R.K. Basisschool De Meander

Profietstraat 8 7631 GR Ootmarsum

  • Schoolfoto van R.K. Basisschool De Meander
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool De Meander
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool De Meander
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool De Meander
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool De Meander

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van leerkrachten wordt voor vervanging gebruikt gemaakt van de diensten van het mobiliteitscentrum van het OBT. Klik hier voor meer info over het mobiliteitscentrum.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het onderwijs aan onze leerlingen staat centraal in de ontwikkeling van ons als organisatie. Deze ontwikkeling bestaat uit de sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling,de wereld oriënterende ontwikkeling, de sportieve/fysieke ontwikkeling en de creatieve ontwikkeling.

Onze school werkt handelings- en opbrengstgericht. We willen de leerling uitdagen al zijn mogelijkheden te ontwikkelen. We volgen op meerdere momenten in het schooljaar de resultaten voor de verschillende vakgebieden en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit doen we op verschillende niveaus: het niveau van de individuele leerling, de groep en de hele school.

We geven opbrengstgericht werken vorm door te werken met groepsplannen voor de basisvakken. Op deze manier bieden we elke leerling een passende instructie en krijgt het de zelfstandige verwerking welke past bij de behoefte van de leerling.

De kinderen werken aan eigenaarschap van hun persoonlijke ontwikkeling. Vanaf de onderbouw voeren we jaarlijks kindgesprekken en ouder-kind-gesprekken om de ontwikkeling en de doelen van de kinderen te volgen. De leerling is mede verantwoordelijk voor het nadenken over en werken aan zijn/haar eigen leer- en ontwikkelproces.  

Het cognitieve onderwijs bij de basisvakken kenmerkt zich door sterke instructie volgens het IGDI-model met een passende zelfstandige verwerking voor elke leerling. Vooral in de instructiefase wordt er door de leerkrachten veel gebruik gemaakt van interactie.

We werken met een leerstofjaarklassensysteem waarbij binnen elke jaargroep de basisvakken rekenen, lezen en taal sowieso op meerdere niveaus worden aangeboden (aanpak 1, 2 en 3).   Het is van groot belang dat leerlingen zich goed oriënteren op de wereld. In de onderbouw wordt dit vormgegeven door thematisch te werken. In de hogere groepen werken we op basis van onderzoekend en ontdekkend leren voor de wereldoriënterende vakken. Waar mogelijk wordt er gezocht naar situaties waarbij leerlingen vanuit directe ervaring kunnen leren. Een goed voorbeeld hiervan is het project Educatie op locatie. Binnen dit project gaan alle groepen jaarlijks naar verschillende leerzame locaties.

De sportief/ fysieke ontwikkeling van de leerlingen wordt bevorderd door de leerlingen in de groepen 1 en 2 met spel en gymlessen te leren bewegen. In deze jaren wordt er dagelijks tijd besteed aan bewegen. In de groepen 3 tot en met 8 worden elke week twee gymlessen gebaseerd op een school-breed programma gegeven. De gymlessen worden gegeven door zowel de groepsleerkracht als door een vakleerkracht. De lessen worden allemaal voorbereid door de vakleerkracht.

Op onze school is specifieke aandacht voor rust en aandacht bij Kinderen. We maken gebruik van 'Schoolverlichting'. De lessen 'Schoolverlichting' worden gegeven door Angelien Groothuis. Het programma dat ze geeft is opgedeeld in zes thema’s, te weten: aandacht, gevoelens, zelfvertrouwen, liefde, samenwerken (verbinding) en dankbaarheid.Het is een programma waarbij kinderen  op een speelse en uitdagende manier kennis maken met stilte, aandacht, adem, yoga, meditatie/visualisatie, kortom met rust en aandacht voor je lichaam en geest.Als kind en als leerkracht ervaar je dat je goed bent zoals je bent. Plezier, ontspanning en verbinding staan voorop. Het programma is geschreven voor de onder-, midden- en bovenbouw.

De creatieve ontwikkeling van de leerlingen wordt vormgegeven door lessen in tekenen, handvaardigheid, verhalen schrijven, drama en muziek. De lessen hebben enerzijds een wekelijks repeterend karakter. Anderzijds zijn er ook projecten waarbij leerlingen voorstellingen bezoeken of uitvoeringen instuderen en opvoeren. Om de leerlingen de kans te geven te kunnen modellen en samen te werken wordt er gebruik gemaakt van coöperatief leren. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen, waarbij leerlingen in heterogene tweetallen of groepjes werken. De leerlingen discussiëren samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg en informatie en vullen elkaar aan. Zij zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar.

