Gelinckschool

Noordweg 14 3233 AV Oostvoorne

  • De fototentoonstelling is het resultaat van de naschoolse activiteit fotografie
  • Schoolfoto van Gelinckschool
  • Schoolfoto van Gelinckschool
  • Schoolfoto van Gelinckschool

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze school kunnen we leerlingen met aandacht en concentratie problemen een goed leer- en werkklimaat aanbieden. Leerlingen voor wie sociale vaardigheden en contact minder vanzelf verlopen kunnen we hierin begeleiden. We staan stevig in het aangeven van de kaders en de grenzen. Dit maakt dat kinderen een directe sturing ontvangen en hierdoor goed in de dagstructuur kunnen functioneren. We zijn voorspelbaar in onze dag indeling en de leerkrachten hebben een vriendelijk zakelijke manier van aanspreken. Door de kleinere klassen, worden alle leerlingen gezien en kan er direct worden ingespeeld op de situaties die kunnen ontstaan.Ons didactische klimaat is inmiddels zover ontwikkeld dat we presteren naar de gemiddelden van heel Nederland. Dit is een ontwikkeling die we graag voortzetten, zodat we met trots onze resultaten met het BO kunnen blijven vergelijken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een goed leer-en leefklimaat
  • sociale vaardigheden trainen
  • handelings gericht leeraanbod

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht in het speciaal onderwijs. Daar krijgen leerlingen les vanaf vier jaar totdat ze twaalf jaar zijn. Daarna stromen de meeste leerlingen door naar het voortgezet speciaal onderwijs, waar ze kunnen blijven totdat ze twintig jaar zijn. Soms stromen leerlingen door naar een gewone middelbare school.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven