Openbare Basisschool Sterrendonk

Sterrenlaan 25 4907 GH Oosterhout

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem
We volgen de ontwikkeling van de leerlingen op een aantal manieren:

  • door observaties en controle van het gemaakte werk;
  • door toetsen uit de methodes na ieder leerstofonderdeel; door toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem (LVS). Dit zijn toetsen waarbij de vorderingen van de kinderen 2 à 3 keer per jaar vergeleken worden met het landelijk gemiddelde. Hierdoor zijn deze gegevens het meest objectief in vergelijking met de andere meetinstrumenten;

We gebruiken de volgende toetsen:

  • Voor groep 3 t/m 8               technisch lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen
  • Voor groep 6 t/m 8               studievaardigheden

De resultaten van de toetsen van groep 3 t/m 8 worden aan de ouders schriftelijk bekend gemaakt tijdens de contactgesprekken.
Wanneer een score onvoldoende is, maken we een analyse en proberen via gerichte hulp het kind extra begeleiding te geven.   

De scores worden uitgedrukt in de symbolen van het cito:  I, II, II, V, V.     

I           20%      Ver boven het gemiddelde
II          20%      Boven het gemiddelde
III         20%      De gemiddelde groep leerlingen
IV         20%      Onder het gemiddelde
V          20%      Ver onder het gemiddelde       

Evaluatie schoolresultaten Tweemaal per schooljaar, in september en maart, evalueren we de resultaten van de Cito toetsen van het leerlingvolgsysteem (LOVS) met zogenaamde trendanalyses.  

Doel van deze evaluatie:
nagaan of we voldoen aan het door onszelf opgelegde ambitieniveau; indien dit niet gehaald is, nagaan of we wel voldoen aan het landelijk gemiddelde; bij tegenvallende resultaten stellen we een concreet actieplan op om resultaten op te voeren.  

Op welke wijze evalueren we?
a. Volgmodel leerlingen:
We volgen de trend van de leerlinggroep in de tijd. We analyseren daarbij hoe een specifieke groep leerlingen zich over de jaren heen ontwikkeld heeft. De leerlingen in de huidige groep 8 bijvoorbeeld worden dan in beeld gebracht met hun prestaties in alle voorgaande jaren.  

b.Volgmodel Jaargroepen:
We volgen de trend van de jaargroep in de tijd. Bij dit trendrapport worden de scores van steeds dezelfde jaargroep (bijvoorbeeld groep 6) op een bepaald leerstofgebied door de jaren heen vergeleken.  

Ambitieniveau
We zetten hoog in met ons onderwijs en de resultaten. Gemiddeld willen we bij alle toetsen een score behalen die ligt boven het landelijk gemiddelde. Landelijk ligt het gemiddelde I-II en III scores tezamen op 60 %. Ons streven is 70% van de leerlingen tezamen op score I-II-III.  

Cito eindtoets/doorstroomtoets (februari 2024)
De resultaten van de Cito-eindtoets in groep 8 worden op dezelfde manier onder de loep genomen als de reguliere cito toetsen. De scores van de cito eindtoets worden besproken met het team en de MR en vergeleken met het landelijk gemiddelde, en met de voorgaande scores van onze school, zowel in het algemeen als per vakgebied. Het streven is erop gericht met alle onderdelen boven het landelijk gemiddelde te scoren. Bij de onderdelen waarop dit niet gelukt is wordt een verbeterplan opgesteld.   

