BS Hertogin Johanna A

Aalbersestraat 4 5344 SV Oss

  • Schoolfoto van BS Hertogin Johanna A
  • Schoolfoto van BS Hertogin Johanna A
  • Schoolfoto van BS Hertogin Johanna A
  • Schoolfoto van BS Hertogin Johanna A
  • Schoolfoto van BS Hertogin Johanna A

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door ziekte of afwezigheid van een leerkracht kunnen kinderen te maken krijgen met een vervangende leerkracht. Wij streven ernaar de voortgang van het onderwijs en de rust in de groep zoveel mogelijk te waarborgen. Voor het vinden van vervangende leerkrachten doen wij een beroep op een centrale personeelsvoorziening, CPV Ingenium. Indien er vanuit CPV geen vervanging te krijgen is, zullen we voor zover mogelijk een beroep doen op de parttimers binnen de schoolteams. Als ook dat niet mogelijk blijkt, bekijken we of de groep verdeeld wordt over andere groepen in de school. Pas als er echt geen andere oplossing te vinden is, zijn we genoodzaakt de kinderen van de betreffende groep naar huis te sturen. Jullie worden hierover zo vroeg als mogelijk van op de hoogte gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de eerste twee leerjaren werken wij thematisch, waarin de activiteiten verbonden worden aan de kerndoelen van het SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling). We zorgen voor een beredeneerd aanbod. Hierbij maken we gebruik van o.a. LOGO 3000, CPS begrijpend luisteren, Bereslim, Bouw! en Krullenbol. Wij gaan in de eerste plaats uit van het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen. Er is veel aandacht voor het exploreren, het vergroten van het begrip van kinderen en het aanleren van kennis en vaardigheden, zowel op cognitief vlak als gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit doen we door een uitdagende en prikkelende leeromgeving te creëren waarmee we kinderen nieuwsgierig maken. Spel is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Door spel leren kinderen om problemen op te lossen, te communiceren en samen te werken.

M.b.v. het observatie- en registratiesysteem Kijk! volgen wij de ontwikkeling van de kinderen en bieden wij ondersteuning en sturing waar nodig.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd in groep 3 t/m 8 wordt ingevuld m.b.v. gerenommeerde methodes/ methodieken, aangepast op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de kinderen. Daarnaast is er natuurlijk aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, motoriek, creativiteit, expressie en burgerschap, onder andere middels Blink en Kwink.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

 

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities (n.a.v. ons schoolplan 2023-2027, jaarplan 2023-2024 en schoolondersteuningsprofiel 2023-2024)
 
  • In afstemming met leerlingen en ouders zijn we tot heldere en eenduidige gedragsafspraken gekomen. Het gecreëerde draagvlak en de doorgaande lijn ondersteunen iedereen bij het naleven van deze afspraken.
  • We ontwikkelen een samenhangende en doorgaande lijn voor de spraak- en taalontwikkeling van alle leerlingen. We betrekken daarbij ook onze partners die werkzaam zijn in de voorschoolse periode.
  • We beschikken over een doorlopende leerlijn voor technisch en begrijpend lezen.
  • We beschikken over een doorlopende leerlijn voor rekenen. 
  • Schoolbreed zijn we in staat om naast groei op basiskennis en vaardigheden (kwalificatie) ook groei op andere domeinen (socialisatie en persoonsvorming) inzichtelijk te maken.
  • We brengen in beeld welke voorwaarden we kunnen inzetten om kinderen tot leren en ontwikkelen te laten komen en delen deze kennis actief met elkaar.
  • Samen maken we op een consistente manier voor leerlingen, ouders, belangrijke partners en onze omgeving helder waar HJ-A voor staat.
  • Het onderzoeken, kiezen en implementeren van de nieuwe methode van taal en spelling hebben we, in afstemming met de doorgaande lijn voor spraak- en taalontwikkeling, op een goede en gefaseerde wijze ingevuld, met een haalbaar tijdpad.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij verzorgen zelf het aanbod voor het jonge kind. Natuurlijk werken wij wel samen met kinderopvangorganisaties in de buurt. Er is geregeld overleg om samen af te stemmen en er wordt gezorgd voor een (warme) overdracht tussen school en peuterwerk/ (dag)opvang. 



De meeste kinderen op onze school hebben gebruik gemaakt van peuterwerk en kinderdagopvang van AVEM. Dat is tevens de meest gebruikte en dichtstbijzijnde aanbieder van buitenschoolse opvang (BSO). U bent vrij hierin zelf een keuze voor een organisatie te maken.

 

Terug naar boven