Zorg voor leerlingen op De Paasbergschool
De ontwikkeling van kinderen is meer dan het leren van basisvaardigheden taal, lezen, schrijven en rekenen. Samen werken, samen leren en samen leven zijn hierbij de kernbegrippen. Ieder mens is verschillend. Maar iedereen is wel gelijkwaardig. Leren weten wie je bent, wat je kunt, wat je wil, wat je leuk vindt, waar je goed in bent, waar je beperkingen liggen is een proces dat niet ophoudt. Cognitieve ontwikkeling vinden wij belangrijk, een passende opleiding biedt nog steeds de meeste kans op een succesvolle maatschappelijke carrière. Kennis, vaardigheden, sociale ontwikkeling en creativiteit zijn allemaal even belangrijk. Als een kind sociaal-emotioneel goed in zijn vel zit, is er ruimte voor leren. Als de sfeer in de groep veilig is, is er ruimte voor ontwikkeling. Als leren leuk is en je hebt succes ervaringen kan een kind maximaal presteren. We willen dat kinderen het maximale uit zichzelf halen. Sommige kinderen hebben voldoende aan de basisstof, andere kinderen hebben meer uitdaging nodig, omdat de reguliere stof hen te weinig tot leren uitdaagt. We passen de leerstof ook aan voor kinderen die het nog lastig vinden. Bij de basisvakken werken we handelingsgericht. Hierbij staat de onderwijsbehoefte van het kind centraal. Dit doen we voor de vakken rekenen, technisch lezen en spelling. Het uitgangspunt is dat het kind aangezet en uitgedaagd blijft worden tot leren. Dit volgen we nauwgezet door leerkracht- kind gesprekken, onze observaties en analyses van de methodetoetsen en Cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem, welke we weergeven in een groepsoverzicht voorzien van belemmerende en bevorderende factoren. Dit zetten we vervolgens om in een groepsplan. We stellen tweemaal per jaar een groepsplan/datamuur op en tussendoor stellen we bij waar nodig. Voor de begaafde leerlingen wordt er gewerkt met extra materialen voor verbreding en verrijking. In de onderbouw is er een talentenkast, waarin zich uitdagend materiaal bevindt voor onze jongste leerlingen. In alle groepen werken we met Levelwerk. Iedere groep heeft zijn eigen kist met uitdagend materiaal. Levelwerk biedt een totaalaanbod van verrijkende activiteiten op het gebied van taal/lezen en rekenen, projectopdrachten, ook met behulp van ICT. Daarnaast biedt Levelwerk de mogelijkheid om met zelf gekozen onderwerpen aan de slag te gaan. Doel van deze werkwijze is tweeledig: aansluiten bij de motivatie van de leerling en het oefenen van metacognitieve, maar ook sociaal-emotionele en creatieve vaardigheden. Wij kiezen als school niet voor segregatie maar streven met Levelwerk naar integratie: een passend leerstofaanbod binnen onze eigen school. Daarnaast zetten we Mindset in; om te ‘leren leren’. Leerlingen die moeite hebben met de basisstof worden dagelijks per vakgebied geholpen met extra instructie in kleine groepjes en soms individueel. Daar waar nodig krijgen de kinderen dus extra instructie en oefening. Co-teaching vindt plaats in de groepen 2 t/m 8. Leerkrachten die speciaal hiervoor tijd hebben gekregen helpen en ondersteunen leerkrachten en leerlingen en geven extra begeleiding en instructie.
Omgaan met verschillen
Goed onderwijs begint met het goed kunnen omgaan met verschillen tussen kinderen. Het is aan de groepsleerkracht om daarvoor alle kinderen in de klas een goede vorm in te vinden. We vinden het belangrijk om goed in te spelen op individuele mogelijkheden. Het onderwijs in de groep noemen we de basisondersteuning. De groepsleerkracht is er voor de kinderen, maar ook voor de ouders. U kunt met vragen of zorgen over uw kind altijd bij hen terecht. De groepsleerkracht volgt en begeleidt de ontwikkeling van uw kind binnen de groep en past het onderwijs aan, indien dit nodig is. Soms is dat niet voldoende en is er extra zorg nodig. Binnen het samenwerkingsverband van Passend Wijs is er regelmatig contact tussen de schoolcontact persoon en de intern begeleider. U wordt daar als ouder altijd bij betrokken. Als de school binnen de basisondersteuning niet tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoefte van een leerling wordt door de InternBegeleider het Samenwerkingsverband ingeschakeld via de schoolcontactpersoon van Passend Wijs. Er wordt gekeken en besproken welke extra ondersteuningsbehoefte een kind heeft en hoe het Samenwerkingsverband daarin ondersteuning kan bieden. Ouders worden hier uiteraard bij betrokken.
