Aanmelding nieuwe leerlingen/toelating/schorsing/verwijdering
- Vier jarigen
Zodra een kind 4 jaar wordt, mag het naar school. Komt een kind voor het eerst op school, dan is dat even wennen, zowel voor het kind, de ouders als de leerkracht. Om de gewenning zo vlot mogelijk te laten verlopen, mogen alle nieuwe leerlingen, vanaf het moment dat ze 3 jaar en 10 maanden zijn, maximaal 5 halve of hele dagen komen kennismaken en aan de lessen deelnemen. Dit wordt in onderling overleg geregeld. Hiervoor worden de ouders en het kind uitgenodigd. Als een 4 – jarige op school komt, gaan we ervan uit dat het zich kan aan – en uitkleden, zelf de jas kan uittrekken en ophangen, zelfstandig het toilet kan bezoeken. Kinderen die in een andere groep instromen mogen van te voren ook een aantal dagdelen (in overleg) proefdraaien. Dit natuurlijk in overleg met de ouders en de school die ze gaan verlaten. Voor de aanmelding van een leerling maken we gebruik van een standaard inschrijfformulier welke op school aanwezig is. Bij de inschrijving houden wij ons aan het protocol Toelatingsbeleid van Comprix.
- Nieuwe leerlingen die van elders komen
Na een informerend gesprek/kennismaking tussen school en de ouders/verzorgers van de nieuwe leerling zal er contact op worden genomen met de vorige school. Deze zal een onderwijskundig rapport en indien van toepassing, een zorgdossier toesturen. Deze beide documenten worden bekeken. Hierna zal de nieuwe leerling worden ingeschreven of er zal, als de leerling een zorgleerling met een specifieke hulpvraag blijkt te zijn, een verder onderzoek plaatsvinden. Voor dit onderzoek is een stappenplan op school aanwezig. Dit stappenplan zal met de desbetreffende ouders/verzorgers besproken worden. De leerling wordt pas na dit onderzoek ingeschreven.
- Toelatingsbeleid bij een leerling met een handicap.
Het bevoegd gezag van een basisschool beslist over de toelating van een leerling. De beslissing zal tot toelating geschieden op basis van een zorgvuldige afweging tussen het individueel belang van de leerling en het algemeen belang van de school. Bij die afweging, die op schoolniveau zal plaats vinden en waarbij de directeur met zijn teamleden een analyse moet maken, zal de aard en de ernst van de handicap, de leeftijd van de leerling en de mogelijkheden van de school en de interne en externe begeleiding aan de leerling een belangrijke rol spelen. Er zal nagegaan moeten worden of, en met welke voorwaarden, een kind in het reguliere basisonderwijs geplaatst kan worden. Er is een toelatingsplan met een stappenplan voor de aanmelding van een zorgleerling met een specifieke hulpvraag op school ter inzage aanwezig. Daarnaast staat in het schoolondersteuningsprofiel welke zorg de school kan bieden.
- Verwijderingsprocedure
Binnen Comprix is er een protocol ontwikkeld dat in werking treedt wanneer er sprake is van grensoverschrijdend gedrag. Grensoverschrijdend gedrag Grensoverschrijdend gedrag is gedrag waarbij onderstaande situaties bij herhaling voorkomen of waarbij het de leerkracht onmogelijk wordt gemaakt om zijn of haar belangrijkste taak (het geven van goed onderwijs) naar behoren uit te voeren. Van belang hierbij is dat het aannemelijk moet zijn dat herhaling niet is uitgesloten. Er moet gegronde vrees bestaan voor de veiligheid van het personeel of de andere leerlingen of voor de ongestoorde voortgang van het onderwijs. Situaties die als grensoverschrijdend gedrag aangemerkt worden, zijn indien een leerling in schoolverband: Bij herhaling de voorschriften van de school overtreedt; Een serieuze bedreiging vormt voor de veiligheid van medeleerlingen en/of personeel van de school; Zich intimiderend, discriminerend of beledigend gedraagt; Andermans eigendommen ontvreemdt; Andermans eigendommen beschadigt of vernielt. Maatregelen
Er kunnen 4 vormen van maatregelen genomen worden;
Interne schorsing (pedagogische maatregel)
Time-out + berisping (ordemaatregel)
Schorsing (ordemaatregel)
Verwijdering
Dit protocol ligt op school ter inzage en is ook te vinden op onze website.