OBS De Duizendpoot

Willem Dreeslaan 1 4908 CA Oosterhout

  • Schoolfoto van OBS De Duizendpoot
  • Jij bent van waarde. Jij doet ertoe. Ik heb jou nodig en jij mij. We vormen een SAMENleving
  • Wie ben ik en wie ben jij? Jezelf zijn betekent dat er een omgeving nodig is waar je je veilig en op je gemak voelt.
  • Onze school is een plek waar we de behoeften van kinderen, ouders en collega’s herkennen en onderkennen.
  • We gaan dus steeds op zoek naar de manier waarop JIJ het beste leert en geven niet op als het even niet lukt.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij hebben er voor gekozen om als eindtoets de IEP toets af te nemen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De segmenten van De Duizendpoot

Ontwikkeling van kinderen gaat in verschillende fases en start al bij de geboorte. We vinden het op onze school belangrijk dat we aansluiten bij het actuele ontwikkelniveau van ieder kind om vanuit daar steeds stapjes in de ontwikkeling te kunnen maken. We gaan dus niet uit van de leeftijd van een kind, maar daar waar het kind staat in zijn ontwikkeling. We sluiten aan bij wat het kind al kan en dagen het steeds uit tot ontwikkeling (en een volgend segment). 

We organiseren dit door de leerlijn in stukjes op te knippen. Dit zijn de segmenten van De Duizendpoot (je zou dit ook fasen van ontwikkeling kunnen noemen). Bij elk segment horen doelen. Aan het eind van de basisschool dienen kinderen minimaal segment 21 voor taal en segment 20 voor rekenen gehaald te hebben. Dit is het fundamenteel niveau (1F). Het streven is echter dat kinderen voor taal segment 23 halen en voor rekenen segment 22. Zij bereiken dan het streefniveau (1S).

De voorschoolse periode is gericht op ervaring opdoen met doelen voor segment 6.
Het onderwijs in unit 1 is gericht op het behalen van de doelen van segment 6 t/m 14.
Het onderwijs in unit 2 is gericht op het behalen van de doelen van segment 15 t/m 20.
Het onderwijs in unit 3 is gericht op het behalen van de doelen van segment 21 t/m 24.
Voor kinderen die zich snel ontwikkelen zijn de segmenten 25 en 26 toegevoegd.   

Formatieve toetsen
We streven naar een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het individuele kind gedurende de jaren dat het op onze school zit (over het algemeen is dit 8 jaar in de basisschool). Dit betekent dat niet het leerjaar (of leeftijd) leidend is, maar de ontwikkeling van het kind zelf. We kijken bij ieder kind steeds in welk segment het zich bevindt. Bij elk segment horen verschillende doelen. We meten de voortgang regelmatig via observaties en formatieve toetsen. 

De kinderen hebben allemaal een eigen ontwikkelmap (Mijn Ontwikkel Map). In deze map is voor verschillende kernactiviteiten te zien in welk segment een kind zit. Voor andere kernactiviteiten zijn de doelen per unit beschreven.  

Per kernactiviteit en per domein is te zien hoe het kind zich binnen zijn segment ontwikkelt:
LEERLING: als het is aangeboden/ als het kind eraan is begonnen/ als het aan het oefenen is;
PROF: als het kind het kan/ als het kind het (bijna) altijd goed doet (ongeveer 80%);
MASTER: als een kind het op meerdere gebieden toepast/ een ander uit kan leggen/ etc.

Niet ieder kind hoeft bij elk segment de ontwikkelfase Master te bereiken. Dit is een diepere laag van beheersing.
Als een segment voor 80% lukt (Prof), stroomt een kind door naar een volgend segment. 

Summatieve toetsen
Twee keer per jaar nemen we daarnaast een landelijk genormeerde toets af bij elk kind vanaf segment 13. Ze gaan over de onderwerpen rekenen-spelling-lezen en begrijpend lezen. Met de toets bekijken we of het kind scoort zoals we dit op grond van de dagelijkse resultaten verwachten. Mocht dit niet zo zijn, bekijken we (vaak samen met ouders/ kind) wat de reden kan zijn.   

