Voor algemene informatie over school of over het leerjaar maken we gebruik van onze website www.obsrubenshof.nl en de bijbehorende schoolapp. Als uw kind op onze school start, dan verwachten wij dat tenminste één ouder/verzorger in een gezin onze app downloadt. Kort voordat uw kind daadwerkelijk op onze school start, ontvangt u inloggegevens, gekoppeld aan de groep(en) van uw kind. Zo krijgt u toegang tot uitgebreidere informatie in een afgeschermde omgeving, onder andere via Klasboek.
Iedere vrijdag publiceren wij op onze website en in de app een nieuwe INFO met informatie over onderwijs- en schoolzaken, oproepen voor hulpouders, mededelingen over vrije dagen, excursies, schoolreisjes, feesten, schoolgesprekken, enzovoorts. Daarnaast delen de leerkrachten via de app een (week)update met informatie specifiek over wat er speelt de groep van uw kind.
Voor informatie die niet kan wachten tot de eerstvolgende INFO, maken wij gebruik van de optie “actueel” onder “nieuws” in onze app of de Persoonlijke inbox.
Via de app en op de website vindt u de informatieboekjes van de leerjaren. In deze boekjes vindt allerlei praktische informatie over het leerjaar en de lesstof die dat jaar behandeld wordt. En tenslotte vindt u in de app de meest actuele schoolkalender met alle geplande activiteiten en afwijkende schooltijden.
Informatie over de vorderingen van de leerling
Naast algemene informatie delen we uiteraard ook informatie over de voortgang van uw kind. Dit gebeurd middels geplande gesprekken op vaste momenten in het schooljaar en op verzoek van leerkracht of ouders. Twee keer per jaar ontvangt uw kind een rapport.
In de eerste schoolweken voeren we zogenaamde ‘startgesprekken’. Het doel van het startgesprek is om een basis te leggen voor de samenwerking in het schooljaar. Voor deze gesprekken worden kinderen samen met hun ouders uitgenodigd. We willen op deze manier zorgen voor verbondenheid en vertrouwen tussen school, ouders en kind. Tijdens deze gesprekken kunnen wederzijdse verwachtingen worden uitgesproken.
Gedurende het schooljaar zijn er meerdere momenten vastgesteld voor voortgangsgesprekken. Deze kunnen verschillen per leerjaar.
Voor de groepen 1-2 zijn er in januari en in juni voortgangsgesprekken aan de hand van de KIJK-registratie.
In november zijn er gesprekken voor groep 3 t/m 7. In deze gespreksronde staat het welbevinden en de eerste indruk wat leervorderingen centraal. In maart is zijn de voortgangsgesprekken voor groep 3 t/m 7 aan de hand van het rapport. In juni vinden er facultatieve afsluitende gesprekken plaats voor groep 3 t/m 5, de groepsleerkrachten nodigen dan zelf nog enkele ouders uit voor een gesprek of u kunt zich hiervoor aanmelden. In groep 6 worden voor deze gesprekken alle ouders uitgenodigd. In groep 7 vinden in juni gesprekken plaats over de verwachte doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Groep 8 volgt een apart traject in het kader van de overgang naar het voortgezet onderwijs.
Mocht er tussentijds een reden voor zorg en/of extra ondersteuningsbehoefte zijn voor een leerling, dan wordt door de leerkracht contact opgenomen met ouders/verzorgers. Uiteraard kunt u ook altijd zelf contact opnemen met de leerkracht. Dit kan via e-mail, telefonisch of door de leerkracht na schooltijd even aan te spreken. Voor een uitgebreid gesprek raden we aan om even een afspraak te maken, zo weet u zeker dat de leerkracht tijd voor u heeft.
Twee keer per jaar ontvangen alle leerlingen van groep 1 t/m 8 een rapport. De leerlingen van groep 3 t/m 8 ontvangen in februari hun eerste rapport en in juni het tweede. Onze rapporten zijn over het algemeen kindvriendelijk ingevuld. Is het niveau lager dan de beoordeling, dan zal de leerkracht dit toelichten tijdens het schoolgesprek. De groepen 1-2 krijgen geen rapport. In deze groepen wordt tijdens de schoolgesprekken alleen mondeling verslag gedaan aan de hand van de KIJKregistratie.
