Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De zorg voor kinderen met specifieke behoeften.
Er zijn leerlingen waarbij het leren niet vanzelfsprekend gaat, die op sommige leergebieden wat extra nodig hebben. Die leerlingen krijgen, een apart plan in de klas. Als dit extra aanbod niet genoeg blijkt te zijn, dan vragen we, met toestemming van de ouders, hulp bij externe deskundigen (denk hierbij aan bijv. een ambulant begeleider van het Samenwerkingsverband) en stellen dan samen een plan van aanpak op.Zeker in deze situaties is de samenwerking met de ouders cruciaal. Daarom vragen we ouders aanwezig te zijn bij de gesprekken en stemmen wij dit plan ook met hen af. Soms blijkt de onderwijsbehoefte
van de leerling het aanbod van de school te overstijgen. In zo’n geval kunnen we via het samenwerkingsverband aangeven wat er nodig is. Door middel van de aanvraag van een arrangement kunnen we dan bijvoorbeeld begeleiding krijgen van een ambulant begeleider met specifieke expertise.Via het samenwerkingsverband ´Kindop1´ is er ook de mogelijkheid de leerling op een andere (speciale) basisschool te plaatsen wanneer een leerling uiteindelijk niet op te vangen is binnen onze school. Er wordt dan in overleg met ouders een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd voor een meer passende vorm van onderwijs voor deze leerling.
Hoogbegaafdheid.
Voor de hoogbegaafde leerlingen richten we ons op de verdieping van de leerstof en geven we gelegenheid tot meer zelfstandige werkzaamheden, zo mogelijk in samenwerking met andere instanties.
Hierbij overleggen we zoveel mogelijk met ouders wat voor hun kind een goede aanpak is. Wanneer de aanpak op onze school niet voldoende passend is, hebben wij binnen Obase de mogelijkheid om voor hoogbegaafdheidsonderwijs te kiezen. Deze vorm van onderwijs vindt dan plaats in Zierikzee (Vitruvio).Ondersteuningsteam (OT).
Natuurlijk is de leefwereld van onze leerlingen groter dan alleen school. We vinden het belangrijk dat het goed gaat met onze leerlingen in deze verschillende leefwerelden. Uit onze ervaring blijkt bovendien dat de leefwerelden veel invloed op elkaar hebben; gaat het goed op school heeft dat een positief effect thuis en gaat het goed thuis, heeft dat een positief effect op school. Zoals eerder beschreven kunnen we ondersteuning vragen, bijvoorbeeld bij het samenwerkingsverband, als op school iets extra’s nodig is. Ook in de thuissituatie en/of vrije tijd kan extra ondersteuning nodig zijn. Graag zorgen we er samen met ouders voor dat ook deze ondersteuning tot stand komt. Daarom werken we op De Oosterburcht samen binnen een ondersteuningsteam (OT). Naast de intern begeleider van de school, maken de jeugdverpleegkundige, een schoolmaatschappelijk werker, de jeugdconsulent van de Gemeente en de leerplichtambtenaar deel uit van dit team. Wanneer een leerling besproken wordt binnen het ondersteuningsteam worden ouders hier altijd bij betrokken. In de meeste gevallen worden ouders uitgenodigd voor een gesprek waarbij één of meerdere leden van het OT aansluiten. Samen zorgen
we er op die manier voor dat het kind, en het gezin, de juiste ondersteuning krijgt om verder te kunnen ontwikkelen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze focus binnen de ondersteuningsstructuur ligt de komende jaren op:
- Het behalen van 100% veiligheidsgevoel voor leerlingen;
- Het didactisch handelen van de leerkracht middels het door ons gekozen instructiemodel (zie notitie effectief leerkrachtgedrag op OBS De Oosterburcht);
- Het sturen op en analyseren van leerresultaten;
- Het bieden van een leerstofaanbod passend bij de onderwijsbehoeften van leerlingen;
- Een goede samenwerking tussen leerkracht, leerling, ouders, interne en externe begeleiders.
Om goed zicht te houden op de ontwikkeling van de jongste leerlingen hanteren we een lijst met ontwikkelingsaspecten, die duidelijkheid geeft over de vorderingen die een kind laat zien (Kijk-registratie). We bespreken deze lijst ook met de ouders. Kinderen waarbij de ontwikkeling niet vanzelfsprekend verloopt of leerlingen, die zich sneller ontwikkelen dan gemiddeld, stimuleren we met activiteiten die o.a. gerelateerd zijn aan de Kijk-registratie.