Welke doelen staan in het schoolplan?
Kwaliteitszorg
- Delta-onderwijs heeft een “visitatiecommissie”, bestaande uit collega’s van andere scholen van Delta-onderwijs. Deze commissie bezoekt alle leerkrachten en observeert met behulp van een kijkwijzer, die is opgesteld aan de hand van actuele inspectienormen. De school krijgt hierover feedback en mogelijke tips om het onderwijs te verbeteren. Dit schooljaar komt de visitatiecommissie weer op bezoek. Het is nog niet duidelijk of dit in dezelfde vorm gebeurt als de voorgaande jaren.
- De kijkwijzer gebruiken we ook intern. Iedere leerkracht wordt minimaal één keer door de directeur en/of een andere leerkracht bezocht. De bevindingen en resultaten worden besproken.
- Daarnaast bezoeken de interne begeleiders regelmatig de groepen om ondersteuning of feedback te geven over het onderwijsproces.
- De analyses van de citoresultaten worden besproken in team en de medezeggenschapsraad.
Leerstofaanbod
Algemeen
Het team wordt door een externe deskundige begeleid om kinderen meer autonomie te geven en in het (begeleid) loslaten (anders vasthouden). We maken een start met dit traject dat meerdere jaren gaat duren. Daarbij leren we kinderen om meer verantwoording te dragen voor hun eigen leerproces.
Technisch lezen
De leescoördinatoren bezoeken een leesles bij de leerkrachten en bespreken die na. Er wordt gekeken of het handelen van de leerkracht de doelen van het leesonderwijs op een effectieve manier ondersteunt.
Begrijpend lezen
We vragen een deskundige om het team de nieuwste inzichten over het begrijpend lezen te geven.
Rekenen
- Alle leerkrachten krijgen tijdens de rekenles een bezoek van deskundige Ceciel Borghouts en/of een interne begeleider om de nieuwe rekenmethode ‘Pluspunt’ op een effectieve manier te gebruiken.
- De deskundige bespreekt haar bevindingen en geeft tips in een vergadering.
- De kleuterjuffen evalueren de tips over goed voorbereidend rekenonderwijs, die Ceciel Borghouts vorig jaar gegeven heeft.
Wereldoriëntatie
- Dit schooljaar besluiten we of we de komende jaren verder gaan met Faqta, de methode voor wereldoriëntatie.
- Het team krijgt ondersteuning van een deskundige om kinderen meer automonie te geven en te coachen met de methode Faqta.
Het jonge kind
- Vanuit de doelen van de ontwikkelingsgebieden bepalen en verrijken we het aanbod in de hoeken bij de kleuters.
- We verrijken het buitenspel van de kleuters aan de hand van “KOMMEE”, een landelijk initiatief met betrekking tot buitenspelen.
- De specialist hoogbegaafdheid ondersteunt de peuter- en kleuterjuffen tijdens twee vergaderingen om hen meer kennis te geven over peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en hooggevoeligheid en over het verbeteren van het verrijkingsaanbod.
- Een afgevaardigde van “Talentenlab”, een organisatie die helpt om het beste uit jezelf te halen, geeft een workshop om meer diepgang te geven aan ons verrijkingsaanbod voor het jonge kind.
Verkeer
De werkgroep verkeer komt naar het team met het voorstel om een nieuwe methode voor verkeer aan te schaffen.
Kunstzinnige vorming, creativiteitsontwikkeling
In alle groepen werken we in een vastgestelde periode aan een bepaalde techniek en/of met bepaalde materialen.
Multicultureel onderwijs en identiteit
We onderzoeken in het team in hoeverre de nieuwe kernwaarden “gelijkwaardigheid, vrijheid, ontmoeting” al herkenbaar zijn in ons onderwijs en in onze organisatie en op welke terreinen we actie gaan ondernemen.
Techniek
- De kleutergroepen houden minimaal één techniekochtend samen met groep 8.
- De groepen 3 t/m 6 houden een techniekdag.
Bewegend leren en bewegingsonderwijs
- We leren om bewegingsactiviteiten op een eenvoudige manier toe te passen in ons onderwijs.