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het voorlopig en definitief schooladvies is geen momentopname, maar is gebaseerd op een breed inzicht in de ontwikkeling van ieder kind die gehele schoolloopbaan. Juist daarom komt een passend schooladvies niet alleen voort uit een zorgvuldige adviesprocedure bij de overgang naar het voortgezet onderwijs, ook het schoolklimaat speelt daarbij een belangrijke rol. Op OBS Sterrendonk hanteren we een schoolklimaat waarin we hoge verwachtingen hebben van alle kinderen, ook de kinderen die bv. vanuit thuis minder stimulans krijgen. Hoge verwachtingen gaan niet om ‘iedere leerling op het hoogste niveau’ of ‘hoger is beter’. Iedere leerling verdient een passende plek in het voortgezet onderwijs, waarbij diens individuele talenten en capaciteiten de aandacht krijgen die ze verdienen. Met hoge verwachtingen wordt bedoeld dat we realistische én optimistische verwachtingen hebben van ieder kind.   Op OBS Sterrendonk hebben we een adviescommissie die de schooladviezen vaststelt. In deze commissie hebben zitting: de leerkracht van groep 8, de leerkracht van groep 7, de leerkracht die de kinderen het jaar ervoor in de klas had (in groep 7), de intern begeleider en de directie. Door deze diverse groep professionals wordt aangemoedigd dat met elkaar overlegd wordt, kritische vragen worden gesteld en wordt voorkomen dat subjectieve beoordelingen t.a.v. vooroordelen ontstaan. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en spreken deze naar elkaar uit tijdens de overleggen binnen de adviescommissie. Door deze gezamenlijke aanpak en verantwoordelijkheid worden zorgvuldigere afwegingen gemaakt en voelen de leerkrachten zich ondersteund in het schooladvies dat wordt gegeven.   Bij het bepalen van het schooladvies kijken we naar de harde en de zachte kant van de kinderen. Met de harde kant bedoelen we de data die we hebben, zoals toetsresultaten vanuit het leerlingvolgsysteem van groep 3 t/m 8, de Drempeltoets en toetsresultaten van het rapport in groep 7 en 8. Met de zachte kant bedoelen we de kindkenmerken; hoe is zijn/haar werkhouding, taakaanpak, concentratie, motivatie, betrokkenheid etc.? We nemen ook de wens van de ouders en de kinderen mee in ons advies. Het geloof in het kunnen van hun eigen kind/het kind zelf, vooral bij een hoger schoolniveau dan waar wij als school aan denken, betekent dat wij extra goed overwegen welk advies wij als school uiteindelijk gaan geven. Ouders en kinderen die hun wens, naar ons inziens, te laag inschatten stimuleren wij om hogere verwachtingen te hebben. Alle gegevens die van belang zijn bij het schooladvies worden vastgelegd op een door ons ontwikkeld formulier (het BOVO formulier)   In maart zal het definitieve schooladvies gegeven worden. De adviescommissie komt dan opnieuw bij elkaar om de definitieve schooladviezen vast te stellen. Wanneer een kind op de doorstroomtoets hoger heeft gescoord dan het voorlopige schooladvies moeten we als adviescommissie heroverwegen. We maken dan opnieuw een afweging in de harde en zachte kant van het kind, wanneer we ook in de zachte kant een positieve (kleine) ontwikkeling zien, stellen we ons definitief schooladvies naar boven bij. Op OBS Sterrendonk wordt al jarenlang kansrijk geadviseerd. We hebben oog voor het potentieel dat ieder kind heeft, soms ondanks de thuissituatie waarmee een kind te maken heeft. Dit mag nooit een belemmering zijn in het schooladvies dat wij geven.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Opvoeden tot sociaal gedrag

De school is de plaats bij uitstek waar kinderen leren hoe ze zich sociaal kunnen gedragen ten opzichte van leeftijdgenoten. Wij willen de kinderen daarbij aansturen, ondersteunen en begeleiden. Daarbij hanteren we de volgende uitgangspunten:   

Kanjerschool

In alle groepen worden Kanjerlessen gegeven. Er worden kringgesprekken gehouden, waarbij kinderen met elkaar afspreken hoe ze in dat schooljaar met elkaar om zullen gaan. De afspraken worden opgeschreven en in het lokaal, zichtbaar voor kinderen en ouders, opgehangen. Zo leren we kinderen ook zelf verantwoordelijkheid te nemen voor wenselijk gedrag en een fijne sfeer.   

Kanjerregels:

*We vertrouwen elkaar

*We helpen elkaar 

*Niemand speelt de baas 

*Niemand lacht uit 

*Niemand doet zielig 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden
  • sociaal gedrag
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven