Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de eerste twee leerjaren werken wij thematisch, waarin de activiteiten verbonden worden aan de kerndoelen van het SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling). We zorgen voor een beredeneerd aanbod. Hierbij maken we gebruik van o.a. LOGO 3000, CPS begrijpend luisteren, Bereslim, Bouw! en Krullenbol. Wij gaan in de eerste plaats uit van het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen. Er is veel aandacht voor het exploreren, het vergroten van het begrip van kinderen en het aanleren van kennis en vaardigheden, zowel op cognitief vlak als gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit doen we door een uitdagende en prikkelende leeromgeving te creëren waarmee we kinderen nieuwsgierig maken. Spel is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Door spel leren kinderen om problemen op te lossen, te communiceren en samen te werken.
M.b.v. het observatie- en registratiesysteem Kijk! volgen wij de ontwikkeling van de kinderen en bieden wij ondersteuning en sturing waar nodig.
De onderwijstijd in groep 3 t/m 8 wordt ingevuld m.b.v. gerenommeerde methodes/ methodieken, aangepast op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de kinderen. Daarnaast is er natuurlijk aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, motoriek, creativiteit, expressie en burgerschap, onder andere middels Blink en Kwink.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities (n.a.v. ons schoolplan 2023-2027, jaarplan 2023-2024 en schoolondersteuningsprofiel 2023-2024)
- In afstemming met leerlingen en ouders zijn we tot heldere en eenduidige gedragsafspraken gekomen. Het gecreëerde draagvlak en de doorgaande lijn ondersteunen iedereen bij het naleven van deze afspraken.
- We ontwikkelen een samenhangende en doorgaande lijn voor de spraak- en taalontwikkeling van alle leerlingen. We betrekken daarbij ook onze partners die werkzaam zijn in de voorschoolse periode.
- We beschikken over een doorlopende leerlijn voor technisch en begrijpend lezen.
- We beschikken over een doorlopende leerlijn voor rekenen.
- Schoolbreed zijn we in staat om naast groei op basiskennis en vaardigheden (kwalificatie) ook groei op andere domeinen (socialisatie en persoonsvorming) inzichtelijk te maken.
- We brengen in beeld welke voorwaarden we kunnen inzetten om kinderen tot leren en ontwikkelen te laten komen en delen deze kennis actief met elkaar.
- Samen maken we op een consistente manier voor leerlingen, ouders, belangrijke partners en onze omgeving helder waar HJ-A voor staat.
- Het onderzoeken, kiezen en implementeren van de nieuwe methode van taal en spelling hebben we, in afstemming met de doorgaande lijn voor spraak- en taalontwikkeling, op een goede en gefaseerde wijze ingevuld, met een haalbaar tijdpad.
Wij verzorgen zelf het aanbod voor het jonge kind. Natuurlijk werken wij wel samen met kinderopvangorganisaties in de buurt. Er is geregeld overleg om samen af te stemmen en er wordt gezorgd voor een (warme) overdracht tussen school en peuterwerk/ (dag)opvang.
De meeste kinderen op onze school hebben gebruik gemaakt van peuterwerk en kinderdagopvang van AVEM. Dat is tevens de meest gebruikte en dichtstbijzijnde aanbieder van buitenschoolse opvang (BSO). U bent vrij hierin zelf een keuze voor een organisatie te maken.