Hierbij gaan we niet uit van een gemiddelde, maar van de groei van het individuele kind op basis van zijn potentie. Ook bij summatieve toetsen stellen we ons dus de vragen: 

- Heeft het kind deze toets naar vermogen gemaakt? Zoniet: waarom niet? Wat is ervoor nodig om dit wel te doen?
- Ontwikkelt dit kind zich naar verwachting (van kind, ouders en leerkracht)? Zoniet: Wat heeft dit kind van ons nodig om zich naar vermogen te ontwikkelen?

D.m.v. het maken van trendanalyses kijken we hoe we het in de verschillende units en als school doen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Deze krijgen een plaats in het intern kwaliteitsonderzoek. Waar nodig sturen we bij. Interventies worden direct opgenomen in Zo doen wij dat! Twee keer per jaar wordt de kwaliteit van het onderwijs inclusief de opbrengsten/tussenresultaten gezamenlijk besproken in het gehele team. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school gaan we uit van de potentie van ieder kind. We volgen ieder kind, de hele basisschoolperiode. Eind unit 2 bespreken we samen met het kind en de ouders wat de mogelijke uitstroomrichting is van het kind en wat we denken dat in unit 3 nodig is om dat waar te maken. In unit 3 bespreken we dan de uitstroomambitie. Zo dragen we samen zorg voor de gezamenlijke ambitie van school, ouders en het kind.
Tijdens de gouden gesprekken (kind en leerkracht) en de ontwikkelgesprekken (ouders, kind en leerkracht) bespreken we steeds of de ambitie nog realistisch is of het kind op koers ligt en of we moeten bijstellen. Daarnaast spreken we ook over wat nog te doen of bij te stellen in aanbod of inoefening om daar te komen wat passend is bij het kind
De leerkrachten van unit 3, de intern ondersteuner en de schoolleider bespreken samen ieder advies door. Daarna volgt het definitieve schooladvies. Elk schooladvies is kansrijk; bekeken vanuit de potentie van het kind. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Duizendpoot geloven we dat elk kind van nature ‘goed’ is en het goede wil doen. Bij signalen van gedrag wat hierbij niet passend is, hebben we als volwassenen een duidelijke opdracht. 

Op de Duizendpoot:
* Willen we dat iedereen zich veilig en ‘thuis’ kan voelen;
* Begrijpen we dat kinderen moeten léren met elkaar om te gaan;
* Oefenen we het gedrag wat past bij de samenleving waarnaar we streven; 
* Streven we ernaar dat ieder zich ontwikkelt tot de beste en mooiste versie van zichzelf;
* Geven volwassenen het goede voorbeeld.

We willen als school een oefentuin zijn voor het leven en een afspiegeling van ‘de wereld’. Een plek waar kinderen, ouders (en wijkbewoners) elkaar ontmoeten, waar iedereen erbij hoort en waar je je ‘thuis’ voelt. Dit is voorwaardelijk aan het kunnen ontwikkelen tot je mooiste en beste versie van jezelf.

Kinderen zijn niet alleen op de wereld, maar maken deel uit van een sociale context: de groep, de wijk, de samenleving. Wij willen kinderen opleiden tot burgers van één wereld!

Ons pedagogisch uitgangspunt is dat alle kinderen met elkaar moeten leren omgaan. De volwassenen bevorderen deze ontwikkeling door het scheppen van een veilig klimaat in een prettige, rustige (werk)sfeer in de units en daarbuiten. Dat betekent voor het handelen van de volwassenen dat we oog hebben voor de individuele behoeften van elk kind.

We gaan uit van erkende ongelijkheid. Niet de overeenkomsten, maar de verschillen tussen kinderen zijn uitgangspunt van het onderwijs. We dragen zorg dat we zoveel als mogelijk kindgericht en doelgericht werken. Vanzelfsprekend doen wij er op school alles aan om ieder kind een gelijke kans te bieden om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We zorgen goed voor onszelf!
  • We zorgen goed voor de ander!
  • We zorgen goed voor de wereld!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2022 in de onderwijsinspectie op onze school geweest. We hebben daarbij veel complimenten mogen ontvangen dat we kindgericht en doelgericht werken. De herstelopdracht op onderwijstijd (geen vrije keuze in verlofdag) en de herstelopdracht op ons rekenonderwijs (aanbod en didactisch handelen) hebben we beiden positief afgerond. 
Uiteraard blijven we door ontwikkelen waarbij onze kwaliteitscultuur ondersteunend is aan onze missie en visie.

Terug naar boven