Advisering richting het voortgezet onderwijs
Eind groep 6 wordt tijdens het oudergesprek de OPP-trap (ontwikkelingsperspectief) besproken. De OPP-trap laat zien op welke lijn een leerling zit; de resultaten van de Cito-toetsen van voorgaande jaren zijn op deze manier inzichtelijk gemaakt voor ouders. Eind groep 7 wordt de verwachte uitstroom (in samenspraak met leerkrachten groep 7 en 8, IB en directie) gegeven aan de hand van de gegevens uit Cito Leerling in Beeld, de methode gebonden toetsen en werkhouding/inzet. Ook worden de executieve functies meegenomen.
In groep 8 worden tijdens de startgesprekken de verwachtingen met ouders en kind besproken. In november/december vinden er rapportgesprekken plaats. Tijdens dit gesprek kijken we of we op de goede weg zitten besproken aan de hand van de verwachte uitstroom in groep 7 en wordt er het voorlopig advies gegeven. In maart vinden de adviesgesprekken plaats. Deze worden gehouden met het kind erbij. Het advies wordt gebaseerd op het beeld van het kind in groep 8, schoolrapporten, advies van de leerkracht groep 7, wensen ouders/kind, gegevens Cito Leerling in Beeld, LOVS gegevens van de afgelopen jaren en de werkhouding/inzet. Belangrijke vakken zijn hierbij: Rekenen en Begrijpend lezen. Ook de executieve functies van het kind worden hierin meegenomen. IB, directie, groep 8 en groep 7 gaan met elkaar in gesprek om het definitieve advies te bepalen.
Bij ons op school adviseren wij kansrijk. Dit doen wij door bijvoorbeeld een dubbel schooladvies te geven en door een inschatting te maken van het potentieel van leerlingen. Komt er uit de doorstroomtoets een hoger advies dan het voorlopig advies, dan gaan we hierover met ouders in gesprek om samen tot een goed definitief advies te komen.
Overgang naar het nieuwe leerjaar
In principe gaat een leerling na een schooljaar door naar het volgende leerjaar. In voorkomende gevallen kan het zijn dat er sprake is van doubleren. Dit zijn uitzonderlijke gevallen. In het geval dat er mogelijk sprake is van doubleren, wordt er een zorgvuldig traject doorlopen met ouders, leerkracht en de intern begeleider. De uiteindelijke keuze ligt bij school. Het doubleren wordt uitvoerig besproken tijdens het doorstroomoverleg van het ondersteuningsteam. In dit overleg worden ook de kinderen besproken die in het voorgaande jaar hebben gedoubleerd. Er wordt geëvalueerd of de beslissing die toen genomen is, de juiste is geweest.
De overgang van groep 2 naar groep 3 staat beschreven in de paragraaf Aanbod voor het jonge kind.
Informatie aan gescheiden ouders
Er zijn kinderen op school waarvan de ouders niet bij elkaar leven. Wij vinden het belangrijk om beide ouders goed te informeren over de ontwikkeling van hun kind of kinderen. Informatie wordt in principe aan beide ouders verstrekt, tenzij we over documenten beschikken dat dit niet toegestaan is. Voorwaarde is natuurlijk wel dat beide ouders zelf hun verschillende contactgegevens en de afspraken kenbaar maken aan de school. School is in geen geval partij als beide ouders samen er niet uitkomen.
Wij pleiten voor open communicatie en bij informatieverstrekking worden bij voorkeur beide ouders verwittigd. Op een ouderavond zijn beide ouders welkom voor een gezamenlijk gesprek. Alleen in bijzondere gevallen kan hier van worden afgeweken. Als één van de ouders dit anders wil, kan hij of zij contact opnemen met de directie. Een verzoek om gegevens over het kind te verstrekken aan derden wordt altijd aan gezag dragende ouders gedaan. Uitgebreide informatie hierover is terug te vinden in ons Protocol informatievoorziening gescheiden ouders. Dit is op te vragen bij de directie.