Openbare Basisschool Sterrendonk

Sterrenlaan 25 4907 GH Oosterhout

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Sterrendonk

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit twee voorschoolleidsters (pedagogisch professionals), leerkrachten voor groep 1 t/m 8, een leerkracht voor de ploeterklas (voor meer- en hoogbegaafde leerlingen) een intern begeleider, twee medewerkers conciërge en administratie en een eindverantwoordelijk schoolleider. Gedetacheerd vanuit SKO: pedagogisch medewerkers voor de tussenschoolse opvang en ondersteuning in verschillende groepen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We hebben een klein deel in de formatie om intern de ziektevervanging op te kunnen lossen. Als dat onvoldoende is, maken we gebruik van het vervangingsbureau Leswerk voor gekwalificeerde invallers.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 werken wij volgens de methodiek van het spelend leren. Voor een aantal weken staat in de groep een thema centraal, daaraan zijn verschillende activiteiten gekoppeld die horen bij doelen die kinderen moeten behalen. Alle doelen van de SLO zijn verwerkt in de thema's en de leerlingen oefenen hiermee spelenderwijs. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van de leerlingen door de doelen te registeren in 'mijn kleutergroep'.

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Dyslexie 
Wanneer uit het dyslexieonderzoek blijkt dat er sprake is van ‘ernstige, enkelvoudige dyslexie’ komt het kind in aanmerking voor behandeling.  Het kind krijgt dan een dyslexieverklaring. De behandeling bestaat uit wekelijkse sessies op school waarbij het kind ook huiswerk meekrijgt. Ook de school wordt gevraagd extra te oefenen. De ontwikkeling en voortgang van het kind worden regelmatig bekeken. De behandelaars zijn praktijkmensen met kennis van dyslexie en zij hebben een opleiding tot behandelaar gevolgd.

Bouw 
Bouw is een interventieprogramma voor jonge leerlingen bij wie vertraging is geconstateerd in het proces van beginnende geletterdheid. Het is een computergestuurd programma met een tutor, die instructie en aanwijzingen geeft aan de leerling

Meer en hoogbegaafdheid Op school is een begaafdheidscoördinator aanwezig. Om de signalering en diagnostiek te stroomlijnen wordt gewerkt volgens het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Dit protocol bevat de instrumenten ten behoeve van signalering en diagnostiek, verzorgt de interpretatie van gegevens en genereert een identificatieverslag over de leerling. 

Compacten en verrijken
Veelal zal de leerstof uit de bestaande methoden versneld en/of kernachtig aangeboden worden, we noemen dat compacten. Daarnaast zal de leerstof aangevuld worden met verrijkingsstof. Het groepsproces en de gezamenlijke instructies worden daarbij niet uit het oog verloren

Ploeterklas Leerlingen waarbij vermoed of aangetoond is dat zij begaafd of hoogbegaafd zijn én moeite hebben met het leren leren, durven fouten te maken etc. nemen wekelijks deel aan de ploeterklas. Tijdens deze bijeenkomsten wordt het creatief denken en het hoger-orde-denken gestimuleerd en worden leerlingen geconfronteerd én begeleid in zaken die zij lastig vinden en waardoor zij in hun ontwikkeling belemmerd worden. Deelname aan de ploeterklas is tijdelijk, wanneer de persoonlijke leerdoelen zijn behaald kan de leerling met voldoende bagage verder werken aan het compacten en verrijken in de eigen groep. De begaafdheidscoördinator blijft op de achtergrond betrokken.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Doordat we met kleine groepen werken, kunnen we nog beter aansluiten op de ondersteuningsbehoeften van leerlingen. We werken met het directe instructiemodel waarbij alle leerlingen betrokken en actief zijn. Ons onderwijsaanbod gaat uit van hoge verwachtingen waarbij de basisvaardigheden centraal staan. In het schooljaar 2023-2024 gaan we ons verder verdiepen in het doelgericht werken en het differentiëren in de klas

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In ons gebouw werken we nauw samen: voorschool, basisschool en naschoolse opvang. Hiermee creëren we een doorlopende ontwikkeling voor ieder kind en voelt een kind zich vertrouwd en gezien in het gebouw. Door de korte lijntjes kunnen we vlot anticiperen als dat nodig is.

Terug naar boven