Karin de Krom
Directeur
Kamerlingh Onneslaan 3 4904 KJ Oosterhout (Noord-Brabant)
Inzet vakdocent/ sportcoach gym
- De kleuters krijgen 1 keer in de week 45 minuten gymles aangeboden van een vakdocent/ sportcoach. Deze gymles wordt gegeven in de Oosterheidehal. De kleuters kunnen ook iedere dag gebruik maken van de speelzaal in het gebouw van KC De Ontdekking.
- De kinderen van groep 3 t/m 8 + het Labyrint krijgen wekelijks 90 minuten bewegingsonderwijs aangeboden: 1 les van een vakdocent/sportcoach en 1 les van de eigen leerkracht (met een gymbevoegdheid). Deze gymlessen worden gegeven in de Oosteheidehal.
Buitenspelen
We vinden het belangrijk veel aandacht te besteden aan het buitenspelen van kinderen. De omgeving rondom de school is hiervoor helemaal ingericht. Er worden jaarlijks allerlei sport- en spelmaterialen aangeschaft, die veel gebruikt worden voor het spelen in de tuin of op het speelplaats.
Vervanging wordt geregeld via Leswerk.
Directeur
De kinderen zitten in groepen volgens het leerstofjaarklassensysteem. In het Labyrint zitten kinderen van verschillende leerjaren door elkaar.
Thematisch onderwijs - OntwikkelingsGericht Onderwijs - Groep 1-2
We kiezen voor interessante, betekenisvolle thema’s in alle groepen, zodat de kinderen actief meedoen met allerlei activiteiten om zo te leren. Aan elk thema verbinden we de vijf kernactiviteiten: spel/onderzoek, lezen/schrijven, rekenen/wiskunde, gesprek en constructieve /beeldende activiteiten. De leerkrachten en onderwijsassistent ontwerpen samen met de kinderen een activiteitenaanbod vanuit interessante en actuele thema's. Over deze thema's gaan kinderen met elkaar in gesprek, ze doen onderzoek, ze bouwen, ze lezen, ze schrijven, en ze rekenen. De verschillende activiteiten krijgen betekenis binnen het thema en raken aan elkaar verbonden. De kinderen raken betrokken op de inhoud van de activiteiten en dat is belangrijk om zich vakinhoudelijke kennis en vaardigheden écht eigen te maken.Lezen en schrijven
Verbonden aan een thema en interessante inhouden ondernemen de leerkrachten en de onderwijsassitent samen met kinderen verschillende lees-schrijfactiviteiten, waar de eigen vragen rondom belangrijke kwesties voor de kinderen voorop staan en het motief vormen om te gaan lezen/schrijven. Schrijven en lezen zijn verbonden aan sociaal-culturele praktijken die al spelend en onderzoekend worden opgebouwd.Rekenen en wiskunde
We zijn er op gericht om in groep 1-2 de kinderen een goede reken-wiskundeattitude te helpen ontwikkelen waardoor ze zin in rekenen krijgen. Een belangrijk aspect hierbij is het ontwikkelen van een open communicatieve houding bij het samen inzetten van reken-wiskundetaal en met elkaar verder komen in het oplossen van reken-wiskundeproblemen, maar ook een kritische houding op zichzelf en elkaar te bevragen: weten we het zeker?
Verplichte onderwijstijd
Op school hanteren we het 5-gelijkedagenmodel. We zorgen ervoor dat al onze leerlingen over 8 schooljaren minimaal 7.520 uur onderwijs krijgen (= verplichte onderwijstijd).Activiteitenrooster
Elke groepsleerkracht maakt aan het begin van het nieuwe schooljaar een activiteitenrooster voor de eigen groep. Hierin staan alle activiteiten vermeld en ook hoe lang deze duren. Hierdoor zorgen we ervoor dat we voor elk vak voldoende lestijd inroosteren.Thematisch onderwijs - OntwikkelingsGericht Onderwijs - Groep 3 t/m 8
Op KC De Ontdekking wordt thematisch gewerkt volgens de OGO-principes. Het thematisch OGO-onderwijs wordt samengesteld met verschillende kerndoelen die uiteenvallen in de leergebieden geschiedenis (tijd), aardrijkskunde (ruimte), natuur en techniek, (wereld)burgerschap, creatieve vakken, digitale geletterdheid en de verschillende taaldomeinen zoals: begrijpend lezen, voorgezet technisch lezen, woordenschat, geschreven en mondelinge taalvaardigheid. Voor het vakgebied rekenen komen geselecteerde reken-wiskunde doelen spelenderwijs/ onderzoeksmatig terug in een thema, maar rekenen wordt iedere dag ook als ‘los’ vak aangeboden. Ook spelling is een apart vak, waarbij we de leerlingen laten inzien dat bijv. grammatica en spelling ertoe doen als je een verhaal schrijft of een presentatie maakt. We werken met een tweejarige cyclus en ieder schooljaar bieden we 5 schoolbrede thema’s aan in alle groepen. Dit betekent dat thema’s die de leerlingen in de onderbouw hebben gehad, in de midden- en bovenbouw worden verdiept en uitgebreid. Op deze wijze wordt kennis op kennis gestapeld.
