De Hervormde School

Hamsestraat 4 4043 LH Opheusden

Schoolfoto van De Hervormde School

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten geven ons belangrijke informatie op groeps- en individueel niveau. Op tijd signaleren en bijsturen kan achterstand voorkomen.. Met behulp van een overzicht analyseren we de toets uitslagen en ondernemen we eventueel actie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 nemen we in januari Cito-toetsen af en in februari volgt de doorstroomtoets.

Ook nemen we in oktober de NIO-toets af. Dit is een soort intelligentieonderzoek dat de leerkracht extra informatie geeft, zodat die een goed advies kan geven. Alle resultaten van deze toetsen geven we door aan de ouders.

Er volgt in december een gesprek op school tussen de leerkracht en de ouders. De leerkracht van groep 8 stelt voor alle kinderen een advies op voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Het advies van de basisschool is bindend. Als het advies van de doorstroomtoets boven het advies van de leerkracht ligt, volgt er een heroverweging. De leerkracht deelt de uitkomst van de heroverweging met de ouders. Als ouders akkoord zijn met de heroverweging wordt het advies aangepast.

Als ouders kunt u zich oriënteren op het vervolgonderwijs tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten van de diverse scholen voor voortgezet onderwijs. Dat kan ook al als uw kind nog in groep 7 zit.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast het ontwikkelen van kinderen op leergebied (rekenen, taal, lezen, zaakvakken) richt ons onderwijs zich ook op de sociaal-emotionele en maatschappelijke ontwikkeling, op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.

In onze schoolgids staat: We leren de kinderen op school de dingen die nodig zijn om straks als volwassene hun verantwoordelijkheid in het dagelijkse leven te kunnen dragen.

We doen dat als volgt: Samen, met de Bijbel open, staan voor: een goede sfeer en verbondenheid, kwaliteit en veiligheid, betrokkenheid, zelfstandigheid, zorg op maat en uitdaging.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven