Wat is het toelatingsbeleid?
Kennismaking / aanmelding.
Voor het eerst naar school; dat is spannend voor kind én ouders. Wij vinden het belangrijk dat uw kind zich snel thuis voelt bij ons op school. De juiste aandacht en ondersteuning begint bij de aanmelding. Heeft u interesse in onze school? We nodigen u dan graag uit voor een kennismaking op onze school. Tijdens deze kennismaking neemt de directeur de informatie over het kind met de ouders/verzorgers door. De school wordt bekeken en er
wordt kennis gemaakt met de betreffende groep kinderen en met de leerkrachten.
Is een kind 3 jaar en 10 maanden, dan mag het maximaal vijf dagen op school komen wennen. Dit gebeurt in overleg met de leerkracht van de onderbouw en met de ouder(s)/verzorger(s) van de desbetreffende leerling.
Wanneer uw kind in een andere groep instroomt worden bij inschrijving afspraken gemaakt om de overstap op een fijne manier te laten verlopen. Wij nemen in dat geval, na een eerste gesprek, altijd contact op met de school waar uw kind op dat moment zit. Daarna bekijken we samen met ouders of een overstap
naar onze school een goede keuze is.
Onze school is een openbare school. Dit houdt in dat er geen kinderen worden geweigerd op basis van afkomst, religie enz.
Praktische haalbaarheid bij aanmelding en/of toelating.
Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school (het gebouw), het schoolteam en ook aan de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke onderwijsbehoefte kan worden geplaatst op onze school. Elke aanmelding wordt expliciet beoordeeld. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal opnieuw een afweging gemaakt worden. Het uitgangspunt; “Waar kan deze leerling zich optimaal ontwikkelen?”. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Het gaat daarbij om de balans tussen de hulpvraag van de leerling en de (on)mogelijkheden van onze school. Ook dient daarbij meegenomen te worden of externe hulp ingeschakeld kan worden. Bij toelating wordt specifiek gekeken naar de kracht van de leerkracht(en) en de groep. De leerling moet ‘passen’ bij de leerkracht(en) en de groep, zo werkt het voor beiden optimaal.
Zorgplicht.
Sinds de invoering van het Passend Onderwijs hebben scholen zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om te onderzoeken of de school aan een leerling met extra onderwijs- en ondersteuningsbehoeften passend onderwijs kan bieden, eventueel met de inzet van extra ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband.
Soms is van tevoren niet duidelijk of en zo ja welke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften de leerling heeft. Dan heeft de school zes weken na schriftelijke aanmelding door de ouder(s)/verzorger(s) de tijd om te onderzoeken welke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften de leerling heeft en of de school passend onderwijs kan bieden. De periode van zes weken kan eenmalig met vier weken worden verlengd. Dit moet wel aan de ouders worden gemeld. Kan een school de benodigde ondersteuning niet bieden, dan zoekt zij samen met ouders naar een passende plek op een andere school. Het Samenwerkingsverband kan hierin ondersteunen, maar de scholen zijn en blijven verantwoordelijk.
Schorsen en verwijderen.
Maatregelen in het kader van schorsen en verwijderen worden genomen door het schoolbestuur. Het schoolbestuur kan met opgave van redenen een leerling voor een periode van ten hoogste één week schorsen. Het besluit tot schorsing wordt schriftelijk aan de ouders bekendgemaakt. Het bevoegd gezag stelt de inspectie van een schorsing voor een periode langer dan één dag schriftelijk en met opgave van redenen in kennis.
Ook in geval van verwijdering is het bestuur de partij die dit formeel besluit. Als het bestuur een leerling wil verwijderen, dient het eerst de betrokkenen te horen. Met de invoering van passend onderwijs mag de leerling niet van school verwijderd worden voordat het bestuur een andere school bereid heeft gevonden om de leerling toe te laten en hierover constructief overleg heeft gevoerd met de betrokken ouders.