Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bij de kleuters werken we met de methode Kleuterplein waar de verschillende vakken zoals taal, rekenen maar ook sociaal emotionele ontwikkeling aanbod komen. Aan de hand van thema's zoals; Lente, Machines, de winkel, gezondheid e.a. is er een cyclus opgebouwd door het hele jaar heen om het onderwijsaanbod op een betekenisvolle manier aan te bieden.
Bij de groepen 3 t/m 8 wordt er aan de hand van de gestelde kerndoelen die door de overheid zijn vastgesteld het onderwijs aangeboden. Dit kan vanuit de Coöperatieve werkvormen, maar ook het bewegend leren wordt ingezet.
De Touwbaan heeft een grote diversiteit aan leerlingen. Op verschillende niveaus wordt extra ondersteuning ingezet. Zo werken we onder andere met een leesexpert, een hoogbegaafdheidsspecialist en een externe remedial teacher. Ook zijn er leerkrachten die zich hebben gespecialiseerd in het maken van groepsanalyses. Deze worden vooral ingezet bij het formeren van de 2 groepen 3, die voortkomen uit de 4 groepen 2. De onderbouw maakt gebruik van een onderwijsassistent die met kleine groepjes aan de slag gaat. Onze interne begeleider brengt door middel van het maken van een trendanalyse adh van de toets gegevens in kaart waar de ondersteuning nodig is. Zij gaat 2x per jaar in gesprek met de groepsleerkracht om advies of ondersteuning aan te bieden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie van de Touwbaan is om iedere leerling op zijn of haar niveau de ondersteuning te bieden waar nodig is. Deze ondersteuning is gericht op cognitie en sociaal emotioneel. Wij willen graag vanuit onze visie dat iedere leerling met plezier naar school komt, groeit en tot bloei komt vanuit een veilig schoolklimaat.
Op de Touwbaan is een voorschool aanwezig, wij noemen dit PeuterTijd. Het uitgangspunt van de PeuterTijd is het bieden van veiligheid, gezelligheid en geborgenheid aan de kinderen. Vanuit dit uitgangspunt streven wij ernaar een plaats te zijn waar peuters van 2½ tot 4 jaar zich door middel van spel kunnen ontwikkelen en leren in eigen tempo. Door het aanbieden van veelzijdige en passende speelmogelijkheden, kunnen alle peuters zich optimaal ontwikkelen. Op de PeuterTijd worden de kinderen zo goed mogelijk geobserveerd en gevolgd in hun ontwikkeling. Dit wordt geregistreerd in het programma: ”KIJK”. Mocht er sprake zijn van een achterstand of van ontwikkelingsproblemen, dan kunnen die op tijd gesignaleerd worden. In overleg met de ouders kan een deskundige ingeschakeld worden. Er is een warme samenwerking tussen de PeuterTijd en de basisschool. Onze interne begeleider wordt ook betrokken bij de peuters. Zo ontstaat er een doorgaande ontwikkelingsregistratie van de gehele schoolgaande loopbaan van een kind.