- We hebben drie gymmethodes geselecteerd, waarmee we dit schooljaar een periode zullen werken, zodat we een gefundeerde keuze kunnen maken voor één methode.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Het team volgt op 4 september een herhalingscursusdag over de kanjeraanpak.
- Leerkrachten die langer dan een jaar op onze school werken, gaan de licenties halen om ook volgens de kanjeraanpak te mogen werken.
- Het team krijgt extra ondersteuning om een kanjerles met ouders erbij te geven.
Personeel
Personeel
- We herverdelen de niet-lesgebonden taken, waarbij ook het surveilleren tijdens de nieuwe pauzetijden hoort.
- De nieuwe coördinatoren onderbouw en bovenbouw maken een nieuwe taakomschrijving, waarin onder andere uitbreiding van taken die zij overnemen van de directeur.
ICT
We stappen over naar Office 365 en volgen de cursus om te kunnen werken met de agenda, One Drive en Share Point.
Leerlingenzorg
Leerlingenzorg
- We zetten tutorlezen in van leerlingen van groep 8 bij groep 4
- De interne begeleiders passen het “ondersteuningsplan Zorg” aan.
- We stellen een “peuterbeleidsplan” op.
- De IB van de onderbouw volgt een cursus “pedagogische coach” en “leiding geven in de onderbouw”.
Hoogbegaafdheid
- De compact richtlijnen (minder instructie, oefening en herhaling) van de nieuwste (digitale) methodes worden door de specialist hoogbegaafdheid (SB) bekeken en gedeeld met het team, zodat we die kunnen toepassen.
- Het aanbod en klassenmanagement rondom (hoog)begaafde kinderen wordt door de SB besproken met de leerkrachten en er worden afspraken gemaakt.
- Iedere groepsleerkracht heeft twee coachingsgesprekken met de SB over de concrete uitvoering van het (hoog)begaafdheidsbeleid. · De theorie over hooggevoeligheid wordt nogmaals besproken en er wordt tips gedeeld om de theorie concreet om te zetten in handelen in de klas.
Betekenisvol leren en werken
Met behulp van Faqta oriënteren we ons op lessen waarbij de 21e-eeuwse vaardigheden (zoals samenwerking, probleemoplossend denken, planmatig werken en zelfonderzoekend leren) aandacht krijgen. In deze lessen krijgen de (hoog)begaafde leerlingen een passend aanbod van activiteiten.
Executieve functies (regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag)
- De SB en bouwcoördinator informeren de groepsleerkrachten over executieve functies, zodat zij inzicht krijgen in het herkennen van problematiek en op de juiste manier kinderen kunnen begeleiden.
- In de klas worden activiteiten uitgevoerd die de executieve functies versterken. De leerkrachten krijgen hierbij ondersteuning van de SB, de IB’s en bouwcoördinatoren.
- Waar nodig schaffen we nieuw (spel)materiaal aan om de executieve functies te stimuleren in de klassen.
Faalangst
- Het aanbod om kinderen in groep 5 met faalangst tijdens schooltijd een lessencyclus te laten volgen, gegeven door de specialist op het gebied van faalangst, wordt gecontinueerd. Ouders en leerkrachten van de betreffende leerlingen maken ook deel uit van deze training.
- In het kleuterlokaal met “sociaal-emotioneel” als ontwikkelingsgebied, maken we hoeken die helpen bij het voorkomen of verminderen van faalangst.
Overige
BHV
- De BHV’ers kijken kritisch naar de manier waarop we de school in geval van nood ontruimen en passen het ontruimingsplan waar nodig aan.
- We houden twee maal per jaar een ontruimingsoefening.
Veiligheidsplan
We werken het plan van aanpak van de risico-inventarisatie bij en houden het bij.
Meldcode veiligheid
- Enkele “aandachtsfunctionarissen” volgen een bijscholingsbijeenkomst.
- Twee van hen volgen de training bij LVAK, een beroepsorganisatie ter bevordering van deskundigheid in de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling.