Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Stamgroep OnderBouw2
Inloop 8:20 Tijdens de inloop staat de deur van de stamgroep open. Na een persoonlijke begroeting van de leerkracht(en) maakt het kind de keuze wat het wil doen. Een praatje maken, een spelletje doen of lekker een boek lezen.
Stamgroep moment 8:30 We gaan gezellig in de kring. We bespreken de dag en er is ruimte voor gesprek, viering en presentaties van de kinderen.
Spelen op de pleinen 8:50 Spelen is voor jonge kinderen een natuurlijk manier om de wereld te verkennen en hun beeld van de wereld te vergroten. Dit doen we via rollenspel bijvoorbeeld of door het experimenteren met materialen. Hiervoor kunnen ze terecht op de verschillende pleinen, zowel binnen als buiten. Er worden (korte) instructies gegeven in kleine groepjes.
Lunch & rustmoment 12:00 Eten en drinken doen we samen met elkaar. Tijdens het eten wordt er gekletst en is er ruimte voor ontspanning. Buiten spelen we en leren we van elkaar. We spelen met zowel de allerjongsten als met de bovenbouw samen. We leren rekening te houden met elkaar en afspraken te maken over veilig en gezellig spelen.
Spelen op de pleinen 12:45 We kiezen op welk plein we willen spelen. Verder zijn er verschillende activiteiten in een kleine groep die geleid worden door de juf.
Kringmoment 14:00 We sluiten de dag samen af.
We kiezen er in alle units voor elke dag hetzelfde ritme te hanteren. Een vast ritme geeft duidelijkheid en draagt bij aan een fijne pedagogische basis. Afwijking van dit ritme gebeurt bij hoge uitzondering en 'bijzondere' activiteiten vinden in principe plaats op de middagen. We plannen grotere langere blokken van activiteiten, zodat het aantal overgangen beperkt blijft. Door samenhang tussen activiteiten aan te brengen bevorderen we betrokken kunnen zijn (concentratie) en dieper leren.
Stamgroep BovenBouw1 en BovenBouw2
Inloop 8:20 Tijdens de inloop staat de deur van de stamgroep open. Na een persoonlijke begroeting van de leerkracht(en), vult iedereen alvast zijn eigen planning voor de dag in. Heb je hierbij hulp nodig van de juf, dan doe je het samen met haar.
Lekker lezen 8:30 Je kunt een speld horen vallen in unit bovenbouw. Iedereen is lekker aan het lezen uit een zelfgekozen boek. Leeskilometers en leesplezier staan centraal.
Stamgroep moment 8:50 We starten samen de dag met een viering, gesprek of presentatie van een kind. Vanuit actualiteit en de (belevings)wereld van de kinderen wordt hier inhoud aan gegeven.
Werken op de pleinen 9:00 Na het opstarten in de stamgroep is het tijd om op de pleinen te gaan werken. Elk kind heeft een doelenkaart waarop staat wat hij/zij al heeft geleerd en nog gaat leren. De doelen die hier op staan verschillende per kind en per periode. Tijdens het werken op de pleinen kunnen instructies gevolgd worden, wordt er (samen)gewerkt aan activiteiten, is er tijd voor in-oefening van doelen en komen alle kinderen van de stamgroep aan het eind van het blok weer bij elkaar om te evalueren.
Lunch & rustmoment 12:00 Eten en drinken doen we met elkaar in de eigen stamgroep of in het lunchcafé. Tijdens het eten wordt er gekletst en is er ruimte voor ontspanning. We spelen fijn op het natuurplein, bouwen op de bouwplaats of voetballen op het pannaveldje.
Werken op de pleinen 12:45 In de middag werken kinderen in de stamgroep vanuit wereldwijze thema's aan de vakken van wereld oriëntatie. Taal en rekenen zijn hier logischerwijs aan verbonden. Schoolbrede thema’s vormen hierbij de verbinding tussen de stamgroepen en units.
Kringmoment 14:00 We sluiten samen de dag af.
Als dorpsschool willen we voor alle kinderen in het dorp de plek zijn waar ze fijn naar school kunnen. Afhankelijk van de behoeften van de kinderen, wordt bekeken wat hier voor nodig is en hoe we dit gaan organiseren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.