Wij werken voor wat betreft de extra ondersteuning met ondersteuningsniveaus. Deze lijn maken we zichtbaar door 'De piramide van zorg'
Het meeste ondersteuning gebeurt in de groep binnen het reguliere aanbod d.m.v. differentiatie (brede onderkant). Daar werken we continue aan de ontwikkeling op individueel leerling niveau (naast zicht op ontwikkeling op groeps- en schoolniveau.)
Waar extra zorg nodig is wordt de piramide smaller. Hoe groter de zorg, hoe kleiner het percentage leerlingen waar het om gaat.
We werken in de school met 5 ondersteunings- of zorgniveaus, waarbij niveau 5 voor een verwijzing naar het SBO/SO staat.
Ondersteuningsniveau 1: = Het basisarrangement (BA):
Goed onderwijs aan alle leerlingen. De leerkracht volgt de leerling en alles vindt plaats binnen de groep, is bedoeld voor alle leerlingen en bevat de doelen en de leerstof volgens de leerlijnen van SLO.
Ondersteuningsniveau 2: (extra zorg in de groep) = Het intensief arrangement (IA):
Er doen zich in de ontwikkeling geringe problemen voor op deelgebieden. Op die deelgebieden ontstaan specifieke onderwijsbehoeften Er is extra instructie of oefentijd nodig in de klas en evt. Thuis om de doelen te behalen.
Als er gericht extra geoefend wordt op onderdelen van de leerstof, dus met een gericht doel, wordt er een hulpplan (HP) geschreven. De planning in het HP (of meerdere) wordt weggezet in de weekplanning en zal vooral de uitvoering krijgen in het ‘zorgkwartier’.
De hulplannen worden met de IB-er besproken. Ook de ouders worden op de hoogte gesteld.
Alleen kinderen met een hulpplan kunnen ondersteuning krijgen buiten de groep om het hulpplan goed tot zijn recht te laten komen. Dit gebeurt door leerkrachten die ambulant zijn.
Een leerling met een HP voor een bepaald vakgebied krijgt altijd uitbreiding van leertijd.
Ondersteuningsniveau 3: = Speciale zorg.
Voor leerlingen die na minimaal 6 maanden hulp via hulpplannen onvoldoende vooruitgang boeken.
Er doen zich ernstige problemen voor, die in principe door deskundige begeleiding oplosbaar zijn binnen de school. Komt een leerling in ondersteuningsniveau 3 terecht, dan wordt er een groeidocument gemaakt. Vervolgens wordt er een Plan van Aanpak aan vastgekoppeld. Hierin worden de eerstvolgende 3 doelen vastgelegd en wordt beschreven wie wat gaat doen. Extra leertijd en ondersteuning buiten de groep is hier vaak noodzakelijk. Deze specifieke interventies worden verzorgd door of onder begeleiding van de specialist.
Onder specifieke interventies verstaan we zeer intensieve begeleiding met een tijdsduur van 3x15 minuten per week. Het heeft de voorkeur om dit individueel aan te bieden. Wanneer dit niet mogelijk is, dan maximaal in een groep van 4 leerlingen.
Wanneer er verder specialistisch onderzoek moet worden gedaan kan het Zorg-Advies-Team van Adenium worden ingeschakeld.
Ondersteuningsniveau 4: = Speciale zorg na extern onderzoek, vanuit het ZAT.
Er doen zich ernstige en hardnekkig problemen voor, die in principe zijn te begeleiden door een deskundige binnen de school, op basis van een extern onderzoek en handelingsadvies. De ondersteuningsbehoeften zijn structureel.
Voor leerlingen waarbij uit het leerlingvolgsysteem is gebleken dat ze ondanks intensieve begeleiding en extra leertijd herhaaldelijk de basisdoelen niet behalen is een eigen leerlijn.
Hierbij moet het duidelijk zijn dat het niet behalen van de basisdoelen niet te wijten valt aan tekortschietend onderwijs, maar oorzaken liggen in bijvoorbeeld een specifieke leerstoornis op een bepaald gebied of een algehele leerachterstand door beperkte leermogelijkheden.
De indeling van leerlingen in bovenstaande niveaus staat in het dynamisch groepsplan en is niet een vaststaand gegeven. Bij iedere (tussen)evaluatie van de zorgperiodes wordt opnieuw bekeken of leerlingen nog in de bij hen passende arrangementen geplaatst zijn of dat dit moet worden aangepast. Dit wordt besproken in de groepsbesprekingen.