Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
't Ruimteschip heeft de ongeveer 82 kinderen verdeeld over 4 groepen. Groep 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8.
Er is veel aandacht voor de individuele benadering van het kind. Ieder kind ontwikkelt zichzelf. Sommige kinderen worden extra begeleid of krijgen een aangepast programma. Kinderen die meer aan kunnen en sneller werken, krijgen extra en uitdagender opdrachten.
De ontwikkeling van het jonge kind vinden wij heel belangrijk. In de eerste jaren wordt immers de basis gelegd om Gelukkig te kunnen Groeien! Groep 1-2 wordt beschouwd als één geheel met daarin verschillende ontwikkelingsstadia. Een veilige schoolomgeving en het welbevinden vormt de basis van de ontwikkeling van ieder kind!
Na acht jaar onderwijs hebben kinderen ten minste 7520 uur onderwijs gevolgd. De leerlingen van de groepen 1 t/m 8 gaan 25 uur en 25 min. per week naar school. Gemiddelde onderwijstijd per jaar bedraagt 945 uur.
In het kader van Passend Onderwijs bieden wij onderwijs en ondersteuning voor zowel leerlingen die minder aan kunnen als kinderen die meer aan kunnen. De onderwijsbehoeften van kinderen zijn belangrijk voor ons. We kijken naar de mogelijkheden van kinderen, veel minder naar wat zij niet kunnen. De expertise van de twee intern begeleiders van Ruimteschip en Bonifatius wordt hierbij ingezet.
De ouders van de leerlingen die vanuit handelingsverlegenheid wordt voorzien in aangepaste onderwijsbehoefte, worden nauw betrokken. De ouders zijn immers ervaringsdeskundige. Door vroeg met de ouders samen te werken ontstaat een compleet beeld van mogelijkheden en behoeftes van een kind. In het belang van het kind zijn de ouders verplicht alle relevante informatie te delen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
zie POS. Indien de school handelingsverlegen is en niet in de specifieke onderwijsbehoefte kan voorzien, hanteren we het protocol van het samenwerkingsverband 'De Westfriese knoop'.
't Ruimteschip werkt nauw samen met de vroeg- en voorschoolse opvang en hanteert hierbij het VVE-convenant. Wij maken gebruik van een overdrachtsformulier.