informatie door de school bij instanties, zoals de vorige school, peuter/ kinderopvang en eventuele zorginstelling. Op basis van de gegevens kan besloten worden om het kind te observeren binnen de huidige opvang of school.
- Inventariseren van de mogelijkheden tot plaatsing door directie en intern begeleider van de school. Onder andere op basis van schoolondersteuningsprofiel, ondersteuningsbehoefte van het kind, situatie van de groep en mogelijkheden van het gebouw.
- Als we twijfelen of het montessorionderwijs past bij de onderwijsbehoefte van het kind is het mogelijk dat wij u vragen uw kind een week op onze school te laten meedraaien. Na afloop volgt een gesprek waarin het besluit wordt genomen ten aanzien van plaatsing.
- Bij plaatsing wordt (indien van toepassing) een plan van aanpak opgesteld. Bij afwijzing zorgen we voor inhoudelijke onderbouwing en wordt samen met ouders gezocht naar een passende plaats voor het kind.