KBS de Berkenhof

Kevelaar 4 4907 KW Oosterhout

Schoolfoto van KBS de Berkenhof

Het team

Toelichting van de school

Bij ons op school is een specialist  't jonge kind aanwezig!

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte, verlof of andersoortige afwezigheid van een leerkracht zoeken wij naar adequate vervanging. In eerste instantie kijken we wat de mogelijkheden intern zijn. Mocht er niemand intern beschikbaar zijn kunnen we een beroep doen op het vervangingsbureau Leswerk.

Het komt helaas steeds vaker voor dat er geen vervanging beschikbaar is. Indien er geen invaller beschikbaar is en er geen interne oplossing mogelijk is, dan verdelen we de kinderen, met hun werk, over de andere groepen. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een groep naar huis wordt gestuurd. Dit gebeurt altijd in overleg met het College van Bestuur. We streven er naar dat dit niet voorkomt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze vakleerkracht voor spel en bewegingsonderwijs is aangesteld via MOOVE Oosterhout.

 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spel is de basis binnen ons kleuteronderwijs!

Wij zien spel als een prachtige manier om kinderen te laten leren, ontdekken en kennis te laten maken met de wereld om zich heen. Door middel van spel  worden alle ontwikkelingsgebieden gestimuleerd. Belangrijke elementen hierbij zijn dat het kind zich veilig voelt, plezier heeft, de ruimte voelt voor fantasie en creativiteit en dat we voldoen aan de natuurlijke bewegingsdrang die zo passend is bij een jong kind. Zo kan een kleuter bij ons op school zich in een veilige, rijke speel- leeromgeving optimaal ontwikkelen!

Om aan te kunnen sluiten bij deze definitie willen we dat spel in de themahoeken met aansluitende activiteiten de basis is voor het kleuteronderwijs. Het is hierbij van belang om de leerlijnen goed voor ogen te hebben en de doelen taal en rekenen vast te leggen. Dit doen we middel van het boek: ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’. 

De eerste weken van het schooljaar zijn vaak weer even wennen voor jonge kinderen. We besteden hier dan ook bewust veel tijd en aandacht aan. Dit doen we tijdens het thema: Welkom! Gedurende dit eerste thema wordt ervoor gezorgd dat de basisregels, afspraken en rituelen duidelijk en helder zijn en dat de kinderen de ruimte leren kennen. De leerkracht zorgt ervoor dat de kinderen in een omgeving kunnen spelen waarin ze veel leren en ontdekken maar daarnaast ook een omgeving die voorspelbaar is en veilig aanvoelt. Dit wordt onder andere gedaan door iedere ochtend de dagritmekaarten aan te bieden en materialen te labelen.  Daarnaast vinden wij het belangrijk om kinderen in die eerste weken een gezamenlijke verantwoordelijkheid te laten ervaren. Dit doen we door ze taken te geven en elkaar te helpen. Ons motto is: We zorgen samen voor elkaar en ons lokaal!

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De getoonde onderwijstijd is bij benadering. Sommige vakken lopen in elkaar over.

  • Onderdelen van taal zijn: taalverzorging, taalbeschouwing, spelling en creatief schrijven.
  • Onderdelen van lezen zijn: technisch lezen, begrijpend en studerend lezen.
  • Onderdelen van wereldoriëntatie zijn: aardrijkskunde, natuur & techniek, geschiedenis, verkeer en burgerschap.
  • Onderdelen van  kunstzinnige en creatieve vorming zijn: muziek, tekenen, drama en handvaardigheid. 
  • Sociale emotionele ontwikkeling en burgerschap zijn geïntegreerd.
  • Levensbeschouwing en burgerschap zijn geïntegreerd.                                     

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met het schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het school ondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids. Het profiel is in september 2022 opnieuw geformuleerd en vastgesteld door MR en het schoolbestuur van Delta-onderwijs.

De kwaliteit van onze basisondersteuning: Dagelijks geven onze leraren onderwijs aan onze leerlingen. Daarbij houden wij rekening met de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en bieden waar nodig ondersteuning. Basisondersteuning is de ondersteuning die alle scholen moeten bieden en die integraal onderdeel vormt van het onderwijs en het aanbod van elke school. De basisondersteuning is afgeleid van de kwaliteitseisen die de inspectie hanteert bij het toezicht op scholen, van de aandachtspunten uit het referentiekader van de PO-Raad (zoals preventieve maatregelen en lichte vormen van hulp) en van de afspraken die door besturen zijn gemaakt.

De basisondersteuning bestaat uit vijf domeinen met een aantal ijkpunten, hieronder vindt u de belangrijkste:

1: Onderwijs

2: Begeleiding 

3: Beleid

4: Organisatie

Op de site Scholen op de kaart vindt u ons schoolondersteuningsprofiel, hierin kunt u uitgebreid terug vinden hoe wij aankijken tegen de basisondersteuning bij ons op school en welke faciliteiten we hebben.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In 2023-2024 hebben wij de volgende ambities:

  • Passende opbrengsten op 1F, 1S/2F niveau voor alle leerlingen bij onze schoolweging en schoolspreiding
  • Een actueel taalbeleid waarin alle domeinen van taal zijn geïntegreerd
  • Implementaties van een nieuwe leerlingvolgsysteem IEP
  • Een schoolbrede aanpak met betrekking tot pedagogisch handelen
  • Leerkrachten die hoge verwachtingen uitspreken en deze vertalen naar concrete acties

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Berkenhof heeft een inpandige voorschool. Wij vinden het belangrijk om een doorgaande lijn te verzorgen van de peuterspeelzaal naar de basisschool, onze voorschool is daarom een onderdeel van de school. Tijdens de peutertijd op de voorschool verzorgen we een beredeneerd aanbod. Hierbij zijn welbevinden en betrokkenheid het uitgangspunt en werken we aan de ervaringsdoelen van het SLO.

De ontwikkeling van de kinderen wordt zowel op de voorschool als in de kleutergroepen geobserveerd middels de Kijkregistratie. Op het moment dat een leerling 4 jaar wordt vindt er een warme overdracht plaats naar de basisschool. De peuters mogen twee dagdelen per week naar de voorschool komen, kinderen met een VV-verklaring mogen 4 dagdelen komen. Een VVE-verklaring wordt afgegeven door het consultatiebureau.

Terug naar boven