Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We hebben de school verdeeld in 3 units. Elke unit heeft een vast team van leerkrachten en ondersteuners.
Unit 1
Bestaat uit kinderen in de leeftijd van 2,5 jaar tot ongeveer 6/7 jaar. De unit is verdeeld in basisgroepen, welke intensief samenwerkenDuizendpoot Voorschool; 2 groepen
Duizendpoot Basisschool; 3 basisgroepen
Duizendpoot Voor- en Naschoolse opvangUnit 2
Bestaat uit kinderen in de leeftijd van 6/7 jaar tot ongeveer 10 jaar. De grotere unit is verdeeld in kleinere deelunits, welke intensief samenwerken.Duizendpoot Basisschool deelunit 2A: 2 basisgroepen
Duizendpoot Basisschool deelunit 2B: 2 basisgroepen
Duizendpoot Voor- en Naschoolse opvangUnit 3
Bestaat uit kinderen in de leeftijd vanaf ongeveer 10 jaar.
Duizendpoot Basisschool; 2 basisgroepen
Duizendpoot Voor- en Naschoolse opvang
Spelen
Spelen is voor jonge kinderen een natuurlijke manier om de wereld te verkennen en hun beeld van de wereld te vergroten. Dit kan door middel van bijvoorbeeld een rollenspel of experimenteren met materialen.
Vanuit het spelgedrag van jonge kinderen pikken leerkrachten of begeleiders mogelijkheden op om het spel te verrijken. Zo verbreden en verdiepen de kinderen hun kennis en vaardigheden. Vanuit het spelen ontstaan vaak onderzoeksvragen over de echte wereld. In unit 1 staat spel als ontwikkelingsinstrument centraal. Niet alleen omdat jonge kinderen niets liever doen, maar ook omdat spelactiviteiten de beste kansen geven op leer- en ontwikkelingsprocessen.
Peuters en kleuters spelen om te experimenteren, te onderzoeken, te maken, te ervaren want het is fijn om samen te zijn, te praten en te denken met elkaar. In spel ontwikkelen jonge kinderen zich optimaal. Ze vinden wegen om zich steeds beter uit te drukken, zich dingen voor te stellen en te verbeelden en zich aan regels te houden.
We willen graag dat we spel steeds verder kunnen verdiepen en werken daarom thematisch in periodes van 4-6 weken. Voor de doorgaande lijn in wereldoriëntatie doelen maken we in de hele school gebruik van de methodiek kernconcepten. We hanteren de leer- en ontwikkelingslijnen van KIJK! en SLO voor onze doelen en gebruiken hiervoor diverse bronnen voor het vormgeven van de thema's. Hieraan verbinden we de methodiek voor lezen (Basisontwikkeling, gecombineerd met José Schraven) en rekenen (Wereld in getallen 5).
Zo doen wij dat!
Voor alle kernactiviteiten hebben we beschreven hoe we werken op onze school: Zo doen wij dat! Deze documenten en de doelenkaarten vormen de basis voor de activiteiten in de basisgroepen, de unit en de school en zorgen voor een doorgaande lijn in activiteiten en doelen.
We streven ernaar om zoveel als mogelijk doelen binnen ons onderwijs met elkaar te verbinden waardoor wij zo min mogelijk losse, op zich staande vakken geven. In de ochtend geven wij de kernvakken (basisvaardigheden) en in de middag wereldwijs onderwijs met onder andere cultuur (Cultuur met Kwaliteit), verkeer (BVL school) en techniek.
We willen graag een school zijn waar ieder kind welkom is, zich fijn kan en mag voelen en zich op eigen wijze kan en mag ontwikkelen tot de mooiste en beste versie van zichzelf. Samen met ouders en specialisten zoeken we dan ook steeds naar manieren om te voldoen aan de (specifieke) ondersteuningsbehoeften van ieder individueel kind.
Zorg- of probleemkinderen bestaan op onze school dan ook niet. We zien het wel als "onze zorg" wanneer het ons niet lukt voldoende af te stemmen op de behoeften die een kind heeft om tot ontwikkeling te komen. We gaan in de ondersteuning dan over naar een volgend (intensiever) niveau van ondersteuning.
We streven ernaar voor ieder kind een passende school te zijn. Mocht dit om wat voor reden dan ook voor de ontwikkeling van het kind niet zijn en we hebben echt op alle manieren ondersteuning aangeboden, gaan we samen op zoek met ouders naar een passende plaats.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor anderstaligen kinderen die vanuit het buitenland naar Nederland komen, kunnen we binnen Delta onderwijs gebruik maken van de voorziening Nederlands voor anderstalige zij-instromers (NAZ) om de Nederlandse taal zo snel mogelijk te leren. Daarnaast is er een NT2 specialist verbonden aan het expertisecentrum van Delta onderwijs die mee kijkt en denkt over het NT2 onderwijs in de scholen.
Voor meer- en hoogbegaafde kinderen binnen Delta onderwijs vinden we het belangrijk zoveel mogelijk dichtbij huis passend onderwijs te kunnen bieden. Het Labyrint kan hierbij ondersteunen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.