Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal basisonderwijs scholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
De Stipe.
Alle Friese basisscholen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland PO 2101. Passend onderwijs geeft iedere leerling de kans op een onderwijs- en ontwikkelarrangement dat aansluit op de ontwikkelbehoefte van de leerling. De visie van het samenwerkingsverband luidt: ‘ Centraal waar het moet, decentraal waar het kan’.
Passend onderwijs gaat gepaard met een optimistische en pedagogische manier van denken over kinderen, we richten ons op wat kinderen kunnen. Van wezenlijk belang zijn daarbij het handelen van de leerkracht en een goed partnerschap met ouders.
Een kwalitatief sterk ondersteuningscentrum, zoals de Stipe speelt in de samenwerking met het (speciaal) basisonderwijs, speciaal onderwijs en de instelling voor jeugdzorg een actieve, zichtbare en verbindende rol bij het ontwikkelen en uitvoeren van passend onderwijs.
De Stipe doet wat nodig is, passend arrangeren in plaats van slagboomdiagnostiek. Dit houdt in dat er geen sprake meer is van een gestandaardiseerd budget op basis van indicatie, maar dat er vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid beredeneerd wordt welke middelen kunnen worden ingezet voor deze leerling. Dit kan zijn in de huidige onderwijssetting of in een meer passende onderwijssetting. De extra ondersteuning sluit aan bij de (buurt)teams jeugd en gezin: één kind, één gezin, één plan.
www.destipe.nl
Gebiedsteams.
Iedereen heeft wel eens vragen over opvoeden en opgroeien waar hij/zij niet alleen uitkomt of graag advies over wil. Dan is het prettig om met iemand te kunnen overleggen. Dat kan met familie of een goede vriend(in), maar ook bij het gebiedsteam. Bij het gebiedsteam kan iedereen terecht met vragen over opvoeden en opgroeien. Geen enkele vraag is raar, hoe klein, onschuldig of ingewikkeld dan ook. Het gebiedsteam kan er voor zorgen dat u advies krijgt en indien nodig wordt de juiste ondersteuning geregeld. De gebiedsteams zijn gemeentelijk georganiseerd.
Alle scholen van Stichting Comprix zijn ketenpartner van de gebiedsteams en hebben een vast contactpersoon (school maatschappelijk werkende).
Het Comprix College.
Het Comprix College is een academisch leerpunt dat zich richt op het cognitief talentvolle kind: een kind met bijzondere capaciteiten vooral op het gebied van intelligentie. Daar een IQ-onderzoek geen voorwaarde is bij de toelating tot het Comprix College is (hoog) begaafdheid niet bij iedere leerling officieel vastgesteld. Wij spreken derhalve over cognitief talentvolle leerlingen.
Het Comprix College is een bovenschools onderwijsarrangement waar de leerling één dag per week om kan gaan met gelijkgestemden. Het is geen vervanging van de basisschool, maar een aanvulling. De leerlingen worden tijdens deze dag begeleid door een gespecialiseerde leerkracht en een schaduwleerkracht. De CC-dag vindt plaats op de Kampingerhof in Oosterwolde.
www.comprixcollege.nl