Leerlingen die de basis op orde hebben, een vlot tempo hebben binnen hun reguliere werk en extra uitdaging kunnen gebruiken kunnen mogen naar de Nemo groep (kleuters) en de Koraalgroep (groep 3 t/m 8). Iedere week is deze groep op woensdag bijeen om projectmatig in groepjes te werken. Werken aan een goede mindset en samenwerken staan daarbij centraal.   

We maken gebruik van een continurooster van vijf gelijke dagen. De leerlingen op onze school krijgen meer uren onderwijs dan het minimum wettelijk aantal voorgeschreven uren (7520). Er is een lessentabel aanwezig op school waarin vaststaat hoeveel uren de leerlingen moeten werken per vakgebied in een week. Er is de afspraak dat de basisvakken in de ochtend worden gegeven. In de middagen is er veel ruimte voor de creatieve vakken en voor onderzoekend en ontdekkend leren.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs, goede onderwijsondersteuning, zoeken naar de juiste mix van veiligheid en uitdaging en onze leerlingen stimuleren in hun ontwikkeling, beschouwen we als onze kerntaak.

In ons schoolondersteuningsprofiel beschrijven we welke ondersteuning we onze leerlingen kunnen bieden.

Schoolondersteuningsprofiel De Meander

Soms kan het zijn dat we er onvoldoende in slagen om binnen de muren van onze school aan de (specifieke) onderwijsbehoeften van uw kind tegemoet te komen. Dan is het onze taak om voor het kind op zoek te gaan naar bovenschoolse ondersteuningsmogelijkheden vanuit het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC).Mocht de ondersteuning die vanuit dit OOC geboden kan worden onvoldoende zijn, dan zullen we voor een passender onderwijsarrangement samenwerking zoeken met onze partners (21 andere schoolbesturen voor Primair en Speciaal onderwijs) in Samenwerkingsverband 'Twente Oost'. Tevens werken we -indien gewenst- samen met instellingen uit de Jeugdhulpverlening zodat de begeleiding op scholen in de thuisomgeving op elkaar wordt afgestemd.

Voor het schoolondersteuningsprofiel verwijzen we u naar de download 'schoolondersteuningsprofiel' op onze website. In dit schoolondersteuningsprofiel kunt u o.a. lezen aan welke doelgroepen onze school onderwijs biedt en welke speciale faciliteiten we daarvoor in huis hebben

Zicht op ontwikkeling

Op de Meander zetten we in op de brede ontwikkeling voor al onze leerlingen.Wij begeleiden de leerling in de groei van eigenaarschap met daarbij oog voor eigen talenten, executieve functies en een groeimindset.Om zicht te krijgen op hoe de prestatie van de individuele leerling zich verhoudt ten opzichte van zichzelf en anderen, gebruiken we verschillende meetinstrumenten.We vinden het belangrijk dat de opbrengst inzichtelijk is voor de leerling, de ouder/verzorger en de leerkracht. Deze opbrengst wordt gebruikt om inhoudelijk en procesmatig de volgende stap te zetten.Wij staan voor: zicht op ontwikkeling en focus op optimale ontplooiing.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities schooljaar 2023-2024
  1. Implementatie nieuwe Rekenmethode (onderbouw: met Sprongen Vooruit groep 3 t/m 8: Pluspunt)
  2. Invoeren nieuw volgsysteem Sociaal Emotionele Ontwikkeling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De meeste van onze leerlingen komen van Kinderopvang Partou. De leerkracht van de kleuters heeft samen met de Intern Begeleider een overdracht gesprek.

Zorg voor jonge leerlingen

Met ons onderwijs willen we voor een ononderbroken ontwikkeling van onze leerlingen zorgen. Omdat basisschoolkinderen op vierjarige leeftijd instromen en in jaargroepen doorstromen naar een volgende groep, zullen we tijdens de kleuterperiode goed kijken wat het beste bij de ontwikkeling van uw kind past. De lengte van die kleuterperiode kan daardoor variëren, van ruim twee en een half jaar tot anderhalf jaar , zonder dat er sprake is van versnellen, blijven zitten of een verlengde kleuterperiode. De lengte van de kleuterperiode hangt dus niet alleen af van de geboortedatum, maar ook van de ontwikkeling van uw kind op dat moment. Is uw kind bijvoorbeeld ingestroomd in november en is het in zijn ontwikkeling na anderhalf onderwijs in de leerjaren 1 en 2 toe aan groep 3, dan stroomt hij of zij door. Voor een andere leerling die in november is ingestroomd, kan juist twee en half jaar kleuteren een betere optie zijn passend bij zijn ontwikkeling, voordat hij of zij doorstroomt naar groep 3. Om een goede beslissing te kunnen nemen voor de overgang naar groep 3 kijken wij naar de brede ontwikkeling van het kind

Terug naar boven