Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Als uitgangspunt hanteren wij zoveel mogelijk homogene groepen. Echter het aantal kinderen kan invloed hebben op de samenstelling van de groepen. Het kan daarom voorkomen dat wij met één of enkele combinatiegroepen werken. In de jaarbijlage van de schoolgids leest u hierover actuele informatie.
Kinderen die woonachtig zijn in Oss en afkomstig zijn uit het buitenland krijgen in hun eerste jaar in Nederland een plek in één van de taalklassen in Oss. De kinderen van de Taalklas zitten in één groep. Zij hebben allemaal hetzelfde hoofddoel; het leren van de Nederlandse taal, zodat zij na (ongeveer) een jaar door kunnen stromen naar een reguliere groep op IKC Regenboog of op een meer thuisnabije school.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
Een kind moet zich prettig voelen om zich goed te kunnen ontwikkelen. Door te werken met thema’s en projecten spelen we in op de belevingswereld van het kind en komen verschillende leer- en vormingsgebieden aan bod. De methode Pyramide en Kleuteruniversiteit vormen de rode draad in het onderwijsaanbod in groep 1-2. Tijdens de speel-/werklessen kiezen de kinderen vanuit het takenbord voor ontwikkelingsmaterialen of voor het spelen en werken in diverse hoeken. Er wordt veel aandacht gegeven aan het kringgesprek, taal- en rekenactiviteiten, spel en beweging, muziek, drama en creatieve ontwikkeling.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
In de groepen 3 t/m 8 worden in de ochtenden de instructies gegeven van de basisvakken: taal, rekenen, spelling en lezen. In de middagen is er ruimte voor thematisch werken aan de hand van de wereld oriënterende vakken, verkeer en voor creativiteit (muziek, drama, tekenen en handvaardigheid). Daarnaast hebben alle groepen ook een gymles van een uur.
IKC Regenboog en passend onderwijs
Op het IKC bestaat de mogelijkheid tot extra ondersteuning, op welke manier dan ook, voor kinderen die dat nodig hebben. Als een kind ondersteuning nodig heeft, dan gaat de leraar uiteraard in overleg met ouders, of andersom. Samen met de intern begeleider wordt gezocht naar de meest passende onderwijsondersteuning, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Onze school in het samenwerkingsverband
IKC Regenboog behoort tot samenwerkingsverband Passend Onderwijs regio 30.06 (www.swvpo3006.nl).
Passend onderwijs: hoe en wat
Passend onderwijs is onderwijs bieden dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen, ook als een kind extra ondersteuning of begeleiding nodig heeft. Vaak kan de leraar extra ondersteuning prima zelf bieden, met advies van de intern begeleider die onderwijsondersteuning coördineert op het IKC. Is meer nodig, dan kan IKC een beroep doen op de bovenschools deskundige van SAAM*. Deze is de schakel naar extra ondersteuning van het samenwerkingsverband. Extra ondersteuning is mogelijk in 3 arrangementen; tijdelijke extra ondersteuning op de basisschool, een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal onderwijs of een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs. In de wet passend onderwijs hebben schoolbesturen zorgplicht gekregen. Scholen zijn verantwoordelijk voor het vinden van een passende onderwijsplek, dat kan op de eigen school zijn, of op een andere (basis)school. Samen zorgen de schoolbesturen ervoor dat voor ieder kind een passende onderwijsplek is. Alleen voor zéér specialistische onderwijsondersteuning kan het zijn dat een kind niet in onze regio terecht kan. Meer over de wet: www.passendonderwijs.nl.
Visie op passend onderwijs
De ondersteuningsbehoeften van een kind vormen de basis voor passend onderwijs: wat heeft een kind nodig om tot leren te komen en zich goed te ontwikkelen. Daarbij past een positieve grondhouding naar kinderen. Over wat elke school minimaal moet bieden aan ondersteuning, hebben de schoolbesturen afspraken gemaakt. Zij zien een sterke ‘basisondersteuning’ als basis voor passend onderwijs. Oftewel: passend onderwijs gebeurt vooral in de eigen klas, bij de eigen leraar en op het IKC. Ook zijn afspraken gemaakt waaraan extra onderwijsondersteuning moet voldoen: zo snel mogelijk, zo licht mogelijk, zo dicht mogelijk bij huis, op de meest adequate manier, samen met ouders en ketenpartners in (jeugd)hulp.
Ondersteuningsteam (OT) op IKC Regenboog
Elke school heeft een ondersteuningsteam. Daarin zitten de leraar, de intern begeleider en de familiecontactpersoon. Indien passend sluit een jeugdprofessional van Basisteam Jeugd en Gezin of een andere externe deskundige (gedragsexpert, psycholoog, (ortho)pedagoog) aan bij dit overleg. Het ondersteuningsteam maakt, samen met ouders, een plan dat op IKC wordt uitgevoerd. Wanneer blijkt de extra ondersteuning niet leidt tot ontwikkeling van het kind, dan wordt een MDO (multidisciplinair overleg) gepland. Het MDO stelt vast welke ondersteuning het kind nodig heeft. Vanaf het moment dat een kind extra ondersteuning nodig heeft in de vorm van een arrangement vanuit het samenwerkingsverband, stelt school een ontwikkelingsperspectief op. Hierin staat wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn, wat het uitstroomperspectief is en welk aanbod daarbij realistisch en passend is.
Schoolondersteuningsprofiel biedt duidelijkheid
Ouders kunnen zich oriënteren op wat het onderwijs te bieden heeft op het gebied van onderwijsondersteuning. Dit staat beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Elke school heeft zo’n profiel gemaakt, ook IKC Regenboog. Ouders kunnen dit inzien of bekijken op de website.
Ouders (en leraren) denken mee
Ouders en medewerkers zijn vertegenwoordigd in de Ondersteuningsplanraad (OPR) van het samenwerkingsverband. De OPR heeft medezeggenschap door het instemmen met het Ondersteuningsplan en is gesprekspartner van het bestuur van het samenwerkingsverband.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zetten in op een stevige (preventieve) samenwerking met ouders en partners ín ons gebouw (opvang, logopedie, fysiotherapie en ergotherapie) en daarbuiten, waarbij we handelingsgericht werken.
Wij zijn een integraal kindcentrum. Deze schoolgids gaat over ons onderwijsaanbod. Naast onderwijs wordt door AVEM-kinderopvang dagopvang (0-4 jaar), peuterwerk (2-4 jaar) en buitenschoolse opvang (4-13 jaar) verzorgd. Meer informatie over dit aanbod vindt u op www.avem-kinderopvang.nl
We dragen binnen IKC Regenboog zorg voor een doorgaande lijn tussen opvang en onderwijs.