Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1/2 werken wij volgens de methodiek van het spelend leren. Voor een aantal weken staat in de groep een thema centraal, daaraan zijn verschillende activiteiten gekoppeld die horen bij doelen die kinderen moeten behalen. Alle doelen van de SLO zijn verwerkt in de thema's en de leerlingen oefenen hiermee spelenderwijs. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van de leerlingen door de doelen te registeren in 'mijn kleutergroep'.
Dyslexie
Wanneer uit het dyslexieonderzoek blijkt dat er sprake is van ‘ernstige, enkelvoudige dyslexie’ komt het kind in aanmerking voor behandeling. Het kind krijgt dan een dyslexieverklaring. De behandeling bestaat uit wekelijkse sessies op school waarbij het kind ook huiswerk meekrijgt. Ook de school wordt gevraagd extra te oefenen. De ontwikkeling en voortgang van het kind worden regelmatig bekeken. De behandelaars zijn praktijkmensen met kennis van dyslexie en zij hebben een opleiding tot behandelaar gevolgd.Bouw
Bouw is een interventieprogramma voor jonge leerlingen bij wie vertraging is geconstateerd in het proces van beginnende geletterdheid. Het is een computergestuurd programma met een tutor, die instructie en aanwijzingen geeft aan de leerlingMeer en hoogbegaafdheid Op school is een begaafdheidscoördinator aanwezig. Om de signalering en diagnostiek te stroomlijnen wordt gewerkt volgens het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Dit protocol bevat de instrumenten ten behoeve van signalering en diagnostiek, verzorgt de interpretatie van gegevens en genereert een identificatieverslag over de leerling.
Compacten en verrijken
Veelal zal de leerstof uit de bestaande methoden versneld en/of kernachtig aangeboden worden, we noemen dat compacten. Daarnaast zal de leerstof aangevuld worden met verrijkingsstof. Het groepsproces en de gezamenlijke instructies worden daarbij niet uit het oog verlorenPloeterklas Leerlingen waarbij vermoed of aangetoond is dat zij begaafd of hoogbegaafd zijn én moeite hebben met het leren leren, durven fouten te maken etc. nemen wekelijks deel aan de ploeterklas. Tijdens deze bijeenkomsten wordt het creatief denken en het hoger-orde-denken gestimuleerd en worden leerlingen geconfronteerd én begeleid in zaken die zij lastig vinden en waardoor zij in hun ontwikkeling belemmerd worden. Deelname aan de ploeterklas is tijdelijk, wanneer de persoonlijke leerdoelen zijn behaald kan de leerling met voldoende bagage verder werken aan het compacten en verrijken in de eigen groep. De begaafdheidscoördinator blijft op de achtergrond betrokken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Doordat we met kleine groepen werken, kunnen we nog beter aansluiten op de ondersteuningsbehoeften van leerlingen. We werken met het directe instructiemodel waarbij alle leerlingen betrokken en actief zijn. Ons onderwijsaanbod gaat uit van hoge verwachtingen waarbij de basisvaardigheden centraal staan. In het schooljaar 2023-2024 gaan we ons verder verdiepen in het doelgericht werken en het differentiëren in de klas
In ons gebouw werken we nauw samen: voorschool, basisschool en naschoolse opvang. Hiermee creëren we een doorlopende ontwikkeling voor ieder kind en voelt een kind zich vertrouwd en gezien in het gebouw. Door de korte lijntjes kunnen we vlot anticiperen als dat nodig is.