De Ontdekking staat in principe open voor alle leerlingen. Binnen ons (ontwikkelingsgericht) onderwijs streven we naar een optimale en brede ontwikkeling van élk kind, waarbij we ervan uitgaan dat kinderen verschillen. We zien het als onze opdracht uit te gaan van die verschillen. Passend onderwijs vindt altijd plaats binnen de mogelijkheden die de school heeft.
Er zijn echter grenzen aan die mogelijkheden:
- Als het leerproces van een leerling zoveel aandacht van een leerkracht vraagt dat andere leerlingen in het leren belemmerd worden;
- Als de leerling de rust en veiligheid voor andere kinderen en medewerkers verstoord;
- Als de benodigde begeleiding te specialistisch is of de intensiviteit van de begeleiding onze capaciteit overschrijdt;
- Als een kind zich –ondanks onze (extra) ondersteuning- onvoldoende ontwikkelt op basis van zijn/ haar capaciteiten en/ of niet gelukkig is binnen onze onderwijssetting.
In bovenstaande gevallen, zullen we samen met ouders en externe deskundigen/ ondersteuningsteam zoeken naar een (meer) passende school voor het kind. Ouders en school trekken hierin samen op.
De Ontdekking staat in principe niet afwijzend tegenover leerlingen met een REC-indicatie. In het verleden zijn vaak goede resultaten geboekt bij deze leerlingen. Wel zullen de REC-geïndiceerde leerlingen ook aan de ‘grenzen van onze mogelijkheden’ worden getoetst. Voor kinderen met een REC-indicatie vindt halfjaarlijks een gesprek met ouders (en interne en externe deskundigen) plaats om de stand van zaken te bespreken en vervolg te bepalen.
Voor meer- en hoogbegaafde kinderen
Delta-Onderwijs vindt belangrijk dat meer- en hoogbegaafde leerlingen zoveel mogelijk dichtbij huis passend onderwijs kunnen volgen. Dit betekent dat kinderen zoveel mogelijk in de eigen groep, op de eigen school, binnen de wijk of binnen Oosterhout geholpen kunnen worden. De scholen binnen Delta-Onderwijs blijven zich ontwikkelen om het basisaanbod verrijking goed te kunnen verzorgen. Aan iedere school is een coördinator begaafdheid verbonden. Binnen Delta-onderwijs is een expertisecentrum met specialisten begaafdheid en zogenoemd twice exceptional aanwezig, wat al dan niet vanuit een arrangement ondersteuning biedt aan scholen, leerkrachten en leerlingen. Het Labyrint is binnen Delta-onderwijs een voltijds- en deeltijdsvoorziening voor hoogbegaafde en twice exceptional leerlingen. Leerlingen komen in aanmerking voor deze voorziening als de ondersteuningsvraag het aanbod van de eigen school of werkeenheid overstijgt. Deze voorziening is geschikt voor kinderen waarvoor meer leerkrachtnabijheid nodig is. Dit kan deeltijd, voltijd, kortdurend of langdurend zijn. Het aanbod is op maat en gericht op terugkeer naar het regulier onderwijs. Via de school wordt de juiste ondersteuning geregeld. De leerkracht, intern begeleider of directie draagt hiervoor zorg. Zij schakelen eventuele extra ondersteuning vanuit het expertisecentrum in. Voor de Delta-scholen zijn geen kosten verbonden. Heeft u vragen over deze voorziening? Stel ze gerust op school of stuur een e-mail aan [email protected]. Het Labyrint is gevestigd in KC De Ontdekking.Voor anderstaligen
Kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar oud, die vanuit het buitenland naar Nederland komen en de Nederlandse taal niet of weinig spreken, kunnen gebruik maken van de voorziening NKO (Nieuwkomersonderwijs). Ze leren in ongeveer een jaar tijd, de Nederlandse taal om daarna in te kunnen stromen op een school dichtbij huis. In samenwerking met Gemeente Oosterhout, PCPO en delta-onderwijs, wordt deze voorziening aangeboden op basisschool De Menorah, op Krijtenberg 1 in Oosterhout.Aanmelden
