Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenopbrengsten brengen we in kaart met behulp van IEP LVS.
IEP staat voor Inzicht Eigen Profiel. De resultaten uit het IEP LVS geven informatie over waar een leerling staat op het gebied van taal, rekenen en hart-handen en op welk gebied de leerling zich nog kan ontwikkelen.
Wij vinden het belangrijk dat een leerling inzicht heeft in zijn vaardigheden en groeimogelijkheden. Om dit aan de leerling goed zichtbaar te maken is er de talentenkaart van de leerling. Deze kaart bespreekt de leerkracht met de leerling en de ouders.Tijdens de groepsgesprekken tussen de leerkrachten en Intern begeleider worden de resultaten gebruikt om zowel op leerling niveau, als op groeps-en schoolniveau te evalueren en analyseren. Op schoolniveau brengen we twee keer per jaar de (tussen) opbrengsten in kaart en bespreken en analyseren dit met het gehele team. Hierbij wordt de trendanalyse nauwkeurig uitgevoerd en besproken.
.In het laatste jaar van de basisschool maken alle leerlingen een doorstroomtoets. Deze is verplicht.
Voor de afname van deze eindtoets heeft de leerkracht al een advies voor het voortgezet onderwijs gegeven. De resultaten van ons leerlingvolgsysteem worden altijd meegenomen in het vormen van het schooladvies. Daarnaast bekijken we iedere leerling als individu en bepalen we gezamenlijk, leerkrachten bovenbouw en de kwaliteitsmedewerker/IB-er, de beste uitstroombestemming. Het advies wordt met de leerling en ouders besproken. Indien een leerling op de doorstroomtoets lager scoort dan het gegeven advies van onze school dan heeft dit geen invloed op het advies, dit advies blijft staan en wordt ook overgenomen door de school voor het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Ons schoolteam heeft het traject "Pedagogische Tact" gevolgd van Stevens bij het Nivoz.
Onze visie is dat ieder kind uniek is, ieder kind is anders, kan iets anders en heeft iets anders nodig. Differentiatie is daarbij vanzelfsprekend.
De leerkrachten zijn oprecht geïnteresseerd in wie de kinderen zijn. Geven ieder kind het gevoel welkom te zijn, niemand wordt buiten gesloten. In onze omgang en contacten met kinderen zijn we gericht op het stimuleren van eigenheid, het positief kleuren van het zelfbeeld van al onze leerlingen. De eerste behoeften van kinderen zijn een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen, veiligheid. Dat zijn de bouwstenen om optimaal te kunnen ontwikkelen. Een positieve relatie leerkracht en leerling is daarbij cruciaal.
In elke klas werken we aan een zo gunstig mogelijk klassenmanagement, waarbij we gezamenlijk regels en afspraken met elkaar maken. Er vinden kind- en groepsgesprekken plaats, waarbij er naar ieder kind geluisterd wordt.Sinds januari 2022 zijn we gestart met Hiro, schooljudo. HIRO is een nieuwe lesmethode gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling voor het Primair Onderwijs (PO). Een initiatief dat is ontwikkeld door Schooljudo. Schooljudo gelooft dat dit de basis vormt om ieder kind en elke klas in zijn kracht te zetten. De nieuwe methode brengt Schooljudo, bewegend- en ervarend leren met de zeven Schooljudo waarden de klas in. De zeven waarden zijn: Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, Weerbaarheid, Discipline en Plezier. Stuk voor stuk belangrijke waarden voor iedereen. Het op maat gemaakte programma is toegespitst op de wensen en behoeften van elke klas voor een volledig schooljaar. Zowel in het klaslokaal als op de judomat.
DE METHODIEK HiRO bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Door een combinatie tussen praten, ervaren, reflecteren en doen leren de kinderen meer over onze kernwaarden: Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, Weerbaarheid, Discipline en Plezier. Deze waarden zijn ontstaan vanuit het judo, een eeuwenoude waarden gedreven sport, die ontwikkeld is als onderwijsmethodiek.
Binnen onze school kennen we een relatief hoog aantal Nt2 kinderen. Deze kinderen komen uit een andere cultuur en beheersen bij de start op onze school onvoldoende de Nederlandse taal. Er is extra ondersteuning nodig om ook de sociale taal aan te leren. De woordenschat die gevoelens, wensen en gedachten omschrijven staan hierin centraal.
Voor de leerlingen die bijvoorbeeld een negatief zelfbeeld ontwikkelen of een blijvend onhandig sociaal gedrag blijven vertonen bieden we elk schooljaar een assertiviteitstraining aan binnen de school.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.