Openbare Basisschool Het Palet

Patrijsstraat 2 4043 MR Opheusden

  • Leerlingen worden begeleid in de plusklas, een klas voor meerbegaafde leerlingen.
  • Vijf dagen per week eten de leerlingen samen met de leerkracht.
  • Binnen ons onderwijs leren wij onze leerlingen programmeren. Wat ze dan programmeren printen de leerlingen zelf uit m.b.v. onze 3D printer
  • Alle kinderen vanaf groep 4 krijgen hun eigen Chormebook. Kinderen werken aan leerdoelen van kernvakken die aansluiten op hun eigen niveau.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Basisscholen zijn verplicht een eindtoets af te nemen bij de leerlingen van groep 8. Het Palet neemt de Cito eindtoets af. De resultaten van deze toets zijn afhankelijk van de groep en de samenstelling van de groep. We hebben leerlingen goed in beeld en hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen. De leerlingen stromen uit naar het niveau wat van hen verwacht mag worden. 

Gedurende de hele basisschool periode observeren en registreren we de ontwikkeling. Zo ontstaat vanuit de bevindingen van een heel team leerkrachten en met betrokkenheid van de intern begeleider en de directeur, het beeld van de geschikte verwijzing naar het voortgezet onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden in januari en juni geanalyseerd. Wij werken opbrengstgericht. Voor de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en taal/spelling stellen we doelen. Vervolgens gaan we kijken welke ondersteuning het kind nodig heeft om deze doelen te behalen. Dit kan bijvoorbeeld verlengde instructie zijn, waarbij er extra oefentijd met de leerkracht is of het zelf oefenen met de doelen die tijdens de instructie aangeboden zijn.  Concreet betekent dit dat er bij de basisvakken begrijpend en technisch lezen, rekenen en bij spelling in iedere jaargroep op 3 niveaus wordt gewerkt. Een groep leerlingen die na een beknopte instructie zelf aan de slag kan, een groep die gebaat is bij het volgen van de basisinstructie en tot slot een groep leerlingen die instructieafhankelijk is en meer aandacht en begeleiding nodig heeft van de leraar. De leraar maakt hiertoe een indeling en geeft dit weer in het groepsoverzicht waarin de begeleiding wordt beschreven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na een nauwkeurig traject verwijzen we onze leerlingen naar een school voor Voortgezet Onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat de leerlingen veelal op het juiste niveau instromen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfbewust
  • sociaal bewust
  • nieuwsgierig naar jezelf, de ander en de wereld

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven