Wat is de klachtenregeling?
Klachtenregeling en vertrouwenspersoon
Onze school maakt gebruik van de diensten van een externe vertrouwenspersoon. Deze regionale vertrouwenspersoon is aan school verbonden in het kader van de wettelijk verplichte klachtenprocedure. De vertrouwenspersoon kan met name geraadpleegd worden indien u uw klacht niet kunt bespreken met betrokkenen. Dat kan een leerkracht of de directie zijn. Zij zijn normaal gesproken degenen die u het eerst kunt aanspreken. Is dit door omstandigheden of vanwege de aard van de klacht niet mogelijk, dan kunt u zich wenden tot de vertrouwenspersoon. Deze zal nagaan of de klager geprobeerd heeft de problemen met de aangeklaagde, met de directeur of de CvB van de VCPOZ op te lossen.
Blijft de klacht nog steeds bestaan, dan zal de vertrouwenspersoon samen met de klager naar de juiste weg zoeken om tot een oplossing te komen. Daarbij staat ook de weg naar de klachtencommissie open. Raadpleeg daarvoor de klachtenregeling van de school.
Met ingang van 1 augustus 1998 is binnen het onderwijs een wettelijke klachtenregeling verplicht. Een goede behandeling van eventueel voorkomende klachten vinden we als school erg belangrijk. Hoewel de regeling ongewijzigd op onze school van toepassing is, willen wij ouders/verzorgers wijzen op wat de Bijbel over dit onderwerp zegt in Mattheüs 18 vers 15: “Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen”. Hieraan wil de school samen met de ouders/verzorgers gestalte geven. Het is niet de bedoeling hier gedetailleerd in te gaan op de klachtenregeling. Deze regeling ligt ter inzage op school. De gegevens van de vertrouwenspersoon: Hans van Es van de Vluchtheuvel. Te bereiken via jmvanes@stichtingdevluchtheuvel.nl of via 06 – 30 01 84 30