CNS De Nieuwe Weg

Nieuweweg 12 3233 BK Oostvoorne

  • Schoolfoto van CNS De Nieuwe Weg
  • Schoolfoto van CNS De Nieuwe Weg
  • Schoolfoto van CNS De Nieuwe Weg
  • Schoolfoto van CNS De Nieuwe Weg
  • Schoolfoto van CNS De Nieuwe Weg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de IEP-eindtoets zijn net iets onder het landelijk gemiddelde. 

De resultaten op de tussentijdse toetsen zijn hoog te noemen. Het belangrijkste vinden wij of we alle mogelijkheden van een kind benutten! Bij het ene kind zijn we blij en trots met een score van 70, terwijl we bij een ander kind verwachten dat hij/zij zeker 85 kan scoren.

Het belangrijkste: een kind is meer, dan een score op een (eind)toets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken de methodegebonden toetsen en de IEP-toetsen om te reflecteren op ons onderwijs.

Doen we de goede dingen en doen we deze goed?

Als we onvoldoende groei zien, zullen we bespreken welke interventies we zullen inzetten. 

We zijn tevreden over de resultaten die behaald worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om op een goede wijze te kunnen functioneren in onze maatschappij is het van groot belang dat de kinderen over goede sociale vaardigheden beschikken. Sociale vaardigheden worden op ieder moment van de dag geoefend in ontmoeting met anderen.

Tijdens onze lessen Trefwoord (godsdienstonderwijs) komt het onderwerp omgaan met jezelf en anderen ook veelvuldig aan de orde.

Wij zijn officieel geregistreerd als Rots en Water school. Rots en Water is een fysieke sociale vaardigheidstraining waarin veel aandacht besteed wordt aan lichaamsbesef en de wijze waarop we reageren.

Rots staat voor het kunnen afsluiten voor de mening en gevoelens van anderen. Dat is positief op het moment dat er sprake is van groepsdruk. Het is negatief als je deze houding aanneemt uit onmacht omdat je niet in staat bent om ideeën, standpunten en gevoelens uit te wisselen.

Water staat voor het sterk bewust zijn van je eigen gevoelens en ideeën en het hebben van aandacht voor de gevoelens en ideeën van anderen. Vanuit een gevoel van zelfvertrouwen ontstaat de mogelijkheid en bereidheid met anderen samen te werken en te delen.

Bij Rots en Water staan communicatie en verbondenheid centraal.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Trots op ....
  • Doelgerichte ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven