De Akker

Meibloem 46 1716 VA Opmeer

  • Na 8 jaar op De Akker zijn onze leerlingen wereldburgers met genoeg (zelf)kennis en hebben zij oog voor hun naasten en de wereld.
  • Waar de grens van een ander begint, houdt jouw vrijheid op. Als iedereen zijn eigen ruimte inneemt, kunnen we vreedzaam samenleven.
  • Je mag zelf weten hoe je de wereld ziet en wat je wilt uitspreken. 
Je bezit de meeste kracht als je volledig jezelf mag zijn.
  • Als je openstaat voor de verschillende perspectieven van de mensen om je heen, zou je zelf tot nog rijkere ideeën kunnen komen.
  • Inclusie betekent dat je zowel je kwaliteiten als je beperkingen kunt omarmen van jezelf en de ander. Zo hoort iedereen erbij!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de cognitieve ontwikkeling van het kind

Alle leerkrachten gebruiken leerstofmethodes en –methodieken om de lesstof over te dragen aan de kinderen. Vanaf groep 3 volgt er na elk leerstofblok een methodegebonden toets. De leerkracht analyseert deze toetsen en verwerkt de resultaten in een overzicht. De te ondernemen stappen zijn terug te vinden in de dagplanning. Daarnaast nemen we bij de groepen 3 t/m 8 (half)jaarlijkse genormeerde onafhankelijke CITO toetsen af (januari en juni) m.b.t. de vakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. De resultaten worden verwerkt in Parnassys, ons digitale kindvolgsysteem. Toetsing vindt klassikaal plaats. Bij het toetsen worden geen aanwijzingen gegeven, maar er wordt gehandeld volgens de handleiding van CITO. De kinderen van groep 8 doen mee aan de IEP Eindtoets.

Analyse Citotoetsen

Bij het analyseren van de resultaten van deze toetsen wordt de gemiddelde vaardigheidsscore per groep bekeken (jan/feb en juni/juli). Aan de hand van vastgestelde schoolnormen wordt gekeken welke scores we normaliter hadden moeten behalen en of we deze hebben gehaald. De intern begeleidster maakt daar een verslag van. De groepsleerkrachten analyseren de Citotoetsen op kindniveau en verwerken deze analyses in een evaluatie. Zij gebruiken deze analyse om een gericht aanbod op te stellen voor de volgende periode. In de nieuwsbrief geven wij aan wanneer de onafhankelijke toetsen worden afgenomen, zodat ouders tijdig op de hoogte zijn. De leerkrachten hanteren de toetskalender voor de planning van de toetsen.

De interpretatie van toetsgegevens

De intern begeleidster en de groepsleerkracht hebben 2x per jaar een groepsbespreking. Na de toetsperiodes worden tijdens de besprekingen ook de toetsresultaten besproken, met als doel inzicht te krijgen in de leervorderingen van de groep en om haalbare doelen te kunnen stellen voor het volgende halfjaar. De intern begeleidster en de directie maken na een toetsperiode (jan) met het team een analyse op school- en groepsniveau. Op deze wijze worden alle personeelsleden zich bewust van het gezamenlijk dragen van verantwoordelijkheid voor de opbrengsten van de school. Na de toetsronde van juni wordt de analyse gemaakt door de intern begeleidster en gepresenteerd aan het team, waarna eventuele op- en aanmerkingen in het document aangepast zullen worden. De conclusies van deze analyse worden meegenomen in de beleidsvoornemens van het schoolontwikkelplan voor het komende schooljaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het geven van een goed schooladvies worden er diverse bronnen gebruikt. Wij kijken naar de uitslagen van de tussentijdse toetsen, ons leerlingvolgsysteem en de NIO (capaciteitenonderzoek) wordt afgenomen wanneer er meer informatie nodig is om het advies te kunnen vormen. Zowel de kindkenmerken zoals werkhouding en sociaal emotionele ontwikkeling dragen bij aan het vormen van het advies. Vanaf februari 2024 wordt de doorstroomtoets afgenomen waarna het definitieve advies wordt vastgesteld. De kinderen worden warm overgedragen aan het Voortgezet Onderwijs door de leerkracht en waar nodig de KC-er. Het tijdspad advisering is als volgt:

• Eind groep 7: een richtingsgesprek of richtingsadvies

• September/ oktober groep 8: indien nodig afname NIO

• November/december groep 8: voorlopig schooladvies

• Februari groep 8: afname doorstroomtoets

• Half maart groep 8: definitief schooladvies

• Half maart - eind maart (er is één centrale aanmeldweek): alle leerlingen hebben zich ingeschreven voor een voortgezet onderwijsschool

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sfeer waarin kinderen opgroeien, is belangrijk voor hun ontwikkeling. We streven ernaar dat er op school een veilige en rustige sfeer heerst. Ook vinden wij het belangrijk dat er structuur is. Dit zie je dan ook door de hele school terug. Leerkrachten die enthousiast zijn over hun vak en goed met elkaar samenwerken, dragen eraan bij dat kinderen zich geborgen en thuis voelen op onze school. Onze methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling ‘De Vreedzame School’ draagt bij aan ons prettige klimaat. De school zien wij niet alleen als een plek waar geleerd wordt, maar ook als een plek waar kinderen leren zelfstandiger te worden, hun persoonlijkheid verder kunnen ontwikkelen en leren omgaan met anderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Relatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven