Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Toelichting volgt
Dyslexie
Wanneer uit het dyslexieonderzoek blijkt dat er sprake is van ‘ernstige, enkelvoudige dyslexie’ komt het kind in aanmerking voor behandeling. Het kind krijgt dan een dyslexieverklaring. De behandeling bestaat uit wekelijkse sessies op school waarbij het kind ook huiswerk meekrijgt. Ook de school wordt gevraagd extra te oefenen. De ontwikkeling en voortgang van het kind worden regelmatig bekeken. De behandelaars zijn praktijkmensen met kennis van dyslexie en zij hebben een opleiding tot behandelaar gevolgd.Bouw
Bouw is een interventieprogramma voor jonge leerlingen bij wie vertraging is geconstateerd in het proces van beginnende geletterdheid. Het is een computergestuurd programma met een tutor, die instructie en aanwijzingen geeft aan de leerlingHoogbegaafdheid Op school is een hoogbegaafdheidscoördinator aanwezig. Om de signalering en diagnostiek te stroomlijnen zal gewerkt worden volgens het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Dit protocol bevat de instrumenten ten behoeve van signalering en diagnostiek, verzorgt de interpretatie van gegevens en genereert een identificatieverslag over de leerling.
Compacten en verrijken
Veelal zal de leerstof uit de bestaande methoden versneld en/of kernachtig aangeboden worden, we noemen dat compacten. Daarnaast zal de leerstof aangevuld worden met verrijkingsstof. Het groepsproces en de gezamenlijke instructies worden daarbij niet uit het oog verloren. Vooral de sociaal emotionele aspecten worden bij deze leerlingen nauwlettend in de gaten gehouden.Ploeterklas
Leerlingen die in aanmerking komen voor compacten en verrijken van de leerstof, werken eens per week in de Ploeterklas. Deze leerlingen krijgen speciale begeleiding bij het werken aan projecten. De leerkracht van de ploeterklas coördineert het (hoog)begaafdheidsbeleid en stuurt deze leerlingen aan.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met inzet van de NPO gelden, worden mogelijkheden benut om leerlingen ook buiten de groep extra te begeleiden.
Verschillende leerkrachten houden zich bezig met ondersteuning van kleine groepen leerlingen, vooral op het gebied van lezen, taal en rekenen.
SKO (Stichting Kinderopvang Oosterhout) verzorgt BSO (Buitenschoolse Opvang) in ons schoolgebouw.
Pedagogisch medewerkers van SKO assisteren in de kleutergroepen tijdens de lunch en verzorgen pleinwacht tijdens de grote pauze.