Openbare Basisschool de Oosterburcht

Dokter Schutterstraat 1 4307 BP Oosterland

Schoolfoto van Openbare Basisschool de Oosterburcht

Het team

Toelichting van de school

Vormingsonderwijs (HVO/GVO).

Op onze school is een gediplomeerde leerkracht Vormingsonderwijs werkzaam.

Zij verzorgt voor alle groepen van onze school het godsdienstonderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het vinden van vervangers bij ziekte of verlof wordt steeds moeilijker. Als een teamlid een langere tijd
ziek is, moeten we een structurele, continue oplossing vinden. Hier beschrijven we hoe we handelen bij korte afwezigheid van een collega: 
1. Eerst gaan we na of er een docent beschikbaar is uit onze eigen invalpool/A-pool. Hierin zitten leerkrachten vanuit ons eigen bestuur (Obase).
2. Als er geen invaller beschikbaar is benaderen we onze eigen collega’s voor vervanging in de groep.
3. Als er geen vervanger beschikbaar is, kijken we of er op dat moment andere collega’s of goed ingewerkte stagiaires zijn die de groep kunnen opvangen. Een LIO stagiaire kan deze vervanging zelfstandig doen. Overige stagiaires vallen onder de verantwoordelijkheid van een andere bevoegde leerkracht.
4. Als het onmogelijk blijkt om vervanging te regelen onderzoeken we of de groep verdeeld kan worden over andere groepen in de school. Dit is een oplossing die maximaal een week mag duren en alleen als het redelijkerwijs mogelijk is. Of het onderwijskundig enigszins verantwoord is, hangt af van vele factoren. Dat is ter beoordeling aan de directie van de school. De samenstelling van de groep(en) kan aanleiding zijn hier niet voor te kiezen.
5. Als de bovenstaande oplossingen niet mogelijk zijn, dan rest ons in het uiterste geval 
niets anders dan voor de betreffende groep over te gaan op thuisonderwijs. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De zorg voor kinderen met specifieke behoeften. 
Er zijn leerlingen waarbij het leren niet vanzelfsprekend gaat, die op sommige leergebieden wat extra nodig hebben. Die leerlingen krijgen, een apart plan in de klas. Als dit extra aanbod niet genoeg blijkt te zijn, dan vragen we, met toestemming van de ouders, hulp bij externe deskundigen (denk hierbij aan bijv. een ambulant begeleider van het Samenwerkingsverband) en stellen dan samen een plan van aanpak op.

Zeker in deze situaties is de samenwerking met de ouders cruciaal. Daarom vragen we ouders aanwezig te zijn bij de gesprekken en stemmen wij dit plan ook met hen af. Soms blijkt de onderwijsbehoefte
van de leerling het aanbod van de school te overstijgen. In zo’n geval kunnen we via het samenwerkingsverband aangeven wat er nodig is. Door middel van de aanvraag van een arrangement kunnen we dan bijvoorbeeld begeleiding krijgen van een ambulant begeleider met specifieke expertise. 

Via het samenwerkingsverband ´Kindop1´ is er ook de mogelijkheid de leerling op een andere (speciale) basisschool te plaatsen wanneer een leerling uiteindelijk niet op te vangen is binnen onze school. Er wordt dan in overleg met ouders een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd voor een meer passende vorm van onderwijs voor deze leerling. 

Hoogbegaafdheid.
Voor de hoogbegaafde leerlingen richten we ons op de verdieping van de leerstof en geven we gelegenheid tot meer zelfstandige werkzaamheden, zo mogelijk in samenwerking met andere instanties.
Hierbij overleggen we zoveel mogelijk met ouders wat voor hun kind een goede aanpak is. Wanneer de aanpak op onze school niet voldoende passend is, hebben wij binnen Obase de mogelijkheid om voor hoogbegaafdheidsonderwijs te kiezen. Deze vorm van onderwijs vindt dan plaats in Zierikzee (Vitruvio).

Ondersteuningsteam (OT).
Natuurlijk is de leefwereld van onze leerlingen groter dan alleen school. We vinden het belangrijk dat het goed gaat met onze leerlingen in deze verschillende leefwerelden. Uit onze ervaring blijkt bovendien dat de leefwerelden veel invloed op elkaar hebben; gaat het goed op school heeft dat een positief effect thuis en gaat het goed thuis, heeft dat een positief effect op school. Zoals eerder beschreven kunnen we ondersteuning vragen, bijvoorbeeld bij het samenwerkingsverband, als op school iets extra’s nodig is. Ook in de thuissituatie en/of vrije tijd kan extra ondersteuning nodig zijn. Graag zorgen we er samen met ouders voor dat ook deze ondersteuning tot stand komt. Daarom werken we op De Oosterburcht samen binnen een ondersteuningsteam (OT). Naast de intern begeleider van de school, maken de jeugdverpleegkundige, een schoolmaatschappelijk werker, de jeugdconsulent van de Gemeente en de leerplichtambtenaar deel uit van dit team. Wanneer een leerling besproken wordt binnen het ondersteuningsteam worden ouders hier altijd bij betrokken. In de meeste gevallen worden ouders uitgenodigd voor een gesprek waarbij één of meerdere leden van het OT aansluiten. Samen zorgen
we er op die manier voor dat het kind, en het gezin, de juiste ondersteuning krijgt om verder te kunnen ontwikkelen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze focus binnen de ondersteuningsstructuur ligt de komende jaren op:
  • Het behalen van 100% veiligheidsgevoel voor leerlingen;
  • Het didactisch handelen van de leerkracht middels het door ons gekozen instructiemodel (zie notitie effectief leerkrachtgedrag op OBS De Oosterburcht);
  • Het sturen op en analyseren van leerresultaten;
  • Het bieden van een leerstofaanbod passend bij de onderwijsbehoeften van leerlingen;
  • Een goede samenwerking tussen leerkracht, leerling, ouders, interne en externe begeleiders.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Om goed zicht te houden op de ontwikkeling van de jongste leerlingen hanteren we een lijst met ontwikkelingsaspecten, die duidelijkheid geeft over de vorderingen die een kind laat zien (Kijk-registratie). We bespreken deze lijst ook met de ouders. Kinderen waarbij de ontwikkeling niet vanzelfsprekend verloopt of leerlingen, die zich sneller ontwikkelen dan gemiddeld, stimuleren we met activiteiten die o.a. gerelateerd zijn aan de Kijk-registratie.

Terug naar boven