RK Basisschool 't Ruimteschip

Marsstraat 2 1716 WH Opmeer

  • Groep 7-8 gaat begin van het schooljaar op kamp. Het ene jaar voor het Earthkeepersproject naar Texel, het andere jaar naar het Streekbos.
  • Kinderen van de bovenbouw worden ingezet als ICT-deskundige, geven ook workshops met NOA de robot of de drone.
  • In samenwerking met Muziek Opmeer maken kinderen structureel kennis met muziekinstrumenten.
  • Aandacht in alle groepen voor gescheiden inzamelen van afval. Zuinig leren omgaan met materialen.
  • Veel aandacht voor lezen. En schrijvers: bezoek van Gerard van Gemert.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school


Op deze pagina staan de resultaten van de Cito eindtoets op een rijtje, de meetbare resultaten van ons onderwijsaanbod. De ambitie ligt bij de CITO eindtoets op het landelijk gemiddelde. Die hebben we al meer dan 5 jaar gehaald. Want goed onderwijs geven vinden we belangrijk. Maar er is meer dan de eindtoets.

Het gaat uiteindelijk om kinderen die goed in hun vel zitten, zelfvertrouwen vergroten en zich optimaal ontwikkelen.Gelukkig laten groeien!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenopbrengsten worden met Leerling in Beeld (Cito LIB) gemeten en in het volgsysteem Leeruniek opgenomen. Deze worden naast de methode gebonden toetsen, één of twee keer per jaar afgenomen.De opbrengsten van de afgelopen jaren waren gemiddeld voldoende tot goed en liggen op het niveau dat bij de school mag worden verwacht.

Uitgangspunt is de bedoeling; de gedeelde visie op doelen en ambities. Wat is goed werk (proces, potentieel en klimaat). 't Ruimteschip werkt met het SKOWF model zelfevaluatie om op cyclische wijze te werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Door inzet van dit model is het bewaken en verbeteren van de onderwijskwaliteit een continu proces. Het onderwijsleerproces wordt met de volgende indicatoren geëvalueerd: pedagogisch handelen, klassenmanagement, instructie, actieve betrokkenheid leerlingen, afstemming aanbod, samenspel team. 

Het gaat uiteindelijk om kinderen die goed in hun vel zitten, zelfvertrouwen vergroten en zich optimaal ontwikkelen.

Gelukkig laten groeien!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een leerling is meer dan zijn of haar schoolprestaties. Natuurlijk is de leerwerk houding belangrijk. Bij een schooladvies kijken we ook naar motivatie, zelfstandigheid, omgaan met huiswerk, sociale vaardigheden als samenwerken. In samenspraak met kind en ouders wordt het schooladvies bepaald. De gouden driehoek! 

Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen bij de klachtencommissie van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op ’t Ruimteschip vinden we een goede sfeer belangrijk. In onze visie is het belangrijk dat die sfeer samen wordt gemaakt door leerkrachten, ouders en kinderen (de gouden driehoek). Vanuit die gedachte zijn we een Vreedzame School.
De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap.
Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen.
Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoording vd gemeenschap
  • Conflicten oplossen
  • Open staan voor verschillen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Vauit het gewijzigd toezichtskader bespreekt de SKOWF met de inspectie jaarlijks de scholen. De directie voert drie keer per jaar management gesprekken met de bestuurder van de SKOWF. Twee keer per jaar worden de resultaten en de schoolontwikkeling samen met de intern begeleider op SKOWF niveau besproken en gedeeld. Delen is het nieuwe leren.

Medio juli 2022: Alle SKOWF scholen krijgen van de inspectie het oordeel goed! Daar zijn we trots op en het betekent dat we goed bezig zijn!

Terug naar boven