Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij houden onze tussenresultaten nauwkeurig in de gaten. Dat doen we door middel van leerling- en groepsbesprekingen waarbij de groepsleerkracht en de intern begeleider aanwezig zijn.
We gebruiken methode-gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen om de onderwijsresultaten in de gaten te houden.
We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP om de individuele groei en ontwikkeling van de kinderen te volgen. We maken aan de hand van de gegevens keuzes voor specifieke interventies.
Wij kijken daarbij naar de individuele resultaten en de lijn in de ontwikkeling.
We vragen ons af waarop een kind het opvallend goed doet of waar een kind nog extra oefening nodig heeft.
We kijken vervolgens welke consequenties dit heeft voor ons onderwijs?Ook kijken wij naar de groeps - en schoolresultaten.
Hoe presteert de groep in zijn geheel? Hoe was dat voorgaande periode, of afgelopen schooljaar? Moet dit resultaat consequenties hebben voor ons onderwijs? En zo ja, hoe gaan we dit aanpakken?De directeur en intern begeleider bekijken de tussentijdse resultaten en bespreken deze met elkaar en de leerkrachten
Aan het eind van groep 7 krijgen de kinderen hun pré-advies. Dit pré-advies wordt gebaseerd op alle behaalde resultaten van de laatste jaren. en vooraf doorgesproken met IB, directie en leerkrachten van groep 7 en 8. Begin groep 8 krijgen de kinderren hun voorlopige schooladvies. Op basis hiervan gaan ze bekijken welke school voor voortgezet onderwijs het meest passend is.
Het definitieve schooladvies wordt reeds voor de doorstroomtoets van IEP met de leerling en de ouders besproken. Dit advies wordt gegeven op basis van de resultaten en informatie vanuit de onderwijsperiode van de laatste jaren op de basisschoolschool. Naast het schooladvies wordt er een genormeerde toets gehanteerd (Doorstroomtoets van IEP). In de meeste gevallen bevestigt het resultaat van de doorstroomtoets het gegeven advies. Wanneer kinderen aangemeld en aangenomen zijn bij de school voor voortgezet onderwijs, volgt er een warme overdracht, zodat de groepsleerkracht van groep 8 belangrijke informatie door kan geven aan de school voor voortgezet onderwijs. Sommige kinderen hebben ook in het voortgezet onderwijs specifieke begeleiding nodig en daarom is juiste informatie en plaatsing op de best passende school voor voortgezet onderwijs zeer belangrijk.
Wij monitoren de voortgang van de kinderen van onze school nog drie jaar nadat ze naar het VO gegaan zijn, op basis van de gegevens verkregen van het voortgezet onderwijs. Uit rapportages van het VO blijkt dat de kinderen over het algemeen een betrouwbaar advies krijgen
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op het totale functioneren van de kinderen. Op onze school besteden we daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde wereldburgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps-/leerling bespreking besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling besproken.
Vanaf schooljaar 23/24 'GAAN WIJ VOOR GOUD'. We volgen met de hele school een intensief traject om alle kanten van ons onderwijs te bekijken en mogelijk te versterken. Met GOUD-ONDERWIJS (CED-groep) bekijken we de didactische, pedagogische en organisatorische kant van ons onderwijs. We leren hoe we nog beter les kunnen geven, hoe we kinderen nog beter kunnen leren om te gaan met zichzelf en anderen en we bekijken welke zaken er inhoudelijk echt toe doen en wat minder belangrijk is of zelfs weggelaten kan worden.
Het terugbrengen van rust, structuur en duidelijkheid is een eerste stap die de kinderen zal helpen meer tijd over te houden om zich te kunnen ontwikkelen.
Wij hebben er heel bewust voor gekozen om vanaf dit schooljaar te werken met het leerlingvolgsysteem van IEP. Dit systeem vergelijkt kinderen met het eigen vorige niveau en niet zozeer met andere leerlingen in de groep. Hierdoor is er meer aandacht voor de individuele resultaten. Voor kinderen zelf is dit ook inzichtelijk. Hierdoor zullen kinderen zich meer verantwoordelijk voelen voor hun eigen leerproces. De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen bij de groepen 1 en 2 volgen we door middel van het KIJK-registratiesysteem. In de groepen 3 t/m 8 volgen wij de sociaal emotionele ontwikkeling via Zien!
Basisschool Menorah heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs en we behoren derhalve in het reguliere toezichtarrangement van de Inspectie voor het onderwijs. Het laatste inspectiebezoek heeft plaatsgevonden in april 2017. Het rapport van de bevindingen kunt u vinden op deze website en als bijlage