Overleg
Regelmatig voert de IB ‘er Multi Disciplinair Overleg (MDO). Dit is de schakel tussen zorg op schoolniveau en de bovenschoolse zorg. Het MDO bestaat uit een team van deskundigen. Zij bekijken de situatie grondig van verschillende kanten. De onderwijsbehoeften van het kind, de handelingsvragen van de school en eventueel ook de vragen van de ouders. Er wordt geïnventariseerd waar knelpunten zitten en wat er goed gaat. Vervolgens wordt er een aanpak geformuleerd, observatie(s), adviezen gegeven/of nader onderzoek verricht. (Dit kan o.a. zijn: intelligentieonderzoek, psychologisch onderzoek, ontwikkelingsanamnese). Bij het MDO is altijd de leerkracht aanwezig evenals ouders en een vertegenwoordiger vanuit het samenwerkingsverband. De IB’er coördineert de zorg binnen de school. Zij ondersteunt, adviseert en begeleidt de leerkrachten als zij hulpvragen hebben over hun groep of individuele leerlingen.
Groepsbesprekingen
Meerdere keren per jaar bespreken de IB’er en de directeur met de leerkrachten alle kinderen via groepsbesprekingen en met de IB-er leerlingebesprekingen. Aan de hand hiervan maken zij samen afspraken over eventuele actiepunten. Vragen die aan bod komen zijn:
- waar liggen de sterke kanten van deze groep;
- waar liggen de ontwikkelpunten;
- wat zijn de onderwijsbehoeften van de kinderen;
- hoe kunnen we de diverse onderwijsbehoeften clusteren;
- welke leerlingen dienen nader te worden besproken in een leerlingbespreking?
- wat zijn de genormeerde resultaten?
- Welke doelen stel je voor je groep?
Leerlingvolgsysteem
Voor lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen hanteren we een leerlingvolgsysteem van Cito. In de leerjaren 3 t/m 8 worden leerlingen getoetst door afname van genormeerde Cito-toetsen. In de loop van de jaren zien we of leerlingen zich ten opzichte van zichzelf (vaardigheidsgroei) ontwikkelen en ook kijken we hoe ze zich ten opzichte van anderen (landelijk genormeerd) ontwikkelen. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling hanteren we de vragenlijsten behorend bij de Kanjer-methodiek. Bij de kleuters werken we met een aangepast het leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord. Vanaf 2021-2022 worden er geen Cito toetsen meer afgenomen in groep 1 en 2. Alle relevante gegevens van de kinderen worden tijdens de schoolperiode vastgelegd in het digitale leerling volgsysteem. Elk kind heeft daarin een eigen dossier, waarin de observaties, de toets gegevens en de verslagen van oudergesprekken worden bewaard.
Burgerschapsvorming
Actief burgerschap is geen een op zichzelf staand vakgebied. In de totale ontwikkeling van een kind is het belangrijk dat hij/zij actief deelneemt aan de klas, school en de maatschappij.
De drie hoofdpunten van burgerschapskunde (democratie, actieve participatie, identiteit) komen dan ook voor in vele activiteiten, waar we binnen de school aan werken. We zien dit als een belangrijke socialiserende en zingevende opdracht die we hebben.
Voorbeelden hiervan zijn:
In alle groepen:
- Vieringen: Kerst en Pasen. - Bezoek kerk, gezamenlijke vieringen. - Presentaties thema’s/schoolreisjes/kamp. - Gebruik methode Trefwoord voor levensbeschouwelijke vorming - Projecten betreffende het jaarlijkse goede doel. - Themaweken zoals Kinderboekenweek en projecten Onderbouw: - Excursies (kinderboerderij, Palmpasenoptocht en meer). - Cultureel Erfgoed - Buitenspelen. - Vertelkring. - Ontwikkelingsgericht werken.
Middenbouw:
- Bibliotheekbezoek, boekenproject. - Bezoek aan Renkums Beekdal, Hoge Veluwe - Kerkbezoek. - Sportdag/koningsspelen. - Verschillende vormen van kringgesprek met verschillende actuele onderwerpen.
Bovenbouw:
- Excursies (o.a. divers museumbezoek). - Sportdag. - - Wereldgodsdiensten a.h.v. leskisten en mogelijk moskee bezoek - Staatsinrichting (wordt besproken voor verkiezingen). - Bezoeken door verschillende scholen voor voortgezet onderwijs en voorlichting door oud leerlingen - Snuffeldag bij bedrijven door groep 8 - Lessen Mediawijsheid. - Afscheidsavond groep 8 met musical - Bespreken krantenknipsels/actualiteiten. - Verschillende vormen van kringgesprek met verschillende actuele onderwerpen. - School TV Jeugdjournaal. - Seksuele voorlichting. - Enquête omtrent sociale veiligheid, Grey of the day, werkstukken.