R.K. Basisschool De Blinkerd

Troelstrastraat 13 5344 GK Oss

  • We zijn een echte taalschool. Hier bezoeken kinderen de boekwinkel.
  • Er is extra ondersteuning in kleine groepjes.
  • De Blinkerd is gehuisvest in Kindcentrum De Komeet midden in de wijk De Ruwaard
  • Ingang van onze school De Blinkerd. Wees Welkom!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als u op " meer informatie" klikt, ziet u (als u naar beneden scrolt) per schooljaar 2x een eindscore vermeld van de Cito-eindtoets. De bovenste score is de weergave door Vensters PO, de onderste die welke de school heeft berekend op basis van een volledige herberekening conform inspectiecriteria. Dat leidt tot een klein verschil.

Voor de juistheid vinden wij het toch relevant dit te vermelden. Zie ook de website van de school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We meten de resultaten op verschillende momenten in het schooljaar. In het zorgplan is een toetskalender opgenomen waarin alle methode-onafhankelijke toetsen (BOOM-toetsen) zijn gepland en in ons jaarrooster staan alle besprekingen, overleggen, evaluaties en bijstellingen van plannen. Klassenbezoeken, begeleiding en coaching van leerkrachten, het voeren van besprekingen zijn gekoppeld aan deze kalenders. Vanuit toets-analyses en besprekingen komen leerkrachten tot activiteiten om hun onderwijs nog beter af te stemmen op de groep en uw kind. Tijdens de rapportgesprekken zullen de resultaten van de methode- gebonden toetsen en de niet methode gebonden toetsen met onze ouders worden besproken. Zeker zo belangrijk volgen wij ook de ontwikkeling op zaken die niet in getallen te meten zijn. Het gaat hier over vaardigheden als samenwerken, sociale zelfredzaamheid en jezelf presenteren. Leerkrachten op De Blinkerd hebben veel aandacht voor het proces en complimenteren vooral op de inspanning die de kinderen leveren. Zo stimuleren we om verder te groeien in de ontwikkeling.

Twee keer per jaar evalueert het kernteam op schoolniveau de resultaten van het onderwijs. Zij maken hiervoor een analyse die ook met het team wordt besproken. Vanuit deze analyse komen weer verbeter- activiteiten om ons onderwijs te verbeteren. In onze zogenaamde zorgcarrousel bespreken wij als team of onze kinderen genoeg groei hebben doorgemaakt en zorgen we met elkaar voor betere afstemming van ons onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviezen voor vervolgonderwijs worden door de leerkrachten groep 8 opgesteld. De gegevens van een leerling in het leerlingvolgsysteem vormen de basis voor dit advies. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens over werkhouding en toetsresultaten van een leerling. Schooladvies is voor voortgezet onderwijs leidend bij de plaatsing van een leerling. Communicatie over het schooladvies naar ouders vindt plaats door de basisschool. Indien het voortgezet onderwijs vragen heeft over het schooladvies zal deze contact opnemen met de leerkracht groep 8 (en dus niet met de ouders) voor nadere uitleg of onderbouwing. De PO-Raad en VO-raad hebben afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat de overdracht van het onderwijskundig rapport digitaal, veilig en binnen het wettelijk kader kan plaatsvinden. Daarvoor is Overstapservice Onderwijs (OSO) ontwikkeld. Hierbij wisselen de scholen met elkaar het overstapdossier digitaal én veilig uit.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het maakt niet uit in welke groep je zit, of je teamlid, ouder of partner bent. Op De Blinkerd vinden WIJ respect, vertrouwen, veiligheid en eigenheid belangrijk. Onze gedragsverwachtingen zijn voor iedereen hetzelfde en dragen bij aan het realiseren van goed onderwijs. Tevens moet de correctie en de consequentie eenduidig en ‘vertrouwd’ zijn. Dit creëert voorspelbaarheid en daarom ook rust. Voor iedereen in alle ruimtes en op de speelplaats van onze school is duidelijk wat wij samen verstaan onder gewenst gedrag, wat we van elkaar mogen verwachten. Wij zijn gericht op wat goed gaat en bekrachtigen zo positief gedrag.

Zeker zo belangrijk volgen wij ook de ontwikkeling op zaken die niet in getallen te meten zijn. Het gaat hier over vaardigheden als samenwerken, sociale zelfredzaamheid en jezelf presenteren. Leerkrachten op De Blinkerd hebben veel aandacht voor het proces en complimenteren vooral op de inspanning die de kinderen leveren. Zo stimuleren we om verder te groeien in de ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Eigenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ook De Blinkerd krijgt bezoek van de onderwijsinspectie. Tijdens dit bezoek wordt de school op een aantal deelgebieden bekeken, namelijk:

• De school zorgt systematisch voor behoud en verbetering van de kwaliteit van haar onderwijs;

• De voorwaarden voor zorg voor kwaliteit zijn aanwezig;

• De resultaten van de leerlingen liggen tenminste op het niveau dat mag worden verwacht;

• De leerlingen ontwikkelen zich naar verwachting.

De uitkomsten van de bezoeken worden in het team besproken, maar ook de MR krijgt het rapport ter bespreking aangeboden. Ook voor ouders is het inspectierapport inzichtelijk en te downloaden bij www.onderwijsinspectie.nl.

Wij hebben in april 2016 een inspectiebezoek gehad. Wij hebben op alle indicatoren voldoende en op een aantal indicatoren zelfs goed gescoord. Basisschool De Blinkerd heeft het vertrouwen van de inspectie en wij kijken met trots weer vooruit om samen te werken aan goed onderwijs voor de kinderen van De Blinkerd. 

Terug naar boven