Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Daltonschool de Evenaar werkt volgens de Daltonprincipes: verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. Dit zie je op Daltonschool De Evenaar terug in verschillende aspecten. Zo wordt er gewerkt met een portfolio waarin de persoonlijke leerdoelen van kinderen zitten. Deze doelen zijn tot stand gekomen in een kindgesprek. De kinderen hebben allemaal een eigen takenkaart op niveau. Op deze takenkaart staan basistaken, maar ook taken die de kinderen zelf kunnen kiezen (planwerk). De kinderen in de bovenbouw kiezen hun eigen planwerk en huiswerk.
We werken met een herkenbare dagindeling. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken, op de grond en in het speel-leerplein, in de speelzaal en op de speelplaats. Kinderen leren al doende tijdens hun spel. We zorgen voor veel leerzaam materiaal. Activiteiten hebben een relatie met de werkelijkheid. Door te werken met thema’s gaan we in op de ervaringswereld van het kind en worden de verschillende leer- en vormingsgebieden verwerkt. De doelen komen uit KIJK! en de landelijke kerndoelen.
In de groepen 3 t/m 8 worden in de ochtenden de instructies gegeven van de basisvakken: taal, rekenen, spelling en lezen. In de middagen is er ruimte voor thematisch werken aan de hand van de wereldoriënterende vakken en voor creativiteit (muziek, drama, tekenen en handvaardigheid). Daarnaast hebben alle groepen ook een gymles van een uur.
Je leest hier het meeste recente schoolondersteuningsprofiel. In het schooljaar 2021-2022 hebben we geen nieuw profiel hoeven maken, vanwege de coronapandemie.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school blijft door ontwikkelen op de ingeslagen weg. De specialisten worden meer en meer betrokken bij leerling- of groepsgerelateerde vragen. We blijven daarnaast onszelf ook professionaliseren om specifieke hulp in huis te halen. Zo gaat er komend jaar een leerkracht starten aan de opleiding als NT2-specialist, maar gaan er ook leerkrachten starten aan de opleiding/cursus tot motoriek specialist en een extra specialist voor gedrag.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.