De aanmelding na huisvesting in Oosterhout, vindt plaats bij Rebecca Muller van PCPO Midden-Brabant. Zij plant een intake in waarbij er uitleg wordt gegeven over de werkwijze van NKO en er wordt gekeken of het kind al enige didactische vaardigheden beheerst. Hiermee wordt een inschatting gemaakt van het niveau van het kind. Naast dat er een inschrijfformulier wordt ingevuld voor de locatie Menorah, wordt er ook besproken naar welke school het kind na een jaar door wil stromen. Vanuit delta-onderwijs onderzoekt Jeske van der Heijden samen met de directeuren van de verschillende scholen binnen Oosterhout welke school dit gaat worden. Het uitgangspunt is om een thuisnabije plek voor het kind te realiseren. Een eventuele voorkeur van de ouders wordt hierbij meegenomen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
NT2 beleid
Binnen het experticecentrum is een NT2 specialist werkzaam. Op KC De Ontdekking werken we doelgericht aan het doorontwikkelen en implementeren van het NT2 beleid met de focus op het functioneel inzetten van meertaligheid en de culturele achtergrond van leerlingen.Extra begeleiding NT2 leerlingen
Op onze school zijn twee RT-leerkrachten werkzaam; zij geven extra taal- en rekenbegeleiding aan NT2 leerlingen. Waar mogelijk sluiten er ook andere leerlingen van school aan met dezelfde ondersteuningsbehoefte.Taal-spraakontwikkeling
Voor de leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) werken we samen met Auris om de SO2- aanpak schoolbreed verder te integreren in ons dagelijks handelen. Ook wordt er op school door Auris extra begeleiding geboden aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (arrangementsondersteuning).Groepsarrangement
Op onze school maken we gebruik van een groepsarrangement, waarbij we de ondersteuning van een groep leerlingen met eenzelfde ondersteuningsbehoefte willen versterken om hiermee een passend onderwijsaanbod thuisnabij te creëren. Komend jaar ligt de focus op het maken van een vertaalslag van de aparte setting naar een passend aanbod in de eigen groep; intensiveren van onze basisaanpak.Onderwijs in meer- en hoogbegaafdheid
De komende jaren richten we ons op het invoeren en implementeren van een schoolbrede aanpak voor meer- en hoogbegaafdheid.Huiswerkklas
Iedere week krijgen de leerlingen van groep 5 t/m 8 de mogelijkheid om na schooltijd (op donderdag) aan te sluiten bij de huiswerkklas. De huiswerkklas helpt leerlingen om gestructureerd, op een vaste moment, te werken aan school onder begeleiding van een jongerenwerker van Surplus.Petje Af
Op De Ontdekking bieden we het Petje af-programma aan. In dit programma komen leerlingen uit groep 6 t/m 8, aanvullend op het onderwijs, tijdens 30 bijeenkomsten per jaar in aanraking met inspirerende rolmodellen en diverse werkvelden. Zij ontwikkelen nieuwe (burgerschaps)vaardigheden en verkrijgen inzicht in hun drijfveren, interesses, talenten en mogelijkheden.
Voorschool
In ons gebouw kunnen ouders terecht voor voorschoolse educatie voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar. De voorschoolse educatie wordt verzorgd door de pedagogisch medewerkers van Delta-voorschool. De ontwikkelingsgerichte visie is voor deze leeftijdsgroep uitgewerkt in de methode ‘Startblokken’. Binnen Startblokken hebben onze pedagogische medewerkers een belangrijke taak om kinderen te leren spelen en ontwikkelen en hen daarvoor de nodige ruimte te bieden.Kinderdagverblijf
Op De Ontdekking kunnen ouders ook terecht voor dagopvang (0 – 4 jaar). Deze opvang wordt verzorgd door de pedagogisch medewerkers van Delta-kinderopvang. Het personeel van Delta-kinderopvang, Delta-voorschool en Delta-onderwijs werkt nauw samen en vormt één team, ieder vanuit de eigen, specifieke professionaliteit. Gewerkt wordt vanuit een gezamenlijke pedagogische visie en doelen. Kinderen kunnen gemakkelijk doorstromen van de ene organisatie naar de andere binnen het gebouw. Zo zijn we laagdrempelig voor ouders, bundelen we onze kennis, en kunnen elkaar snel informeren wat de ontwikkeling van de kinderen ten goede komt.