Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We vinden het belangrijk om de kinderen die bij ons op school zijn goed te volgen in hun ontwikkeling. Door samen te werken met de peuterspeelzaal en de kinderopvang krijgen wij vroegtijdig gegevens van ontwikkelingen van de kinderen. Hierdoor ontstaat een doorgaande lijn van de peuterspeelzaal en de kinderopvang naar de basisschool. Om de kleuterontwikkeling te volgen worden registratiemodellen gebruikt.
Kinderen uit de groepen 3 t/m 8 worden gedurende het hele schooljaar getoetst aan de hand van de gebruikte methodes op school. De scores worden genoteerd in ons leerlingvolgsysteem.
Naast de methode-gebonden toetsen, gebruiken we ook methode-onafhankelijke toetsen voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Hiervoor gebruiken we de IEP-toetsen. Twee keer in het schooljaar nemen we deze toetsen af: in de periode januari/februari en mei/juni.Na elke methode gebonden toets (vaak na het afronden van een blok) maakt de leerkracht een analyse en wordt bekeken op welk onderdeel er nog extra geoefend moet worden. Dit kan de gehele groep betreffen maar ook individuele leerlingen. De leerkracht bespreekt dit een paar keer per jaar met de intern begeleider.
Daarnaast maakt de leerkracht een analyse van de gemaakte IEP toetsen. De resultaten worden in het team besproken en het plan van aanpak wordt besproken met de Intern begeleider. Dit plan van aanpak wordt zichtbaar gemaakt in het dynamisch groepsplan.
Leerlingen maken hun vorderingen zichtbaar in het portfolio.
De procedure van de schoolkeuze is als volgt:
Wij verzamelen door de jaren heen veel gegevens over de leerling om de ontwikkeling zo goed mogelijk te kunnen volgen. Deze gegevens legt de school vast in het Leerlingvolgsysteem. In groep 7 krijgt de leerling een eerste advies over welk vervolgonderwijs het beste past. De leerkracht van groep 8 geeft in december/januari de ouders en de leerling een voorlopig schooladvies. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Na de doorstroomtoets wordt het definitieve advies gegeven. De scholen voor voortgezet onderwijs plaatsen de leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Ons uitgangspunt voor de sociale ontwikkeling van leerlingen is dat zij zelfvertrouwen en weerbaarheid opbouwen, eigen gevoelens en die van anderen leren kennen en leren inleven in anderen. En ook om waarden en normen eigen maken, leren omgaan met sociale conflicten en relaties aangaan in de vorm van vriendschappen.
Om hen dit te leren gebruiken we de methode 'Kanjertraining'
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.