Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Leerling in Beeld
Twee keer per jaar nemen wij de Cito-toetsen af. We maken gebruik van het programma Cito leerlingvolgsysteem voor de methode onafhankelijke toetsen en ParnaSsys voor de methodetoetsen. Deze instrumenten gebruiken we om de resultaten te analyseren en de tussen- en eindopbrengsten te waarderen. Naar aanleiding van de Cito toetsen in februari is er een rapport geschreven “Zelfevaluatie M-afname LVS CITO 20”.
Het nieuwe leerlingvolgsysteem legt de focus op de groei van iedere leerling, met aandacht voor het cognitieve én sociaal-emotionele aspect.
Het eindadvies voor het Voortgezet Onderwijs wordt gebaseerd op de Plaatsingswijzer (Citotoetsresultaten over 3 jaar). Daarnaast kijken we ook naar het algemeen functioneren van de leerling. Het betreft dan motivatie, werkhouding e.d. We streven naar een passend advies voor al onze leerlingen, waarbij we tegemoet willen komen aan de ambities van de leerling. Het resultaat van de Cito-eindtoets kan aanleiding zijn het advies naar boven bij te stellen. Dit gaat altijd in overleg met de leerling en de ouders.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.