Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Daltonschool de Evenaar werkt volgens de Daltonprincipes: verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. Dit zie je op Daltonschool De Evenaar terug in verschillende aspecten. Zo wordt er gewerkt met een portfolio waarin de persoonlijke leerdoelen van kinderen worden bijgehouden. Deze doelen zijn tot stand gekomen in een kindgesprek. De kinderen werken allemaal met een takenkaart. Op deze takenkaart staan basistaken, maar ook taken die de kinderen zelf kunnen kiezen (planwerk). De kinderen in de bovenbouw kiezen hun eigen planwerk en huiswerk.
We werken met een herkenbare dagindeling. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken, op de grond en in het speel-leerplein, in de speelzaal en op de speelplaats. Kinderen leren al doende tijdens hun spel. We zorgen voor veel leerzaam materiaal. Activiteiten hebben een relatie met de werkelijkheid. Door te werken met thema’s gaan we in op de ervaringswereld van het kind en worden de verschillende leer- en vormingsgebieden verwerkt. De doelen komen uit KIJK! en de landelijke kerndoelen.
In de groepen 3 t/m 8 worden in de ochtenden de instructies gegeven van de basisvakken: taal, rekenen, spelling en lezen. In de middagen is er ruimte voor thematisch werken aan de hand van de wereldoriënterende vakken (incl. begrijpend lezen) en voor creativiteit (muziek, drama, tekenen en handvaardigheid). Daarnaast hebben alle groepen ook een gymles van een uur.
Je leest hier het meeste recente schoolondersteuningsprofiel.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven als school in ontwikkeling. Daarbij kijken we steeds wat we nodig hebben aan specialisme. We leiden daarvoor onze eigen collega's op, zodat zij hun expertise met het team kunnen delen. Zo hebben we recent een collega opgeleid tot NT2-specialist, zodat zij mee kan denken in vraagstukken rondom dit onderwerp.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.