RK Basisschool de Touwbaan

Touwbaan 16 4901 GG Oosterhout

  • In onze school is de voorschool gevestigd. Wij bieden kinderen een doorgaande lijn in ontwikkeling aan van 2 1/2 t/m 12 jaar
  • Ouders nemen kennis van de werkwijzen tijdens coop.
  • De Touwbaan heeft een nieuw, prachtig ingericht gebouw en staat in het centrum van Oosterhout.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2016-2017 worden voor de leerlingen van groep 6 en 7 jaarlijks een OPP trap gemaakt. Dit is een ontwikkelingsperspectief plan waar wordt aangegeven waar er naar toe wordt gewerkt wat mogelijk is voor de leerling. In groep 7 en groep 8 wordt de IEP Eindtoets afgenomen. De toets- en meetinstrumenten van de IEP zijn zo ontwikkeld dat ze volledig aansluiten bij de belevingswereld van onze kinderen. Zij gebruiken een context die past bij een 11- of 12-jarige, bijv. skeeleren, blogs, schoolkamp etc. Scholen kiezen voor IEP omdat het beter aansluit bij de visie die ze als school of als bestuur willen nastreven: toetsen om te ontwikkelen en niet om af te rekenen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De toetsen worden afgenomen door de leerkracht zelf volgens het schema van de toets kalender. Aan de hand van deze toets resultaten en de resultaten van andere gegevens wordt het onderwijs aangeboden op het niveau van de leerling. Zo kan er extra ondersteuning nodig zijn, maar ook een verdieping zodat de leerling uitgedaagd blijft. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

 De Touwbaan adviseert kansrijk door met een breed team de ontwikkeling van de leerling te bekijken en elkaar kritisch te bevragen om tot een gezamenlijk advies te komen. Dit team bestaat uit de leerkrachten van de groepen 7 en 8, de intern begeleider en directie. We bekijken hierbij niet alleen de huidige ontwikkeling en resultaten, maar de ontwikkeling en resultaten van de gehele schoolloopbaan. Daarnaast wordt er gekeken naar de executieve vaardigheden zoals taakinitiatie, werkhouding, concentratie, doorzettingsvermogen en omgang met het huiswerk. Aansluitend hebben wij een zogenoemde ‘warme overdacht’ met de VO-school. Dit is een gesprek waarin wij de ‘koude’ gegevens, die digitaal zijn aangeleverd, toelichten. Het kansrijk adviseren kan voor elk kind helpend zijn, maar met name de kansarme leerling kan hier veel baat bij hebben. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school komen. Wij hechten veel waarde aan een veilig en vriendelijk klimaat, waar orde, rust, regelmaat en gezondheid centraal staan. Waardering voor het creatieve, sociale en cognitieve leerproces draagt bij aan een positief zelfbeeld. We spannen ons in om te leren van en met elkaar. Iedereen kan verantwoording nemen en dragen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen- leren van en met elkaar
  • Spelen- zelf ervaren
  • Groeien-aandacht voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven